Budując silną bazę internetowych klientów, musisz mieć świadomość tego, jak bardzo ważna jest ich lojalność. Jeśli użytkownik wraca na Twoją domenę, oznacza to, że zapamiętał markę, bądź lubi czytać treści zamieszczane na stronie. W takim wypadku musisz trzymać poziom oferując najlepszy jakościowo content oraz produkty bądź usługi, których promocja wyróżni Cię spośród konkurencji. Co to oznacza dla Twojej firmy? Przede wszystkim powtarzalny ruch na domenie przekładający się na zamówienia oraz zwiększoną konwersję. Pamiętaj, że zadowolona osoba, która powraca, może przyprowadzić ze sobą znajomych mogących stać się Twoimi potencjalnymi klientami. Dawniej, do wymuszania reakcji użytkowników i przypominaniu im o marce służyły przede wszystkim e-maile lub wiadomości tekstowe. Pomyśl o tym, że powiadomienia Web Push mogą zaangażować odbiorcę w zupełnie inny, nietradycyjny sposób.
Czym są powiadomienia Web Push?
Powiadomienia Web Push pozwalają marce prezentować oferty, rabaty i nowości ze swojej strony internetowej. Umożliwiają one łączenie się użytkowników ze stroną i zwiększają ich zaangażowanie na witrynie firmy. Powiadomienia prezentowane są w formie krótkich wiadomości wysyłanych przez stronę do osób, które ją odwiedziły. Ważne jest to, że są one klikalne i użytkownik musi wyrazić zgodę na ich otrzymywanie, jak również jest w stanie je w prosty sposób wyłączyć. Dzięki tej funkcjonalności, na podstawie analizy zachowań klientów, możesz dostarczać im content odpowiedni do tego, co budzi ich zainteresowanie.
Czy powiadomienia Web Push mają wpływ na SEO?
Powiadomienia Web Push nie mają bezpośredniego wpływu na SEO. Wyszukiwarki, zdaje się, że nie przypisują im poważnej wartości w kontekście SEO. Pośrednio sprawiają (Web Push) jednak, że wzrasta zaangażowanie klientów na stronie, a to już daje nam realne zwiększenie osiągów w Google Analytics. Zaangażowanie użytkowników jest ważnym aspektem, który trzeba pielęgnować. Nie chodzi nawet o umocnienie relacji z klientami, którzy tylko przelotem pojawili się na domenie. Cenniejsi wydają się ci użytkownicy, którzy świadomie skorzystają z powiadomień, a ich reakcja będzie mieć wpływ na sprzedaż.
Na wzrost jakich parametrów mogą mieć wpływ powracający użytkownicy? Przede wszystkim na „czas spędzony na stronie” i „odsłony”. Wzrost tych wyników nie sprawi, że pozycje fraz kluczowych się poprawią. Gdyby tak faktycznie były, każda firma uruchamiałaby tematyczną transmisję lub czat na żywo, które normalnie, w szybkim czasie prowadzą do zwiększeniu ruchu na domenie. Internet nie jest jednak tak utopijny! Zauważmy jednak, że dzięki powiadomieniom Push, użytkownik wraca na domenę z pominięciem wyszukiwarki. Pozbywamy się tym samym jednego środka przekazu.
Tematyka Web Push dostosowana do użytkownika
W konfiguracji pojawiających się artykułów w powiadomieniach Push, konieczne jest odpowiednie dopasowanie tematyki do użytkownika. Nie jest nawet istotne wysyłanie powiadomień każdemu. Być może pomocne okaże się podzielenie ich na grupy docelowe. Oznacza to, że artykuły powinny być dobierane na podstawie wcześniejszych zachowań użytkowników na domenie. Ważne jest zebranie danych odnośnie odwiedzonych podstron, czy ogólnego czasu spędzonego na stronie. Być może uda Ci się również wyodrębnić wiadomości o ich sposobie poruszania się na stronie i interakcji, jaką musieli podjąć, aby cel osiągnąć.
