Wprawiony użytkownik smartfona niemal codziennie korzysta z funkcji, jakie oferują aplikacja bądź strona Mapy Google. Szukamy drogi, miejsca, czy lokalnej usługi. Firmy, których pinezki widoczne są na mapach z lepszym i gorszym skutkiem starają się zwrócić naszą uwagę poprzez działania na Wizytówce Google. Wizytówka ta ma bardzo ograniczone pole do optymalizacji, jednocześnie będąc potężnym orężem pozwalającym zwiększyć widoczność serwisu opartego na działalności lokalnej.
Jeśli prowadzisz lokalną firmę, optymalizacja Mapy Google powinna być dla Ciebie priorytetem, gdy chcesz, aby potencjalni klienci znaleźli Cię właśnie po lokalizacji, w której się znajdujesz. Według raportów Google, zainteresowanie lokalnymi operacjami biznesowymi w wyszukiwarce jest aż 350 razy większe, niż 10 lat temu, a wyszukiwanie fraz typu „near me” (badanie odnosi się do USA) stało się od tego czasu niezmiernie znaczące1. Mapy Google nie są pożyteczne wyłącznie w wyszukiwaniu pobliskiej restauracji, czy sklepu z butami. Dla użytkownika mają znaczenie czysto praktyczne – produkt chcemy dostać szybko, nie czekając na wysyłkę. Produkt, ale również usługę. Biznesy oparte na fachowcach, czy złotych rączkach znajdują szczególne miejsce w Wizytówkach Google. Nikt nie chce przecież długo czekać na usunięcie awarii, a nie zawsze możemy polegać na poleceniach znajomych.
Google Maps a pozycjonowanie lokalne
Wizytówka Google jest ściśle powiązane z usługą pozycjonowania na frazy lokalne. Są to frazy, jak sama nazwa wskazuje, które odnoszą się do lokalizacji, czyli np. „elektryk warszawa”, „restauracja poznań jeżyce”. Jeśli chcemy wypromować firmę przede wszystkim w określonym regionie, musimy nie tylko zoptymalizować poprawnie i ciekawie Wizytówkę Google, ale również stronę internetową. Przy części usług lokalnych, jak np. elektryk, pomoc drogowa – najistotniejsza, owszem, można okazać się optymalizacja samej wizytówki. Pod wpływem emocji i zepsutego samochodu na trasie, wiele osób nie odwiedza w ogóle stron internetowych, a reaguje wyłącznie na dane kontaktowe, lokalizację usługi i ewentualnie opinie.
Jednak istnieje szereg usług, które wręcz powinny odsyłać do strony internetowej, aby użytkownik uzyskał więcej przydatnych informacji. Oczywiście nie powinniśmy traktować optymalizacji zero-jedynkowo i skupiać się wyłącznie na jednym źródle pozyskiwania klientów. Zarówno pozycjonowanie na frazy lokalne, ale i optymalizacja Mapy Google powinny iść w parze oraz nakierowywać na ten sam zestaw słów kluczowych zazębiając się.
Najcenniejsze rady odnośnie pozycjonowania wizytówki Google Maps
Zanim przejdziemy do omówienia zależności pomiędzy frazami lokalnymi znajdującymi się na stronie internetowej, a tymi z Wizytówki Google, skupmy się na optymalizacji wyłącznie profilu firmowego na Mapach. Poniżej przedstawiam najważniejsze rady odnośnie optymalizacji Wizytówki Google Maps. Oczywiście jest to tylko część pokaźnej listy czynników rankingowych, które wpływają na widoczność domeny w wyszukiwarce.
- Uzupełnij dane kontaktowe firmy. Większość osób, którzy szukają pomocy „na już”, szczególnie w sektorze usług, nie będzie zawracać sobie głowy wchodzeniem na wszystkie reprezentatywne strony i kopiowaniem numeru telefonu. Musi on znajdować się w widocznym miejscu, być przypisanym do lokalizacji. Adres również powinien być ujęty czytelnie i bez problemu naprowadzać na miejsce docelowe w taki sposób, aby odciążyć użytkownika od przepisywania go, bądź kopiowania. Ma on wyłącznie kliknąć „prowadź do” lub „skontaktuj się”.
- Użyj danych strukturalnych (rich snippets) na swojej stronie, aby wskazać Google konkretną lokalizację firmy. W ten sposób będzie ona przypisana do firmy i kojarzona z domeną.
