Projektując witrynę, trzeba pamiętać o tym, że wszystkie elementy strony internetowej powinny zostać zaimplementowane z dbałością i starannością, tak, by spełniały swoją określoną rolę i wykorzystywały w pełni swój potencjał. Należy mieć również na uwadze to, że współczesna strona internetowa powinna być nie tylko przyjemna dla oka i treściwa w informacje, ale spełniać szereg innych funkcji.
Jak wiemy, strona www jest świetnym nośnikiem reklamy, jeśli chodzi o promowanie w sieci, musi więc także być przygotowana i pod tym kątem jak np. w przypadku pozycjonowania, kiedy to musi spełniać wymogi algorytmów wyszukiwarki. W kontekście pozycjonowania stron pierwsze, o czym zazwyczaj myślimy to meta tagi i teksty nasycone frazami kluczowym oraz linkowanie, często zapominając o innych istotnych czynnikach, które mają ogromny potencjał do wykorzystania w SEO. Tak jest również w przypadku stopki, która często w przypadku pozycjonowania bywa pomijana lub nie w pełni zoptymalizowana.
Przed przejściem jednak do “clue” całej sprawy przypomnijmy sobie, czymże jest ta stopka na stronie i gdzie się ona znajduje.
Czym jest stopka strony internetowej?
Jak sama nazwa wskazuje, stopka na stronie internetowej plasuje się na samym jej dole. Nietrudno ją przeoczyć scrollując stronę, gdyż zazwyczaj wyróżnia się ona na tle pozostałych elementów, chociażby innym układem treści, czy kolorem tła. Również jeśli chodzi o sam kod strony stopka ta znajduje się w odrębnej sekcji – w HTML nazwanej “footer”.
Jakie funkcje spełnia stopka na stronie?
Dobrze zaprojektowania stopka strony spełniać może różne funkcje, gdzie niektóre z nich są mniej lub bardziej oczywiste.
Stopka może:
- posiadać cenne informacje – jeśli umieścimy w niej informacje poszukiwane przez użytkowników takie jak dane kontaktowe, czy adres firmy,
- pomagać w sprzedaży – możemy ją wykorzystać, linkując najbardziej opłacalne kategorie produktowe, czy promocje,
- stanowić dodatkową nawigację – może odsyłać użytkownika do cennych zasobów strony, do których ciężko dotrzeć za pośrednictwem głównego menu,
- wzmacniać linkowanie wewnętrzne w procesie pozycjonowania – więcej o tym powiemy sobie w kolejnej części artykułu.
Co warto dodać do stopki strony internetowej?
Stopka to jedno z tych miejsc na stronie, które można całkiem sprawnie wykorzystać, elastycznie dopasowując ją do potrzeb swojej firmy. Jak więc widać dla niektórych może pełnić funkcje sprzedażowe, zwłaszcza jeśli jest to sklep internetowy, a dla jeszcze innych funkcje czysto informacyjne. Oczywiście rozmaite cele będą miały wpływ na to co ostatecznie znajdzie się w stopce strony. Omówmy jednak, co najczęściej możemy napotkać w niej, przyglądając się stronom internetowym.
- Dane kontaktowe
Wśród Internautów utrwalił się nawyk, że w przypadku poszukiwań danych takich jak telefon, czy adres firmy pierwszą naturalną reakcją jest przescrollowanie strony na sam jej dół. Z tego właśnie powodu większość stron internetowych posiada swoje dane kontaktowe nie tylko na osobnej podstronie “Kontakt”, lecz również i w stopce. Warto, więc w miejscu tym umieścić dane takie jak właśnie: numer telefonu, adres e-mail i adres siedziby firmy. Można dodać tam również informacje, które zwiększają wiarygodność firmy jak np. numer NIP.
- Prawa autorskie i data
Dolna część stopki zazwyczaj zarezerwowana jest dla informacji o prawach autorskich, czy informacji na temat autora strony. Możemy stamtąd wywnioskować po dacie, czy strona jest aktualna. Osoby lub firmy odpowiedzialne za zbudowanie strony mogą być w tym miejscu podlinkowane, co działa często na ich korzyść. Po pierwsze, pozyskują w ten sposób link do własnej strony z zewnętrznego serwisu, co wpłynąć może pozytywnie na ich SEO, a po drugie mogą zwiększyć swoje zasięgi i pozyskać nowych klientów.
- Mapka z lokalizacją firmy
Niektóre firmy, zwłaszcza te, które są często odwiedzane przez swoich klientów ze względu na stacjonarny tryb pracy, pomyśleć mogą o dodaniu mapki, ułatwiającej zlokalizowanie siedziby i dojechanie do niej. Może to być mapka Google, osadzona w odpowiednich rozmiarach, tak, by wpasowywała się w układ samej stopki i jednocześnie była czytelna.
