Clickbait z języka angielskiego oznacza: „click” – klikać, „bait” – przynęta. Clickbait’em nazywamy odnośniki, które swoim tytułem lub grafiką, zachęcają użytkowników do kliknięcia i przejścia na stronę. Zazwyczaj nagłówek odnośnika ma niewiele wspólnego z treścią np. artykułu znajdującego się na stronie. Zaskakujący nagłówek ma jedynie przyciągnąć uwagę, wzbudzić ciekawość i zachęcić do kliknięcia. Sama zawartość odnośnika mówi z reguły o czymś zupełnie innym, niepowiązanym bezpośrednio z chwytliwym hasłem. Z clickbait’ami możemy spotkać się w zasadzie wszędzie przeglądając internet. Wyolbrzymione nagłówki które pobudzają naszą ciekawość znajdują się między innymi na portalach informacyjnych, blogach tematycznych, w mediach społecznościowych czy newsletterach. Takie działanie stosowane jest w celu zwiększenia liczby odsłon danej strony, artykułu bądź też filmu wideo, tym samym przekłada się to na zwiększony przychód z wyświetlanych reklam. Clickbaity, choć pomagają w realizacji celów, często wprowadzają użytkownika w błąd – z tego powodu mogą one spotkać się z krytyką np. w postaci negatywnych komentarzy pod artykułem.