Mapa witryny, czyli plik sitemap.xml znajdujący się na serwerze Twojej strony internetowej, jest istotnym elementem każdej strategii SEO. Dobrze zoptymalizowana, pozwala właściwie indeksować wszystkie podstrony. W tym artykule dowiesz się, jak uczynić ją czytelną dla robota Google, w celu usprawnienia indeksowania całości witryny.
Co to jest mapa witryny XML?
Mapa witryny to plik zawierający listę wszystkich adresów witryny, które mają zostać zaindeksowane dla wyszukiwarek. W dużej mierze to od niej zależy, na które podstrony Google ma zwrócić uwagę. Mapa witryny zapewnia również dodatkowe parametry, którymi można opisać poszczególne linki dla robotów indeksujących. Dodatkowe dane, które możesz zamieścić przy URL to np. data ostatniej modyfikacji, częstotliwość zmian lub informacja o alternatywnych wersjach językowych. Wszystkie protokoły używane w pliku sitemap.xml możesz znaleźć na stronie sitemaps.org/pl/protocol.html.
Czy bez mapy witryny robot Google nie odnajdzie wszystkich linków mojej strony? Odnajdzie, jednak potrwa to o wiele dłużej, niż w przypadku jej posiadania. Co więcej, bez mapy, robot może zaindeksować podstrony na „własnych warunkach” – w innym przypadku, jeśli oznaczysz je według wytycznych, będziesz miał pełną kontrolę nad indeksacją treści oraz będziesz mógł nadać odpowiednie priorytety linkom. Jeśli zależy Ci na czasie lub regularnie wprowadzasz jakieś zmiany na stronie, mapa może okazać się nieodzownym jej elementem. Odkrywanie pojedynczych linków w głębi witryny przez robota indeksującego, bez naszej pomocy, może potrwać bardzo długo.
Kiedy jeszcze przyda się plik sitemap XML
- jeśli Twoja strona jest obszerna lub posiada skomplikowaną strukturę wewnętrzną (linki wewnętrzne),
- jeśli jest nowa, przyśpieszy to proces odnalezienia Twojej strony w gąszczu Internetu,
- jeśli jest regularnie aktualizowana, np. o opisy produktów bądź kategorii,
- zawiera bardzo dużo treści multimedialnych – w takim wypadku można stworzyć specjalne mapy tylko pod te obiekty – więcej poniżej.
Typy sitemap XML
Wymienię tylko parę typów pliku sitemap XML, które są ważne w procesie pozycjonowania i które stosuje się najczęściej.
- Mapa strony XML z linkami do podstron – jest to najpopularniejsza mapa z odnośnikami do witryny oraz z przydzielonymi im parametrami. W zasadzie o niej głównie traktuje ten artykuł.
- Mapa strony XML dla plików video – filmy z Twojej strony można udostępniać do wyszukiwarki Google Video, dzięki tej mapie witryny zaindeksują się one analogicznie, jak URLe w mapie z linkami do podstron. Atrybuty do plików video, które można przypisać to np. długość trwania filmu, tytuł, kategoria, opis. Informacje o plikach video można umieścić również w standardowej mapie tekstowej, jednak osobna mapa znacznie ułatwia pracę robota indeksującego.
- Mapa witryny XML dla innego języka witryny – jeśli strona posiada kilka wersji językowych, każda z tych wersji powinna posiadać swoją mapę witryny z URLami w docelowym języku.
- Mapa witryny XML dla wiadomości – dotyczy np. portali informacyjnych, gdzie najpierw konieczna jest rejestracja w Google News (news.google.com/?hl=pl&gl=PL&ceid=PL:pl). Ciekawostką jest, że linki do artykułów znajdujące się w mapie wiadomości nie powinny być starsze, niż 2 dni. Jesli usuniemy starsze, niż 2 dni posty, zostają one w indeksie wyszukiwarki przez 30 dni bez obaw o utracenie.
- Mapa witryny XML obrazów/grafik – zapewnia ona dodatkową informacjach o grafikach znajdujących się na witrynie. Pomocna jest przy dokładniejszej indeksacji zdjęć w wyszukiwarce Google Grafika. Pomaga ona również znajdowanie tych obrazów, które wyświetlane są przez JavaScript. Informacje o obrazach również możesz umieścić w mapie nr 1, jednak osobny plik pomaga je usystematyzować. Zwłaszcza, jeśli prowadzisz sklep, który posiada bardzo dużo np. zdjęć produktów.