- Ikonki z odnośnikami do social media
Bardzo często w stopkach napotkać możemy również ikonki znanych wszystkim mediów społecznościowych takich jak Instagram, czy Facebook. Nic w tym dziwnego, w końcu obecność firm w social mediach wydaje się być już nawet obowiązkowa, jeśli chcemy zaistnieć z naszymi usługami i produktami w Internecie. Umieszczone w tym miejscu ikonki z odnośnikami nie będą odciągać uwagi użytkownika od strony, a jednocześnie mogą być świetnym uzupełnieniem informacji.
- Elementy Call to Action
Zwrot “Call to Action” po przetłumaczeniu dosłownie oznacza “wezwanie do akcji”. Dokładnie o to właśnie chodzi tym przypadku, kiedy oczekujemy od użytkownika wykonania określonej czynności. Może to być przykładowo:
- zapis do newslettera – obiecując przy tym klientowi rabat w dowolnej wysokości, którą sobie ustalimy,
- prośba o wycenę, czy kontakt – dzięki formularzowi kontaktowemu, zawierającemu pole do wpisania np. numeru telefonu, czy adresu e-mail,
- informacja o rabatach i odnośnik do promocji – żeby odesłać potencjalnego klienta do aktualnych promocji, zwiększając przy tym swoje szanse na finalizację transakcji,
- zachęta do kontaktu – w postaci przycisków takich jak “Zadzwoń teraz”, czy “Skontaktuj się z nami”.
Pomysłów na zwrócenie uwagi użytkownika strony i wywołanie określonej interakcji jest wiele – zależy to tylko od kreatywności firmy i oczywiście także możliwości technicznych strony.
- Odnośniki do podstron informacyjnych
Nasz footer to również świetne miejsce na zawarcie odnośników do podstron informacyjnych, przydatnych dla odbiorców. Mogą to być linki prowadzące do: Polityki prywatności, Informacji o płatnościach i dostawach (w przypadku, gdy strona jest sklepem internetowym) oraz linki, kierujące do bloga firmowego, czy podstrony kontaktowej. Jest to, więc dobre uzupełnienie menu górnego, które z racji ograniczonego miejsca często nie jest w stanie pomieścić wszystkich cennych linków.
- Odnośniki jako wsparcie linkowania wewnętrznego w SEO
W tym punkcie w końcu możemy powiedzieć sobie, więcej o wpływie stopki na SEO i w jaki sposób można ją właśnie do tych celów wykorzystać. Podobnie jak w poprzednim punkcie umieszczamy odnośniki do innych podstron serwisu lub nawet źródeł zewnętrznych. Tutaj jednak taki “footer link” różnić się może znacząco już na pierwszy rzut oka, ze względu na to, że często kieruje nie do podstron informacyjnych, lecz kategorii produktowych, czy nawet specjalnie stworzonych landing page’ów, zawierając przy tym w treści frazy kluczowe.
Warto wykorzystać je w celu podlinkowania kluczowych kategorii, na których najbardziej nam zależy w procesie pozycjonowania. Lokalne firmy często wykorzystują stopkę, wstawiając hiperłącza, odsyłające do podstron ofertowych, ukierunkowanych na klientów z konkretnej lokalizacji, dla przykładu osób z Krakowa lub województwa małopolskiego.
Jest szansa, że robot Google’a doceni ten gest, zauważając dodatkowe linkowanie wewnętrzne, które jak wiadomo jest istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki.
Czego należy unikać projektując stopkę na stronie?
Podobnie, jak i każdy element na stronie tak i również stopka powinna być stworzona z głową. Nie jest to zdecydowanie miejsce przeznaczone do umieszczania tam dłuższych treści, bogatych opisów, czy galerii zdjęć. Zasoby te można dodać w zupełnie innej sekcji na stronie internetowej. Przesycona treściami stopka będzie nie tylko rażąca dla oka, ale również może zostać odebrana przez wyszukiwarkę jako spam.
Trzeba więc zadbać o to, by w tym miejscu znalazły się wyłącznie niezbędne informacje. Na przykład te zasoby, które zostały wymienione powyżej. Nie wszystkie będą co prawda służyć wyłącznie pozycjonowaniu. Z pewnością jednak poprawią funkcjonalność samej strony i sprawią, że będzie ona bardziej przyjazna dla osób, ją odwiedzających. Kto wie, może to właśnie ten fakt zostanie dostrzeżony przez Google i zaowocuje to lepszymi wynikami w SEO.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO