Social media w dobie kryzysu

Social media w dobie kryzysu

Kilka tygodni temu pandemia koronawirusa diametralnie zmieniła życie większości z nas. Wpłynęła ona nie tylko na nasze zdrowie czy samopoczucie, ale też na firmy i marki.

Na naszym drugim live’ie “Social media w dobie kryzysu opowiedzieliśmy, jakie zmiany w social mediach aktualnie zauważamy i jak możecie je wykorzystać, by Wasze biznesy przetrwały ten ciężki czas. Poniżej znajdziecie luźny zapis z tej transmisji.

SPIS TREŚCI:

  1. Wpływ pandemii na social media
  2. Komunikacja w social mediach w dobie kryzysu
  3. Jak firmy sobie radzą w kryzysowej sytuacji?
  4. Zmiana strategii marketingowej – przykłady
  5. 5 wskazówek dla przedsiębiorców

Wpływ pandemii na social media

Czy wiecie, że przeciętny Polak spędza w social mediach dwie godziny dziennie?* A raczej… spędzał. Z powodu koronawirusa i powszechnej izolacji czas ten globalnie wzrósł. Pojawiły się już pierwsze dane na ten temat, które pokazują, że w erze #stayhome w aplikacjach nie-gamingowych (czyli przede wszystkim komunikatorach i social mediach) spędzamy o 20% czasu więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku.**

Nie jest to żadne zaskoczenie – gdy nie możemy wychodzić z domu, większa część naszego życia przeniosła się do świata online. To w Internecie robimy zakupy, urządzamy spotkania, oglądamy koncerty, pracujemy. Wiele z tych czynności ma miejsce właśnie na Facebooku czy Instagramie.

Co to oznacza dla firm?

Skoro aktywność użytkowników social mediów wzrosła, to właśnie tam powinniście być obecni jako przedsiębiorcy, promując swój biznes. Nie mając dużej możliwości reklamowania swoich usług offline (np. na targach czy bilbordach), powinniście zintensyfikować swoje działania marketingowe online. To głównie w ten sposób możecie obecnie trafić do osób zainteresowanych Waszymi produktami i usługami.

Komunikacja w social mediach w czasie kryzysu

Kolejny obserwowany trend również nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, ale warto mu przyjrzeć się nieco bardziej krytycznie. Mianowicie – wszyscy mówią o koronawirusie. To temat będący w social mediach absolutnie numerem jeden, pomimo że pandemia trwa już od wielu tygodni. Ta sytuacja zmieniła nasze życie i jego styl w tak dużym stopniu, że trudno od tego tematu uciec. W praktyce oznacza to dwie rzeczy:

  1. Posty związane z koronawirusem będą notowały większe zasięgi na Facebooku, który promuje tzw. “trending topics”. Aktualnie topowym tematem na świecie jest pandemia i Facebook to dostrzega.
  2. Jako firma powinniście w jakiś sposób odnieść się do koronawirusa – jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście. Nie zachęcamy do tego, by teraz każdy post zaczynać od nawiązania do wirusa, ale nie możecie też zachowywać się beztrosko, jak gdyby nic się nie stało.

Dlatego przypominajcie regularnie swojej internetowej społeczności, że działacie, jesteście aktywni, być może macie nowe reguły i pomysły na działanie. Dajcie się zauważyć i przede wszystkim nie pozwólcie o sobie zapomnieć. To najgorszy czas, żeby zamilknąć i zaprzestać działania, za to najlepszy, by pokazać tę bardziej ludzką – wspierającą i pomocną – twarz marki

Jak firmy radzą sobie w kryzysowej sytuacji?

W tym miejscu warto podkreślić, że wiele z działań, które teraz należy podejmować w social mediach, to działania wizerunkowe. Branże najbardziej dotknięte sytuacją – np. gastronomiczna czy hotelarska – w większości przypadków nie odnotują wzrostu zysków w tym okresie. Walczą o przetrwanie, o minimalizację strat. Ale też o to, żeby po zmniejszeniu państwowych obostrzeń wrócić ze zdwojoną siłą.

Dlatego tak istotne jest, by mieć na swoich profilach zbudowaną społeczność, która będzie chciała Was wspierać. Dla jej członków będzie to coś więcej niż zwykłe kupowanie czy korzystanie z usług. Wasza marka będzie im się kojarzyła z określonymi emocjami i właśnie ten główny cel social media marketingu, teraz szczególnie powinien Wam przyświecać.

