Reklama na Facebooku odrzucona. Co teraz?

Reklama na Facebooku odrzucona. Co teraz?

Nadszedł ten dzień – Twój fanpage hula na dobre, pozyskałeś pierwszych fanów, posty się klikają – odpalasz pierwszą kampanię! Misterne targetowanie dobrane, pasjonujące copy gotowe, piękne grafiki wgrane – mamy wszystko, pozostaje tylko opublikować kampanię i liczyć zarobione dolary.

Kampania została odrzucona.

Szok, niedowierzanie. Dlaczego? Powodów może być wiele, często bardzo prozaicznych. Jakie to błędy? Jak im zapobiegać, czego się wystrzegać przy procesie powstawania reklamy? Na te i wiele więcej pytań postaramy się odpowiedzieć w tym tekście!

Weryfikacja reklamy – na czym polega i jak długo trwa?

Weryfikacja reklamy w serwisie Facebook podzielona jest na 3 etapy:

  1. Publikujesz/edytujesz reklamę.
  2. Reklama trafia do weryfikacji.
  3. Reklama jest zweryfikowana lub odrzucona.

Proste, logiczne. Jeśli Twoja reklama zostanie odrzucona, dostaniesz powiadomienie w systemie oraz maila na skrzynkę mailową połączoną z kontem. Jeśli zostanie zaakceptowana, automatycznie zacznie wydawać budżet, a jej wyniki ujrzysz w menedżerze.

Pierwsza weryfikacja to proces zautomatyzowany – nasza reklama weryfikowana jest poprzez algorytm, co pozwala na relatywnie szybką weryfikację – w przeciągu kilku godzin powinniśmy mieć informację co do decyzji. Jeśli nasza kampania zostanie odrzucona, wówczas możemy poprosić o ponowną weryfikację – wówczas kampania trafia do człowieka i jeśli wszystko z nią w porządku, na tym etapie zostaje zaakceptowana.

Jak przyspieszyć proces weryfikacji?

Wedle Facebooka, większość reklam powinna być zweryfikowana w przeciągu 24 godzin. W rzeczywistości trwa to zwykle maksymalnie kilka godzin, zdarzają się jednak sytuacje, gdzie na weryfikację musimy poczekać nawet do kilku dni.

Nie ma jakichś konkretnych metod, by przyspieszyć ten proces, jednak z naszego doświadczenia, następujące praktyki pozwalają uzyskać weryfikację nieco szybciej:

  • przekaż reklamę do weryfikacji między godz. 8 a 20 w dni robocze – zauważyliśmy, że reklamy publikowane w nocy lub w weekendy weryfikowane są nieco dłużej
  • jeśli możesz, korzystaj z konta reklamowego z pozytywną historią – reklamy na kontach, na których regularnie puszczamy kampanie, weryfikowane są szybciej, niż reklamy na kontach nowo powstałych
  • daj sobie zapas czasu w Q4 – w okresie okołoświątecznym, gdy aktywność marketerów jest największa, weryfikacja kampanii trwa dłużej
  • nie naginaj zasad – właśnie, zasady! Jakiej kampanii Facebook nam nie puści?

Elementy zakazane w reklamie na Facebooku:

Chciałem pokrótce wypisać tutaj najważniejsze elementy, przez które nasza reklama automatycznie zostanie odrzucona. Jest ich jednak tyle, że wystarczyłoby na zupełnie nowy artykuł, więc po prostu je podlinkujemy – www.facebook.com/policies/ads. Nawet jeśli produkt czy usługa, którą promujemy nie powinna wzbudzać żadnych wątpliwości co do jej nieszkodliwości, warto zapoznać się z tym dokumentem, by oszczędzić sobie nerwów i czasu, którego później spędzimy na edytowaniu odrzuconej reklamy.

Bywa jednak tak, że mimo, że nasza reklama nie narusza żadnych zasad, wciąż zostaje odrzucona – co wtedy robić?

  1. Sprawdź, czy na pewno nie reklamujesz przedmiotów zabronionych, takich jak na przykład tytoń, suplementy czy broń. Zwróć także uwagę, czy nie używasz “zakazanych” słów w swoim copy.
  2. Ostrożnie z reklamą usług/przedmiotów zastrzeżonych, takich jak alkohol, aplikacje randkowe czy usługi hazardowe – takie reklamy wymagają nieco innego podejścia – nie możemy reklamować się wprost, zachęcać na przykład do spożywania alkoholu. Często należy wykazać się tutaj szczyptą kreatywności, co jednak najczęściej wychodzi marketerom na dobre (patrz: Wyborowa na FB!)
  3. Używaj wysoce jakościowych, rzetelnych kreacji – Twoje kreacje muszą być jasne, nie wprowadzać użytkowników w błąd i być zgodne z zasadami Facebooka. Musimy tu pamiętać, by nasze grafiki nie pokazywały nagości czy zdjęć procesu “przed i po”. Kreacja to także treść tekstowa – tutaj ważna jest nawet gramatyka. Facebook potrafi cofnąć reklamę naszpikowaną błędami językowymi, traktując je na równi z np. wulgaryzmami (i za to go szanujemy!)
  4. Linkuj do odpowiedniego, porządnego LP – tak, Facebook poza samą reklamą, sprawdza także link, do którego chcemy skierować ruch! Facebook potrafi zablokować reklamę, jeśli ta kieruje do nieprzyjaznej strony, naszpikowanej reklamami, lub jeśli uzna, że strona docelowa nie pokrywa się z treścią i grafikami reklamy. Ważny jest także wyświetlany URL – kampania zostanie odrzucona, jeśli ten nie pokrywa się ze stroną, do której zostaniemy przekierowani.
  5. Uważaj na wykorzystywanie marki FB – Facebook bardzo nie lubi, gdy w reklamach wykorzystujemy jego markę, czy to Facebook, Instagram czy Whatsapp. Chcąc wykorzystać logo czy screen z którejś aplikacji, pamiętajmy, by w żaden sposób ich nie przekształcać.

Ok, fajnie, ale moja reklama nie narusza żadnych z tych zasad. Przestudiowałem też zasady dotyczące reklam, no i wciąż chcę reklamować mój sklep ze świeczkami, w którym na pewno nie ma broni, ani części ludzkiego ciała. Co wtedy?

Zgłaszanie odwołania do odrzuconej reklamy

Jeśli jesteś przekonany, że zostałeś potraktowany co najmniej nieelegancko i Twojej kreacji nie da się nic zarzucić, niezwłocznie wysyłaj reklamę do ponownej weryfikacji. Wówczas spojrzy na nią człowiek, który może być dla niej znacznie bardziej wyrozumiały, a Tobie pozwoli to także na pisemne wytłumaczenie, że reklama nie narusza standardów społeczności ani zasad zamieszczania reklam.

Jeśli natomiast ten problem powtarza się notorycznie dla niemal każdej reklamy, bardzo możliwe, że Twoje konto zostało z jakiegoś powodu oflagowane przez system reklamowy. Wówczas pozostaje kontakt z supportem, a w ostateczności utworzenie nowego konta reklamowego, wyjechanie w Bieszczady i rozpoczęcie nowego życia z czystą kartą.

Mam nadzieję, że z grubsza przybliżyłem Ci temat weryfikacji reklam na Facebooku. Mam nadzieję i szczerze Ci życzę, żeby wszystkie Twoje reklamy były akceptowane w tempie ekspresowym! Jeśli jednak będzie odwrotnie – służymy pomocą!