(spammer) jest to osoba lub organizacja, która łamie zasady SEO. Taka osoba zajmuje się wysyłaniem dużej ilości mało istotnych wiadomości do większej liczby użytkowników, które nie wyraziły chęci jej otrzymywania. Robi się to w różnych celach, np. reklamy, phishingu, rozpowszechniania złośliwego oprogramowania i innych. Może to występować zarówno w czatach prywatnych, jak i na portalach społecznościowych. Do obowiązków spamera należy: zakup bazy danych e-maili, wyszukiwanie zleceń, komponowanie treści e-maila, dbanie o jego wygląd i wysyłanie. Spamer analizuje również statystyki – ile osób otworzyło maila i kliknęło w link. Spamerem można określić również osobę, która celowo generuje wielką ilość linków do konkretnej podstrony, aby np. zaszkodzić witrynie na której ten adres się znajduje. Przez pierwsze lata istnienia wyszukiwarki Google, metoda spamowania serwisów linkami mogła przynieść korzyści w postaci podniesienia pozycji serwisu. Obecnie metoda wykorzystywana przez spamerów nie niesie za sobą korzyści, a może wygenerować straty. Metoda spamowania konkurencji złej jakości linkami jest często wykorzystywana w depozycjonowaniu.