Pamiętaj o tym, że każdy ma możliwość zablokowania wyskakujących okien typu Push. Jeśli zbyt natarczywie będziesz bombardować swoich klientów powiadomieniami i aktualnościami, możesz dopuścić do uszczuplenia relacji z nimi. Dobrą praktyką biznesową jest używanie powiadomień ukierunkowanych na tzw. stałych klientów lub osoby, które często obserwują działania na domenie. Jeśli nie zainteresowałeś nowego użytkownika podczas „pierwszego wrażenia” swoją domeną, ofertą lub produktami (czymkolwiek, co może przykuć jego uwagę na tyle, że wróci), to powiadomienia Web Push mogą go dodatkowo zrazić do marki, a współczynnik „powracających użytkowników” zmaleje.
Inne zalety korzystania z powiadomień Web Push
Jeśli powiadomienia Push będą wystarczające atrakcyjne, to tak samo jak w przypadku Instagrama, Twittera i innych tego typu aplikacji, osoba może udostępnić informację na swoim Facebooku. Taki link natomiast ma już bardzo realny wpływ na widoczność Twojej domeny, co pomoże w pozyskaniu nowych klientów.
Największe przeglądarki internetowe korzystają z powiadomień Push. Zakładając, że większość osób również korzysta z Chrome, Mozilli, Opery lub Safari, istnieje spora szansa, że notyfikacje trafią do dużego grona odbiorców. Co więcej, trafią do nich natychmiastowo. Kiedy rozsyłasz mailing z aktualną i ważną promocją, nie możesz mieć pewności, że wiadomość zostanie przeczytana w odpowiednim momencie. Promocja może się zdezaktualizować, ponieważ nie wszyscy korzystają z poczty e-mail na bieżąco. To sprawia, że powiadomienia Push mogą być lepiej akceptowane jako forma reklamy. Klienci dostają bieżące, najlepsze promocje na czas. E-maile i rozsyłane SMSy mają jeszcze wadę w postaci nieprzechodzenia przez różnego rodzaje filtry antyspamowe. Notyfikacje Web Push natomiast oparto na zgodzie samego użytkownika i jest to zgoda świadoma.
Istotne jest również to, że powiadomienia te są wysyłane niezależne od posiadanych danych odnośnie klientów. Nie musisz dysponować e-mailem bądź numerem telefonu, aby posłużyć się tą formą marketingu internetowego. Twoi subskrybenci są wiecznie zajęci 😉 Mają czas na przeczytanie jedynie krótkiego komunikatu, który posiada jasny przekaz i nawołuje do działania. Musisz zmieścić się z tą wiadomością w krótkim zdaniu lub dwóch (w zależności od przeglądarki limit może wynosić od 40 do 120 znaków). Ludzie z generacji X, Y lub Z przyzwyczajeni są do nieustannie wyskakujących dymków i okienek na swoich smartfonach. To medium nie jest narażone jeszcze teraz na brak zaufania społecznego. Lubimy dostawać powiadomienia, urodziliśmy się niemal z telefonami w dłoniach. Korzystajmy więc z tej formy reklamy świadomie!
Wdrożenie aplikacji Web Push nie musi być trudne
Aplikacji Web Push jest stosunkowo sporo na rynku – na pewno będziesz miał w czym wybierać (np. pushAd lub PushPushGo). Jeśli współpracujesz ze sprawnym programistą, powinien on poradzić sobie z wdrożeniem wersji dedykowanej tylko Twojej domenie. Korzystanie bowiem z gotowych rozwiązań to tylko jedna z opcji. Pamiętaj, że po wyborze aplikacji lub po wdrożeniu notyfikacji Web Push na własną rękę, musisz odpowiednio dopasować przekaz do odbiorców. Testuj, reaguj na akcje lub ich brak – odnosi się to zarówno do treści przekazu, jak i jej doborze do grupy docelowej. Tak samo, jak powinieneś mieć oko na dane z wyników Google Analytics, tak samo kontroluj te dotyczące powracających na domenę użytkowników.