Jak marki odnajdują się w nowej rzeczywistości?

1. Adaptacja tematu koronawirusa – swoim produktem bądź usługą marki odpowiadają bezpośrednio na potrzeby aktualnych czasów

Oznacza to, że firmy robią dedykowane akcje czy produkty, które są nam bardzo przydatne szczególnie teraz, gdy siedzimy w domach, a na zewnątrz rozprzestrzenia się wirus.

Przykładem mogą być kolekcje sieciówek odzieżowych sygnowane hasłem “stay home”, czyli komfortowe ubrania do noszenia w domowych warunkach albo udostępnianie na platformach streamingowych (takich jak Netflix czy HBO GO) nowych filmów i seriali tak, aby zapewnić rozrywkę użytkownikom nudzącym się w domach.

Dobrze na sytuację odpowiedziała marka lakierów i akcesoriów do manicure i pedicure – NeoNail. Marka ta przeprowadziła transmisję live z lekcją stylizacji paznokci, w której wzięła udział rekordowa liczba uczestników, a teraz regularnie wrzuca filmy instruktażowe, z których możemy dowiedzieć się, jak samemu pomalować paznokcie w domu. Bo przecież do kosmetyczki aktualnie nie możemy pójść, ale za to możemy zamówić sprzęt do wykonania manicure hybrydowego i spróbować wykonać go samodzielnie.

Na jeszcze inną potrzebę odpowiadają trenerzy czy kluby fitness. To potrzeba ruchu, którego podczas siedzenia w domach szczególnie nam brakuje. Wiele siłowni czy influencerów organizuje treningi online – płatne bądź darmowe. Szczególnie dobrze w aktualne nastroje wpisuje się joga – jak wiadomo jej regularna praktyka ma właściwości relaksujące i odstresowujące, a kto nie jest zestresowany obecną światową sytuacją?

Jak widać na tych przykładach – jeśli macie produkt bądź usługę, która jest Waszym odbiorcom potrzebna szczególnie teraz, wykorzystaj to i pokażcie w social mediach.

2. Akcje charytatywne

Gdy pytacie, czy warto angażować się w akcje charytatywne, odpowiadamy: zawsze! Pod względem moralnym i wizerunkowym. Aktualnie w Internecie pełno jest przeróżnych działań charytatywnych. Jeżeli chodzi stricte o social media, to warto wspomnieć o przykładzie domu mody Gucci, który oddał swoje profile w mediach społecznościowych Światowej Organizacji Zdrowia. Ta, dzięki zasięgom Gucci, mogła dotrzeć z edukacyjnym przekazem do większej liczby osób.

Zmiana sposobu działalności

Być może jesteście w tej szczęśliwej grupie, która dalej może w tej samej formie świadczyć swoje usługi, jednak dla wielu branż stało się to niemożliwe. Pozostaje pytanie – co robić w tej sytuacji? Mimo że zmiana formy działalności (np. przeniesienie się w zupełności do online’u) to decyzja strategiczna, to powinna ona znaleźć odzwierciedlenie w Waszej narracji w social mediach. To tam powinniście ją ogłaszać i reklamować.

Zmiana strategii marketingowej – przykłady

  • restauracje i kawiarnie – oczywiście oferują dostawy i “dania na wynos”, ale niektórzy poszli też w innym kierunku i otworzyli sklepy internetowe ze swoimi wyrobami lub sprzedają bony do wykorzystania w lokalu po zakończeniu okresu izolacji. Zwróćcie uwagę, że ta ostatnia opcja jest sensowna w przypadku, gdy wokół Waszej restauracji macie już skupioną zaangażowaną społeczność w social mediach. Bo czy wesprzecie miejsce, z którym w żaden sposób nie jesteście związani emocjonalnie? Teraz bardzo wyraźnie widać, jak ważna jest ta internetowa społeczność.
  • branża eventowa – koncerty live w social mediach czy na Youtube’ie – np. cykl Męskiego Grania czy koncert One World Together, zainicjowany przez Lady Gagę.
  • muzea – organizują wirtualne wycieczki, wypuszczają kursy z wiedzy o sztuce jak np. nowojorskie MoMA. W większości przypadków są to działania bezpłatne dla odbiorców, które jednak długofalowej perspektywie pozwolą tym instytucjom na utrzymanie się – tak właśnie działa dobrze poprowadzona kampania wizerunkowa.

