Od kiedy istnieje handel, marketing szeptany jest nieodzowną jego częścią. Nawet wtedy, kiedy ludzie nie zdawali sobie jeszcze sprawy z tego, jakie niesie ze sobą korzyści. Kiedy handel przeniósł część swej działalności do sieci, marketing szeptany zyskał na sile współmiernie z powiększającą się siecią klientów. Klienci ci, mając do dyspozycji znacznie większą przestrzeń wirtualną, na przykład w postaci for internetowych, portali informacyjnych, czy społecznościowych, zaczęli używać ich jako pola do dzielenia się opiniami na temat usług lub produktów. Pozytywne opinie, które przekazywane są przez klientów, częstokroć mają większą siłę, niż dobrze skrojona kampania marketingowa. Inteligentni właściciele firm powinni zatem wiedzieć, jak móc tę siłę wykorzystać.
Oparty na technologii Google rynek handlu stał się największym kanałem marketingu szeptanego w historii. Nie od dziś wiadomo, że otrzymywana przez wyszukiwarkę odpowiedź jest lekarstwem na wszelkie zło tego świata. Stąd też utarł się zwrot „wujek Google”, który nawiązuje do „dobrych rad” przekazywanych przez członka rodziny. W większej mierze klienci po prostu ufają wynikom, które są im wyświetlane. Jak wykorzystać tę sytuację i sprawić, aby marketing szeptany w Internecie zaczął wpływać pozytywnie również na Twoją firmę? Jak używać marketingu szeptanego, aby wzmocnić pozycje fraz w wyszukiwarce Google i poprawić wizerunek marki?
Jak zrobić szum w Internecie?
Marketing szeptany inaczej nazywany jest Buzz lub Word-of-Mouth Marketingiem. W świecie Internetu, polega on na tworzeniu profesjonalnych oraz jak najbardziej naturalnych i prawdziwych opinii na temat marki, produktu bądź usługi i zamieszczaniu ich w sieci. Nie można jednak ograniczyć się tutaj jedynie do komentowania wpisów na forach internetowych, blogowych, czy zakładaniu tam wątków. Nawet początkujący pozycjoner wie, że aby osiągnąć maksymalne efekty w pozycjonowaniu strony internetowej, najlepiej jest połączyć kilka technik marketingowych, które dotyczą działalności w Internecie. I odwrotnie, każdy sprawny marketingowiec powinien wiedzieć, że warto łączyć ze sobą techniki marketingu internetowego w taki sposób, aby osiągnąć upragnioną wysoką konwersję. Nie chodzi tutaj jedynie o komfort klienta, a łatwość w działaniu również dla wykonawcy zlecenia. Mając do dyspozycji szerokie pole do manewru, pozycjoner lub marketingowiec różnymi kanałami jest w stanie dotrzeć do użytkownika i robi to nie tylko poprzez wyniki organiczne. Wspomniany „dobry szum” w Internecie i nasycenie wartościowymi informacjami, można wykonać przy pomocy:
- opinii przy mapkach Google,
- opinii na forach internetowych,
- opinii na portalach społecznościowych, które w dużej mierze przejęły funkcję stron internetowych
- opinii w komentarza na portalach informacyjnych,
- komentowaniu blogów,
- opiniowaniu zakupionych produktów na porównywarkach cen i inne…
Content marketing (marketing treści)
Tutaj bez rozpisywania się o tym, czym jest marketing treści oraz jak go wykorzystać do promocji swojego serwisu w wyszukiwarce internetowej, ponieważ ogrom informacji na ten temat znajdziesz w jednym z poprzednich artykułów: Tworzysz treści na stronę? O tym musisz pamiętać
Marketing szeptany, który tworzymy na portalach promujących musi mieć powiązanie z marketingiem treści, czyli wszystkimi dobrze zoptymalizowanymi i znajdującym się na stronie tekstami (czy to znajdującymi się na kategoriach, czy produktach). Jeśli chcemy przejść od marketingu szeptanego opartego jedynie na powielaniu dobrej opinii o marce do tworzenia wysokiej jakości zaplecza linkowego naszej witryny, musimy pamiętać o powiązaniu tematycznym treści i linku. Chodzi o to, aby link, który odsyła do naszej witryny z opinii, kierował na tematyczną podstronę. Jeśli mamy wątpliwości co do tego, którą podstronę wybrać, albo problem, aby określić gdzie indeksują się konkretne frazy, możemy użyć strony głównej.
