Wyżej zadane pytanie to jedno z najczęściej wpisanych w wyszukiwarkę Google przez osoby chcące dowiedzieć się i oszacować koszt pozycjonowania strony internetowej. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu w dobie nastających kolejno po sobie kryzysów ekonomicznych przedsiębiorcy coraz skrupulatniej liczą koszty ponoszone z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Składki ZUS, wypłaty pracowników, czynsz za wynajem lokalu, media to tylko jedne z wielu opłat miesięcznych, jakie ponoszą polskie firmy. Do całego pakietu dochodzą oczywiście koszty związane z promowaniem strony. W dzisiejszym artykule pomówimy sobie bliżej o kosztach SEO.
Ile kosztuje SEO w 2023?
Jeśli szukasz jednej konkretnej kwoty, możesz być zawiedziony, gdyż tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak optymalny koszt pozycjonowania strony. Niegdyś sprawa była o wiele prostsza, gdyż w większości przypadków obowiązywał model rozliczania “za efekt”. W skrócie firma płaciła wówczas, gdy znalazła się ze swoją stroną w TOP 10 wyników wyszukiwania Google na wybrane wcześniej i wycenione frazy kluczowe. Obecnie spotykamy się już jednak najczęściej z modelem abonamentowym, w którym to obowiązuje (zazwyczaj) stały miesięczny koszt pozycjonowania strony. Więcej szczegółów na temat wspomnianych sposobów rozliczania usług SEO znajdziesz w naszym artykule blogowym→ https://kompan.pl/blog/czy-model-rozliczania-za-efekty-w-seo-jest-oplacalny/.
Tak jak kiedyś żadnym zaskoczeniem nie były dla wszystkich budżety na poziomie 300-500 zł, tak w 2023 są one już nie do przyjęcia. Z każdym nadchodzącym rokiem rosną wymagania ze strony wyszukiwarki Google, mamy też więcej silnych konkurentów, z którymi musimy się zmierzyć, wprost proporcjonalnie do tych rzeczy rosną również koszty SEO. Dziś na poczet pozycjonowania strony wydajemy już o wiele wyższe kwoty, zazwyczaj przekraczające próg minimum 1000-1500 złotych. Niekiedy miesięcznie jest to kilka tysięcy, a w niektórych przypadkach nawet kilkanaście tysięcy złotych – wszystko to zależy od omawianego przypadku.
Koszt pozycjonowania strony www – co obejmuje?
W przypadku rozliczania się w trybie abonamentowym usługa SEO obejmuje szereg czynności wykonywanych każdego miesiąca. Zazwyczaj mówimy tu o konkretnej ilości dostarczonych tekstów SEO, artykułów blogowych, czy też linków. Należy pamiętać, że koszt pojedynczego tekstu to nie tylko jego napisanie, ale również wyszukanie odpowiednich fraz kluczowych, przygotowanie wytycznych do copywritera. Po napisaniu zaś kolejno są etapy weryfikacji i ewentualnych poprawek. Często dochodzi do tego również publikacja tekstu na stronie internetowej. Jak więc widać na prostym przykładzie, nawet jedna pojedyncza czynność nie jest tak prosta i błyskawiczna jak się wydaje. Podobnie jest w przypadku pozyskiwania linków.
W koszcie SEO zawarta jest również bieżąca obsługa strony internetowej, monitoring wyników i strony, czy profesjonalne doradztwo. Na samym początku usługi wykonywany jest także obszerny audyt SEO z wszelkimi rekomendacjami, informacjami odnośnie przyszłej strategi pozycjonowania. Należy podkreślić, że koszt wykonania audytu w abonamentowej usłudze nie jest uiszczany jednorazowo, lecz rozłożony jest w po równo ratach, które to uwzględnione są w miesięcznym budżecie na SEO.
Oczywiście tajemnicą nie jest również fakt, że w kosztach pozycjonowania strony uwzględniona jest również marża, czyli wynagrodzenie firmy za prowadzone działania. Agencja SEO jak każda inna musi zarabiać, by m.in. ulepszać oferowane usługi, szkolić pracowników i zwyczajnie wynagradzać ich za dobrą pracę.
Od czego zależy miesięczny koszt pozycjonowania strony?
Osoby przychodzące z zapytaniami o usługi SEO do agencji są różne. Tak samo jak ich strony i wymagania. Niekiedy jest to wizytówka typu single-page, a jeszcze kiedy indziej obszerny serwis e-commerce posiadający tysiące produktów w rozbudowanym drzewie kategorii. Już, więc na samym wstępie wydedukować można, że bardziej złożone i skomplikowane strony internetowe będą kosztować swojego właściciela więcej jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Zarysowując przykładowe koszty SEO, możemy określić, że właściciele małych stron (wizytówkowych) zapłacą średnio od 1000 do 2000 zł miesięcznie. Zaś przedsiębiorcy prowadzący prosperującą działalność e-commerce poniosą koszty na poziomie kilku tysięcy, a nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Oczywiście wszystko zależy rozpatrywać tak naprawdę bardzo indywidualne, a jako specjaliści bierzemy pod uwagę konkretny przypadek.