4. Wyprzedaże

Jak zauważyliście – robią je prawie wszyscy. Dla wielu firm to jedyny sposób na utrzymanie się na powierzchni, a my apelujemy tylko o jedno: nie popadajcie w przesadę.

5 wskazówek dla przedsiębiorców

Większość powyżej opisanych działań i sposobów promocji to decyzje strategiczne, które powinny zostać poprzedzone szczegółową analizą oraz ustaleniem związanych z nimi działań marketingowych. Jest jednak parę rzeczy, które można zrobić mniejszym nakładem czasu – właśnie w social mediach. Tak, by odpowiednio szybko zareagować na obecną sytuację.

1. Przyjrzyjcie się dotychczasowej strategii w mediach społecznościowych.

To oznacza sprawdzenie harmonogramu publikacji postów i zastanowienie się, czy ustalony kilka tygodni temu ton komunikacji, jest wciąż na miejscu. Może nawiązujecie w copy do beztroskiej majówki albo spędzania czasu z przyjaciółmi w mieście? Najwyższy czas to zmienić. Zwróćcie też uwagę, czy w Waszej ofercie nie macie produktów bądź usług, które teraz szczególnie warto promować. Jeżeli tak, poświęćcie im kilka postów czy Insta Stories.

2. Porozmawiajcie ze swoją społecznością.

Media społecznościowe to idealne miejsce do tego, żeby zapytać Waszych odbiorców, co sądzą o Waszym nowym pomyśle, czy chcieliby, abyście wprowadzili taki produkt itd. Możecie do tego użyć funkcji “Ankieta”, “Zadaj pytanie” albo “Quiz” na Insta Stories.

3. Wykorzystajcie potencjał instagramowego bio.

Biogram, czyli Wasza wizytówka na Instagramie, powinien służyć Wam za miejsce, gdzie przekazujecie użytkownikom kluczowe informacje na temat Waszej firmy. To jedna z pierwszych rzeczy, którą dostrzegamy, wchodząc na dany profil. W normalnych czasach powinny się tam znaleźć np. godziny otwarcia, lokalizacja, rodzaj działalności czy po prostu kilka słów o Was. A teraz? Napiszcie tam, jak zmienił się Wasz sposób działania albo podkreślcie, że działacie tak samo, jak dotąd. To ułatwi użytkownikom decyzję o skorzystaniu z Waszej usługi czy o zakupie produktu.

4. Pokażcie ludzką stronę Waszego biznesu.

Ludzie uwielbiają oglądać sceny z backstage’ów, a Instagram szczególnie dobrze się do tego nadaje. Jeżeli jesteście właścicielami firmy, możecie zrobić live’a, w którym opowiecie o aktualnej sytuacji w Waszym biznesie. Podobne urywki możecie zamieszczać na Insta Stories. My w naszych social mediach zapoczątkowaliśmy cykl relacji od naszych klientów na temat tego, co się zmieniło w ich działalności i jak sobie teraz radzą.

5. Budujcie zaangażowaną społeczność

Bo do tego przecież służą social media. Oczywiście Wam – przedsiębiorcom, służą głównie do sprzedaży i promocji, ale nie zapomnijcie przy tym o ich pierwotnym przeznaczeniu. Dla większości osób social media to rozrywka, możliwość zaangażowania się, poczucia przynależności do danej grupy. Jeżeli jeszcze nie stworzyliście wokół swojej marki takiej społeczności, to najwyższy czas to zrobić!

Testujcie nowe formaty, wybierajcie te najbardziej angażujące, współpracujcie z influencerami. I nie zapominajcie, że to proces, który nie przyniesie efektów z dnia na dzień. Jeżeli nie wiecie, jak to osiągnąć – zapraszamy do konsultacji!

*Źródło: Raport „Digital 2020” (Hootsuite i We Are Social)

**Źródło: www.appannie.com/en/insights/market-data/weekly-time-spent-in-apps-grows-20-year-over-year-as-people-hunker-down-at-home/