Jak linkować i opiniować aby nie zaszkodzić?
Marketingu szeptanego nie używa się po to, aby wprowadzić frazy do TOP10, ale by wspomóc optymalizację na stronie oraz zwiększyć rozpoznawalność brandu, wymusić zainteresowanie oraz nasilić na domenie ruch tematyczny. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w link, który wstawimy np. na forum internetowym, nie kliknie przypadkowa osoba, a potencjalny klienta. Szczególnie ma to miejsce wtedy, kiedy forum jest tematycznie powiązane z treścią strony, a obudowany wokół niego content ma tym samym wysoką wartość merytoryczną. Niestety można działać i tak, że osiąga się efekt odwrotny do zamierzonego. Jeśli nie mamy pewności, jak posłużyć się narzędziem marketingu szeptanego, warto zwrócić się do specjalistów z zakresu SEO. Z pewnością doradzą oni, jak przygotować posty, aby były jak najbardziej wartościowe oraz z jakich kont korzystać, aby wyglądały one jak najbardziej naturalnie. Ostatecznie chodzi o wywołanie w potencjalnym kliencie przeświadczenia, że wszystko to, co robimy jest spontaniczną reakcją na produkt bądź usługę, a nie działaniem reklamowym.
Najważniejsze zalety marketingu szeptanego
Potraktuj marketing szeptany jako możliwość do wejścia z potencjalnym klientem w dyskusję. Zareklamuj swoją usługę bądź produkt, zainicjuj ożywioną rozmowę online w komentarzach, spójrz na takie działanie jako na FAQ na gorąco. Masz do dyspozycji użytkowników, którzy poprzez znalezienie się na danym forum, czy blogu dzięki określonym frazom już teraz zainteresowali się tematyką. Zatem chętniej niż przypadkowi userzy klikną w link, który im polecisz.
Korzystając z marketingu szeptanego zwiększysz wiarygodność marki i będzie się to dziać stopniowo, a nie na hura! Przy okazji poznasz bardziej swoich potencjalnych klientów, zaznajomisz się z rynkiem, co pozwoli lepiej dopasować późniejsze działania marketingowe.
Istnieją różne teorie co do tego, jaki realny wpływ ma marketing szeptany na wyniki organiczne i pozycje fraz kluczowych. Nikt jednak nie powinien mieć wątpliwości, że działania te wzajemnie się wspierają. Dodatkowo, przy niskim nakładzie kosztów, można osiągnąć znakomite długofalowe efekty w polepszeniu wizerunku marki i przy okazji wsparciu właśnie działań pozycjonowania strony internetowej.
Marketing szeptany jako uzupełnienie pozycjonowania
Buzz Marketing (marketing szeptany) w niemal każdej świadomej i dobrze zorganizowanej formie, czy to w wersji ekonomicznej, czy premium, jest w stanie wspomóc działania marketingu internetowego. Jednak nie możemy zapominać o tym, że tak samo, jak szybko reagujemy na bodźce z Internetu i przeskakujemy z jednej wiadomości do drugiej, tak szybko użytkownicy mogą zapomnieć o tym, co przeczytali w Internecie na temat polecanego produktu. Aby tak się nie stało, konieczne jest wsparcie działań szeptanki pozycjonowaniem serwisu – i na odwrót. Im więcej zainwestujemy w różne kanały dojścia do potencjalnego klienta, tym łatwiej osiągniemy zamierzony efekt. Z tych efektów natomiast wyciągajmy wnioski, a ewentualne porażki przekuwajmy w naukę na temat tego, czego chcą od nas klienci i spróbujmy dowiedzieć się, jak najprościej jest im dotrzeć do oferowanych przez nas produktów.