Jeśli zależy Ci na wykorzystaniu możliwości reklamowych Facebooka i realizacji celów biznesowych, musisz opracować strategię komunikacji. Tylko konsekwentne realizowanie planu pozwoli Ci osiągnąć zamierzone efekty. O czym należy pamiętać, tworząc strategię, by była skuteczna i wpisała się w plan marketingowy firmy?
Strategia na Facebooku – dlaczego jest potrzebna?
Każda firma, której zależy na komunikacji ze swoimi (obecnymi i potencjalnymi) klientami, powinna mieć profil na Facebooku. I nie chodzi tu o samą obecność i tak zwane “wrzucanie postów”. Publikacja i odpowiednia promocja treści to działania, które powinny być odpowiednio przemyślane i wpisywać się w strategię marketingową firmy.
Jeśli zależy Ci na efektach, musisz potraktować Facebooka jako dodatkowy kanał komunikacji, pozwalający zrealizować konkretne cele marketingowe. Mogą to być m.in.:
- zwiększenie świadomości marki lub nowej usługi
- zwiększenie ruchu na podstronie dot. konkretnej kategorii produktów
- zwiększenie liczby pobrań aplikacji mobilnej
- pozyskanie leadów np. zapisów na webinar
Musisz zastanowić się, PO CO chcesz prowadzić komunikację na Facebooku. Jeśli jasno tego nie określisz, będziesz błądzić po omacku – stracisz tylko cenny czas i energię.
Grupa docelowa – dotrzyj z reklamą do potencjalnych klientów
Zadaj sobie bardzo ważne pytanie: do kogo kierujesz swoją komunikację? Określenie grupy docelowej może wydawać się oczywiste, jednak wciąż wiele osób traktuje ten temat po macoszemu. Podczas rozmów z naszymi klientami często spotykamy się z tego typu stwierdzeniami:
- “To usługa dla zamożnych kobiet.”
- “Produkt kierujemy do młodych mężczyzn.”
- “Naszą grupą docelową są użytkownicy Facebooka.”
Takie informacje możesz potraktować jako punkt wyjścia, jednak mogą one nie wystarczyć, by stworzyć angażujące treści i poprowadzić skuteczne kampanie reklamowe w Facebook Ads.
Zanim zaczniesz opracowywać harmonogram działań, generować pomysły na tematy postów czy tworzyć koncepcję wizualną, zastanów się, jaka jest Twoja grupa docelowa.
Pytania, które pomogą określić, kim jest Twój klient:
- w jakim wieku jest mój klient? to kobieta czy mężczyzna?
- gdzie mieszka – na strzeżonych osiedlu w dużym mieście czy na wsi, w domku z dużym ogrodem?
- w jakiej firmie pracuje, z jaką branżą jest związany i jakie stanowisko pełni?
- co go interesuje i z jakimi treściami chętnie wchodzi w interakcję?
- jakie ma aspiracje i potrzeby?
- jak najchętniej spędza czas w internecie – bierze udział w wydarzeniach online, ogląda krótkie filmiki, a może przegląda sklepy internetowe i często dokonuje zakupów online?
Im więcej informacji o swoim kliencie zbierzesz, tym łatwiej będzie Ci opracować strategię komunikacji. Taka wiedza pomoże Ci przygotować treści, spełniające oczekiwania odbiorców oraz celnie targetować swoje kampanie w Facebook Ads. Warto przeprowadzić badania, które pomogą Ci poznać swoich klientów, a także przeanalizować zebrane wcześniej dane, np. statystyki na Facebooku lub w Google Analytics.
Może się również zdarzyć, że po udzieleniu odpowiedzi na te pytania, stwierdzisz, że Facebook nie jest w Twoim przypadku najlepszym możliwym kanałem komunikacji. Być może lepszą decyzją będzie przeniesienie budżetu reklamowego na działania na LinkedInie (np. w przypadku klientów B2B z branży przemysłowej) czy też na TikTok’u (jeśli np. kierujesz swój produkt do użytkowników należących do pokolenia Z).
Content – co publikować na FB?
Treści, które opublikujesz na profilu firmowym, muszą być dostosowane do oczekiwań i potrzeb Twojej grupy docelowej. Warto więc dobrze zastanowić się nad tematyką i formatem postów oraz tonem komunikacji. Pomyśl, jakie wartości wyznaje Twoja firma, co jest jej misją, czym wyróżnia się na tle konkurencji. Określ, jaki wydźwięk powinny mieć Twoje treści, jakie emocje wzbudzać i do czego skłaniać odbiorców.
O tym, jak przyciągnąć uwagę użytkownika i go zaangażować pisaliśmy w artykule o hipnotyzującym contencie w social mediach.
Opracowanie harmonogramu postów i kampanii reklamowych jest niezwykle ważne. Warto spojrzeć na te działania szerzej – nie chodzi przecież o spontaniczne wymyślanie “co by tu dzisiaj wrzucić”. Jasne, możesz raz na jakiś czas opublikować RTM, czy życzenia dla Klientów z okazji Wielkanocy, jednak przestrzegamy przed opieraniem swojej komunikacji na niezwiązanych z branżą memach, czy obchodzeniem świąt, które nie mają nic wspólnego z działalnością firmy. Przykładowo firma, która zajmuje się wynajmem dźwigów, nie musi na swoim profilu obchodzić np. Dnia Czekolady. Taki post nie wniesie za wiele w życie klientów. Zanim więc cokolwiek opublikujesz, zadaj sobie pytanie: czy taki post będzie wartościowy dla grupy docelowej i zachęci odbiorców do skorzystania z mojej usługi?
Strategia komunikacji na Facebooku – podsumowanie
Opracowanie strategii komunikacji na Facebooku jest niezbędne, jeśli zależy Ci na określonych efektach. Zanim zabierzesz się za tworzenie harmonogramu postów i planowanie kampanii w Facebook Ads, określ, co chcesz dzięki temu osiągnąć i na jakim celu marketingowym zależy Ci najbardziej.
Porządnie zastanów się, kim jest Twój klient, jaki content go interesuje i jaką jego potrzebę możesz zaspokoić poprzez swój produkt lub usługę. Pomyśl, jakie wartości chcesz przekazać odbiorcy i jaki wydźwięk powinny mieć publikowane przez Ciebie treści.
Pamiętaj również, że strategii nie wystarczy stworzyć raz. Cały czas musisz monitorować prowadzone działania, optymalizować kampanie reklamowe oraz dostosowywać content i ton komunikacji do aktualnej sytuacji oraz celów firmy. Bądź czujny, obserwuj efekty na bieżąco i sprawdzaj, jakie działania są najbardziej skuteczne. A jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, napisz do nas – bardzo chętnie Ci pomożemy! 🙂