Jak stworzyć plik sitemap XML
Istnieje kilka sposobów na to, aby stworzyć funkcjonalną mapę do wdrożenia jej na stronę. Jeśli skorzystasz z funkcji generatora programu lub strony internetowej, to pamiętaj, że każdy taki plik możesz edytować przed wprowadzeniem go na serwer witryny. Darmowe generatory mogą kompilować linki, które nie nadają się do umieszczenia w sitemap XML (przykładowo, te posiadające atrybut nofollow). Dlatego istotne jest, aby taką mapę przejrzeć po wygenerowaniu jej. Miej świadomość, że to od Ciebie zależy, co robot Google ostatecznie zaindeksuje. Poniżej kilka sposobów na wygenerowanie mapy witryny.
- Jeśli twoja domena posiada mało podstron, plik mapy strony możesz stworzyć sam. Jednak pamiętaj, że aby się tego podjąć, powinieneś znać podstawowe komendy ułatwiające indeksację i gwarantujące poprawny zapis linków.
- Użyj generatora map witryn online. Internet obfituje w różnego typu generatory sitemapy, jednak niektóre z nich dodają do niej komentarz w postaci reklamy (w końcu korzystamy z tej formy za darmo). Losowymi, ale znanymi generatorami są np.
- xml-sitemaps.com
- xsitemap.com
- Skorzystaj z programów typu Screaming Frog SEO. Kiedy przeskanujesz domenę programem i ukażą się wszystkie jej linki, wejdź w menu „Sitemaps”, a dalej „XML Sitemap”. Inne programy będące generatorami mapy strony to np. Inspyder Sitemap Creator, czy G-Mapper. Nie jest trudno wpaść na nie w sieci wpisując odpowiednią frazę w Google.
- Sprawdź, czy możesz wygenerować sitemape w CMSie – w WordPressie potrzebna jest do tego specjalna wtyczka (np. Yoast SEO), w Prestashop również. Jeśli masz problem z odnalezieniem tej funkcji, skorzystaj z pomocy administratora CMSa.
Jak wyszukiwarka ma odnaleźć sitemap XML
Aby wyszukiwarka mogła skorzystać z mapy witryny XML, musi ją najpierw znaleźć. Umieszczenie jej na serwerze w katalog głównym strony to dopiero początek. Chociaż zwyczajowo plik mapy strony wygląda tak: sitemap.xml, to zdarzają się przypadki (głównie na stronach, gdzie mamy dedykowany CMS lub taki, w którym brakuje dostępów do plików na serwerze FTP), gdzie ma on zupełnie inną ścieżkę i formę, np. console/integration/execute/name/GoogleSitemap (CMS Shoper).
W związku z tym, że plik ten może przybierać różne nazwy, musimy pomóc robotowi Google, aby szybko zainteresował się jego zawartością. Do tego celu potrzebujemy aktywnego konta Google Search Console przypisanego do domeny, na której znajduje się plik. Jeśli jeszcze nie posiadasz takiego konta, przeczytaj, jak je założyć: support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=pl
Następnie w menu po lewej stronie wybieramy opcję „Mapa strony”, gdzie wdrażamy odpowiednią ścieżkę do sitemap XML. To wszystko? Nieprawda! Jeśli chcesz zintensyfikować działania, dodaj odpowiednią komendę do pliku robots.txt, gdzie wskażesz mapę witryny. Zwiększy to szansę na jeszcze szybsze jej odnalezienie. Komenda jest prosta:
Sitemap: przyklad-strony.com.pl/sitemap.xml
Mapa strony XML nie taka straszna
Różne typy map strony są ważnymi elementami kampanii SEO. Każda optymalizacja powinna opierać się na ich weryfikacji lub – w przypadku gdy strona nie posiada mapy – stworzeniu jej. Linki są najważniejszymi elementami, na których budują się efekty pozycjonowania. Zadbaj o to, aby były one widoczne i nie pozwól wyręczać się robotowi Google w decydowaniu o indeksacji poszczególnych podstron.