- Dopasuj dobrze kategorie do branży. Najlepiej posługiwać się kategoriami szerszymi, niż węższymi. Zwłaszcza, że te węższe trudniej znaleźć. Podejrzyj, jakie kategorie stosuje Twoja konkurencja. Jeśli zauważysz, że im przynoszą one dobre efekty, dlaczego i Ty nie miałbyś spróbować. Kategorię sprawdź nawet ze dwa, trzy razy. Nieprecyzyjne ich określenie może przynieść niską wyszukiwalność.
- Postaraj się o dobre opinie klientów na wizytówce. I jest to niesamowicie ważne! Można zauważyć lepsze pozycjonowanie domen, których opinie w Google są nienaganne. Zachęcaj do oceny swoich klientów. Im więcej unikalnych opinii z różnych źródeł, tym lepiej. Jeśli wiesz, że klient jest zadowolony z usługi, to zachęć go do wsparcia Twojej firmy właśnie w taki sposób. Tutaj praca jednak się nie kończy. Odpowiadaj również na te opinie, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Szczególnie te drugie są istotne, ponieważ pokazują Twoje podejście do krytyki.
- Dokładna lokalizacja firmy – wspominałam o tym w pierwszym punkcie, ale jest to o tyle ważne, że zasługuje na osobny akapit. Lokalizacja bowiem powinna być określona w Wizytówce dokładnie i jest równie ważna, co numer telefonu. Przy usługach lokalnych ma to szczególne znaczenie, gdyż to właśnie na szczycie wyników w SERP, na mapach Google, pokazują się najbliższe firmy w rejonie objętym zapytaniem – Twoja firma powinna się tam znaleźć
- Uzupełnij Wizytówkę o zdjęcia wysokiej jakości. Niech określają Twoją firmę oraz są pomocne w znalezieniu jej w rzeczywistości. Mogą to być np. zdjęcia budynu, szyldu, ulicy, personelu lub związane z oferowanymi usługami. Zdjęcia te nie tylko pomogą lepiej się zorientować potencjalnym klientom w lokalizacji firmy, ale zadziałają marketingowo przyciągając wzrokowców.
- Spraw, aby opis i wygląd Wizytówki był unikalny i wyjątkowy. Jasne, że uzupełnienie podstawowych informacji jest kluczowe, ale nie tylko to pozwolą pozyskać klientów. Jeśli mają oni podjąć decyzję o skorzystaniu z Twoich usług tylko na podstawie wizytówki, już na tym etapie musisz ich przyciągnąć. Opisz, co czyni Twoją firmę wyjątkową wśród konkurencji. Możesz również utworzyć wirtualną wycieczkę 360 stopni, która dodatkowo urozmaici profil.
Bądź widoczny lokalnie
- Trafność
- Odległość
- Widoczność
Po pierwsze, jeśli chcesz uzyskać wysokie wyniki na pozycje fraz, Twoja domena musi być pod te frazy zoptymalizowana. Frazy natomiast muszą odzwierciedlać zapytania użytkowników. Po drugie, lokalizacja Twojej firmy musi znajdować się jak najbliżej użytkownika (na to najczęściej nie masz wpływu). Po trzecie, im więcej pozytywnych recenzji, tym lepszy odbiór firmy w Internecie, jak i w realnym życiu. Ostatnie i być może najważniejsze, strona internetowa firmy powinna być responsywna, czyli idealnie dopasowana do użytkowników mobilnych. Każdy element szablonu powinien być klikalny, skalowalny i czytelny. Reasumując, strona powinna być przejrzysta na wszelkiego typu urządzeniach, na których jest odtwarzana.
Frazy lokalne a Mapy Google
Tak samo, jak na stronie internetowej firmy, zarówno w opisie Wizytówki Google, powinniśmy stosować optymalizację pod pozycjonowanie lokalne. Google bez trudu rozpoznaje frazy, które powinny być traktowane jako lokalne oddzielając je od tych globalnych. Wiemy jednak doskonale, nauczeni doświadczeniem, że coraz rzadziej sami wpisujemy w Google frazę z lokalizacją, czyli np. „fryzjer gdynia”. Bowiem zorientowaliśmy się, iż wyniki wyszukiwania zależą w dużej mierze od tego, w jakim miejscu na mapie znajduje się osoba wpisująca zapytanie, a nie od określenia lokalizacji samemu. Takie zapytanie zazwyczaj pozbawione jest pierwiastka lokalnego, bowiem jeśli Google rozpozna w nim frazę stricte lokalną, np. „fryzjer”, to i tak dołączy do wyników Mapkę Google – przyzwyczailiśmy się do tego. Oznacza to, że jako pozycjonerzy mamy coraz mniejszy wpływ na wyświetlane lokalnie wyniki pojawiające się w wyszukiwarkach… jednak nadal wszystko nie jest stracone.