Oto kilka czynników, które mogą wpływać na Twój finalny miesięczny koszt pozycjonowania strony:
- wymagania i cele (krótkoterminowe i długo terminowe),
- konkurencyjność branży,
- długość i jakość pisanych tekstów na stronę,
- jakość serwisów do linkowania,
- ilość podstron (kategorii/produktów) wymagających zoptymalizowania,
- system CMS i możliwości techniczne,,
- godziny poświęcone na opiekę nad stroną.
Dlaczego nie ma sensu oszczędzać na SEO?
Co prawda istnieją jeszcze usługi na SEO z mocno zaniżonymi budżetami, lecz odchodzą one już w zapomnienie. Pominąwszy kwestie inflacji również w cenach usług, zwyczajnie przy niskim budżecie ciężko przeprowadzać jakiekolwiek prace pozycjonerskie, dobrać odpowiednią ilość tekstów, czy linków. Warto powiedzieć też, że usługi oferowane po zaniżonych stawkach to zazwyczaj słabej jakości teksty i odnośniki. Jeśli, więc myślisz, że to idealny sposób na zaoszczędzenie to przy okazji również i na wyrządzenie krzywdy samemu sobie. Zamawianie pakietów kilkudziesięciu linków wątpliwej jakości za 100 czy 200 złotych to najgorszy z możliwych pomysłów.
Co zrobić, gdy koszt pozycjonowania jest za wysoki?
Dopiero startujący przedsiębiorcy, czy firmy, które przechodzą kryzys finansowy, mogą mieć zwyczajnie problem z uzbieraniem odpowiednich pieniędzy na SEO. Dodatkowo fakt, iż jakichkolwiek sensownych efektów osiągniętych w pozycjonowaniu trzeba często upatrywać nawet przez kilka miesięcy, czy rok nie pomaga. Istnieje jednak kilka wyjść z tej sytuacji.
- Przejęcie części prac na siebie
Umiesz pisać ciekawe teksty i dobrze przekazać informację o swoich produktach? W końcu kto jak nie Ty znasz się najlepiej na swojej ofercie. Nie stoi na przeszkodzie, byś to Ty przygotowywał teksty zoptymalizowane pod SEO. Nie bój się – jako agencja SEO na pewno nie zostawimy Cię z tym tematem zupełnie samego. Zamiast paczki z tekstami możemy dostarczać Ci szczegółowe wytyczne do ich pisania, dzięki czemu nie będziesz miał problemu z napisaniem poprawnie zoptymalizowanego contentu. Co prawda przygotowanie wytycznych przez pozycjonera również generuje koszty, to nie oszukujmy się, są one dużo mniejsze niż w przypadku przygotowania tekstów od zera.
Wziąwszy część prac na siebie, będziesz mógł przeznaczyć swój budżet np. na lepsze linki SEO do swojej strony.
- Zamówienie jednorazowego audytu SEO
Choć nie jest to wprawdzie rozwiązanie zastępcze, może być pomocne, zwłaszcza jeśli nie masz oszczędności na najbliższy rok, by zainwestować w pozycjonowanie. Może być to zamówienie audytu SEO z optymalizacją, dzięki czemu zmiany, które zostaną przez pozycjonera zarekomendowane, zostaną też w ramach tej usługi wdrożone. Sama optymalizacja techniczna może już zapracować w pewnym stopniu na przyszłe efekty. Za jakiś czas, czując się pewniej finansowo, możesz zdecydować się już na pozycjonowanie pełną parą.
- Skorzystanie z innego kanału promocji strony
Jeśli sytuacja zmusza Cię do tego, by efekt pojawił się praktycznie od zaraz, a sprzedaż wzrosła z dnia na dzień może zdecyduj się na inny sposób promowania. Tu pomocne mogą być kampanie Facebook Ads, czy Google Ads. Podbijając w ten sposób sprzedaż, nadrobisz zaległości finansowe. W każdej chwili możesz wtedy zdecydować się na rozpoczęcie pozycjonowania. Warto pamiętać, że efekty, osiągnięte w wyniku prac SEO będą trwalsze niż te, które uzyskujemy za pomocą kampanii płatnych, nie należy, więc skupiać się wyłącznie na nich.
Wiesz już zatem, z czego składają się koszty SEO i czego się spodziewać. Aby poznać dokładne kwoty, musisz oczywiście skontaktować się z przedstawicielem handlowym agencji SEO, który objaśni szczegóły oferty i pomoże dobrać najkorzystniejszą pod kątem pozycjonowania Twojej strony.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO