Różne źródła w tym słowniki i encyklopedie, opisują kryzys jako wybór, decydowanie, zmaganie się, walkę, w której konieczne jest działanie pod presją czasu. Nieodłączną cechą kryzysu jest jego nagłość, urazowość. Zgadzam się z tą definicją całkowicie. Dodam, że kryzysowi zwykle towarzyszy poczucie niepewności oraz…. Niewystarczające zasoby, które zmuszają do dokonywania wyboru.
W istocie kryzys gospodarczy, niesie ze sobą szansę na odrzucenie tego co blokuje, co skostniałe i wybrzmiałe i spojrzenie na zagadnienia z zupełnie nowej perspektywy. Kiedy rozmawiam z klientami i zachęcam do odważnego działania w różnych obszarach marketingu internetowego, początkowo najczęściej muszę zmierzyć z obawami, które przybierają postać złowieszczej triady “wojna-pandemia-inflacja”. To oczywiście zrozumiałe, ale dla większości firm nie ma alternatywy, a jedyne działania marketingowe, które przynoszą obecnie znaczące korzyści to te w Internecie.
Firmy, które wykażą się elastycznością, sprężystością i nieszablonowym myśleniem oraz skutecznie wdrożą strategie zwiększonej obecności w sieci, wyjdą z obecnej zawieruchy wzmocnione. Natomiast te, które tego nie zrobią, wyjdą w najlepszym wypadku osłabione, a w najgorszym wypadku wypadną z rynku.
Choć samemu trudno mi w to uwierzyć, jestem ekspertem marketingu internetowego już od ponad 20 lat. Patrząc między innymi przez pryzmat mojego wieloletniego doświadczenia, chcę zwrócić uwagę na pięć głównych obszarów marketingu internetowego, na których powinny się skupić działające obecnie na rynku firmy. Moja lista nie jest pełna, ale może posłużyć jako baza do stworzenia planu zmian w obszarze promocji przedsiębiorstwa w sieci. Obecnie, wciąż zbyt mało firm ma przemyślany plan i nadal zbyt wiele organizacji traktuje marketing internetowy jako dodatek do ogólnie pojętego marketingu.
Poniższa lista zawiera obszary, które dotyczą każdej firmy, bez względu na wielkość i charakter działalności:
1. Strona internetowa
Sprawdź, czy Twoja obecna strona internetowa spełnia minimalne kryteria:
- Czy witryna poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
- Czy treść i dane na niej prezentowane są aktualne?
- Czy wszystkie jej funkcjonalności działają poprawnie?
Bardzo często krytyczne spojrzenie na własną witrynę prowadzi do decyzji o inwestycji w nowy serwis internetowy. Sugeruję działania dwutorowe, obejmujące poprawienie największych błędów na dotychczasowej stronie, przy jednoczesnym budowaniu nowej. Obecnie, nikogo nie stać na tymczasowe wyłącznie strony. Wybierając agencję, która ma stworzyć nowy serwis, pamiętaj, żeby odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Czy agencja posiada zdolność do ukończenia projektu? Czy ma odpowiednie portfolio i zespołu? Czy jesteś w stanie dogadać się z zespołem agencji co do poziomu wzajemnego zaangażowania w projekt? Dopiero gdy odpowiesz „tak” na wszystkie powyższe pytania przypatrz się cenie. I pamiętaj, że najdroższe są te projekty, które nigdy się nie zakończą.
2. Wyszukiwarka
Bez względu czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje, jego witryna powinna być obecna w wyszukiwarce. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wpisując zapytanie do wyszukiwarki, anonimowy użytkownik internetu określa się jako osoba z twojej grupy docelowej. Odpowiednia obecność w wyszukiwarce jest coraz droższa i wymaga mądrej strategii i rzetelnej realizacji. Pod żadnym pozorem nie zaniedbuj działań SEO! Nawet jeśli wydaje ci się, że pozyskiwanie ruchu organicznego nie jest najważniejsze, że wszyscy w branży znają firmę, to zwykle zlekceważenie tego obszaru prowadzi do utraty pozycji w wyszukiwarce na rzecz mniejszych, ale bardziej elastycznych podmiotów. Nigdy nie przeciwstawiaj także działań płatnych w programie Google Ads działaniom organicznym. Obie formy obecności w wyszukiwarce się uzupełniają. Szukaj dobrych doradców, unikaj osób i firm obiecujących złote góry i gwarantowany efekt. SEO i SEM to bardzo poważna sprawa, bo zwykle stanowi gros budżetu reklamowego w internecie.