Kiedy chcemy połączyć pozycjonowanie swojej strony internetowej z optymalizacją Mapy Google, musimy mieć świadomość, że Wizytówka nie posiada tak szerokiego pola do (p)opisu (optymalizacji), jak domena. W związku z ograniczonym miejscem na tekst chociażby w opisie firmy, najlepiej skupić się na wyeksponowaniu najważniejszej dla nas frazy, będącej reprezentantem wszystkich fraz w ogóle. Zbyt obfite nasycenie Wizytówki słowami kluczowymi może poskutkować uznaniem takiego profilu firmy za spam.
Jak się wyróżnić prowadząc Wizytówkę Google?
Słów kilka o możliwość wyróżnienia się wśród zestawu tych samych, monochromatycznych wizytówek. Przede wszystkim skorzystaj z opcji wprowadzania postów Google. Dzięki opcji Post Google, jako właściciel możesz udostępniać najświeższe informacje w bardzo skondensowanej formie, lub aktualizować cykliczne oferty oraz komunikować się kreatywnie z potencjalnymi klientami.
Istnieje teoria, która mówi, że opisy w postach również mogą pomóc w podniesieniu pozycji fraz kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Z pewnością nie przyniosą one nic złego, a mogą uatrakcyjnić Wizytówkę nie tylko merytorycznie, przykładając się tym samym do zwiększenia wyników sprzedaży. Widywałam przypadki, w których posty Google były również indeksowane, co dodatkowo służy zwiększaniu widoczności serwisu – chociażby na chwilę.
W Wizytówce Google znajdziesz również sekcję FAQ, czyli zestaw pytań zadawanych przez użytkowników oraz odpowiedzi do nich. Mogą oni sami rozwiewać tam wątpliwości co do realizacji usług, a właściciel profilu może na nie odpowiedzieć. Niestety, z obserwacji wynika, iż wiele firm ignoruje pytania swoich klientów, zarówno te postawione w opiniach, jak te zadane w FAQ. To błąd! Można to wykorzystać nie tyle, co marketingowo zwiększając świadomość marki, ale również jako pole treści pod realizację optymalizacji SEO. W miejscu na odpowiedzi FAQ możesz lepiej przedstawić firmę, czy korzyści wynikające ze współpracy. Odpowiedzi na te komentarze mogą być dobrym sposobem na rozwiązanie problemów i utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy.
Dlaczego warto założyć Wizytówkę Moja Firma?
Od wymiany tych powodów powinniśmy zacząć ten artykuł. Jednak dopiero po przedstawieniu szeregu korzyści z posiadania jej, możemy wysnuć jakieś wnioski. Reasumując, według czynników rankingowych Google, widok Wizytówki jest zawsze na pierwszym miejscu w wyświetleniach wyników SERP, jako reakcja na frazy związane z lokalizacją. Nie da się ukryć, że jest to tym samym znaczący element wyszukiwania lokalnego, jeśli nie najważniejszy. W momencie pozyskiwania swoich klientów z rynku regionalnego, koniecznie powinieneś uzupełnić Wizytówkę Moja Firma. Pamiętaj, że użytkownicy poszukujący czegoś w Mapach Google, są dużo bardziej skłonni do zakupu, niż Ci posługujący się frazami globalnymi w wyszukiwarce.
Wyniki wyszukiwania Map Google nie zawsze pojawiają się na górze strony, a jednak ludzie i tak są skłonni do scrollowania, aby je znaleźć – zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi przeciekający kran 😉 Mapy Google ułatwiają Twoim klientom dojazd do firmy, a w efekcie skorzystanie z usług. Nie zapominajmy o recenzjach, które również są kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym Google. Zatem możliwość gromadzenia pozytywnych opinii pozwoli podnieść wyniki organicznych fraz kluczowych tak samo, jak zwiększy widoczność Mapy Google. Pamiętaj, aby aktywnie uczestniczyć nie tylko odpowiadając na dobre recenzje, ale również reagować na te negatywne. Każda forma odpowiedzi może zostać przekuta na sukces Twojego przedsiębiorstwa zwiększając tym samym zaufanie do tego, co wykonujesz lub co oferujesz.