3. Content
W ostatnich latach średni czas spędzany w internecie wzrósł ponad dwukrotnie. Liczba ta zdaje się nieustannie rosnąć. To dobrze, bo mamy pewność, że nasza grupa docelowa jest w sieci, ale przecież musimy jej dostarczyć odpowiednio więcej treści. To, co bezwzględnie należy robić to tworzyć treści świadomie i o rząd wielkości więcej niż przed pandemią. Content publikowany w Internecie musi angażować, być ciekawszy i bardziej aktualny, wyróżniać się na tle konkurencyjnych treści.
Większość firm uważa, że posiada wewnętrzne kompetencje do tworzenia treści o własnym przedsiębiorstwie. To prawda, ale w praktyce nikt nie ma wystarczająco dużo czasu, żeby było odpowiednio dużo treści. Dosyć często wewnętrzna treść jest zbyt hermetyczna. Albo po prostu nudna. Moja rada jest następująca: postaraj się stworzyć system systematycznego tworzenia treści. Treść może tworzyć agencja, mogą ją tworzyć zaufani współpracownicy, a zespół po stronie klienta powinien skupić się na wymyślaniu tematów oraz sprawnym zgłaszaniu uwag i zatwierdzaniu dostarczonych materiałów. Pamiętaj, że treść musi być dobra, a nie perfekcyjna!
4. Social media
Social media to nie tylko angażująca treść, estetyczne zdjęcia i możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami. Bez wsparcia tych wszystkich działań odpowiednio dobraną promocją w postaci reklam w sieci Facebook Ads, Twoje wielogodzinne wysiłki mogą nie przynieść oczekiwanych efektów. Biznesowa obecność w social mediach bez podejmowania świadomych działań promocyjnych ma bardzo ograniczony skutek. Sugeruję następującą ścieżkę postępowania:
Po pierwsze zastanów się, w których kanałach społecznościowych chcesz być obecny. Oczywiście, w idealnym świecie, rewelacyjnym byłoby prowadzić promocję we wszystkich możliwych miejscach w Internecie. Niestety wymaga to większego zaangażowania nie tylko pod kątem finansowym (odpowiedni budżet dla każdego z kanałów), ale również czasowym i zasobowym — ktoś musi stworzyć wszystkie treści, zweryfikować, opublikować itd..
Kiedy wiesz już, jakie kanały byłyby dla Ciebie adekwatne, kolejnym krokiem będzie precyzyjne określenie celów promocji. Może to być sprzedaż, budowa marki, ale także popularny obecnie employers branding. Dzięki jasno określonym celom łatwiej będzie Ci zweryfikować, czy działalność w social mediach rzeczywiście jest dla Twojej marki opłacalna.
Ostatni krok to zastanowienie się co będzie kryterium sukcesu twoich działań. Pomyśl, w jaki sposób będziesz mierzyć skuteczność swoich działań. Dla branży medycznej kryterium może być np. ilość zapisów na konkretny zabieg poprzez formularze dostępne na Facebooku. Dla innej branży będzie to z kolei liczba wypełnionych formularzy kontaktowych, czy liczba reakcji pod postami.
5. Mierzenie wyników
Jest to element, bez którego wszystkie wyżej wymienione obszary marketingu internetowego mogą nie przynieść zakładanych efektów! Podstawą mierzenia wyników są dane, które zbiera Google Analytics oraz wszelkie inne dane źródłowe np. dane konta Google Ads, czy dane konta Facebook. Przede wszystkim zadbaj, aby je zbierać i mieć do nich pełen dostęp. Nawet jeśli początkowo analiza danych będzie ci sprawiała kłopot to z czasem, oraz wykorzystując odpowiednich doradców, zdołasz wyciągnąć właściwe wnioski. Najgorszym błędem jest lekceważenie danych i skupianie się na subiektywnej ocenie rzeczywistości.
Powyższa lista zawiera podstawowe obszary i niektóre pytania, na które musi sobie odpowiedzieć przedsiębiorstwo. Otwartą kwestią pozostaje jak to mądrze zrobić? Polecam rzetelne przygotowania i przemyślenia, wnikliwe planowanie, a dopiero później działanie. Dobrze przemyślane projekty to takie, w których proces planowania zajmował nawet połowę czasu późniejszej realizacji.
Mateusz Ostachowski
Co-founder Kompan.pl