Dlaczego warto łączyć kampanie Google Ads z działaniami SEO?

Dlaczego warto łączyć kampanie Google Ads z działaniami SEO?

Mówi się, że “jeżeli nie ma czegoś w Google, to znaczy, że to nie istnieje”. Brzmi to dość radykalnie, prawda? Niestety w istocie właśnie tak jest. Według statcounter.com udział Google na polskim rynku wyszukiwarek w marcu 2021 to aż 95,47%. Z takiej perspektywy stwierdzenie “jesteś w Google, albo nie istniejesz” brzmi całkiem realistycznie.

Tworząc stronę internetową dla swojego biznesu robisz wszystko, aby była jak najbardziej estetyczna i najbardziej przyjazna dla użytkownika. Chcesz, aby była małym dziełem sztuki, którym będzie można się chwalić i z którego będzie można być dumnym… Co jednak, jeśli nikt nie będzie miał okazji jej zobaczyć?

Pozycjonowanie czy reklama?

Przed każdym, kto chciałby zaistnieć w wynikach wyszukiwania, rysują się dwie drogi – pozycjonowanie oraz reklama w Google Ads. Szukając informacji o każdej z nich można odnieść wrażenie, że powinniśmy wybrać tylko jedną. Zwykle wybór ma być podyktowany ilością dostępnego czasu, budżetem lub czasem do uzyskania pierwszych wyników.

Od ilości czynników i dobrych rad internetowych wujków można dostać zawrotu głowy. Co jeśli powiem Ci, że możesz wybrać obie drogi jednocześnie?

Różnice między pozycjonowaniem i reklamą Google Ads

Marketing internetowy to bardzo pojemna dziedzina, zawierająca w sobie wiele działań i narzędzi skupionych na wspólnym celu – wyeksponowaniu strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych. Mimo wspólnego celu, same działania bardzo się od siebie różnią – szczególnie ceną, wymaganym nakładem pracy i czasem do uzyskania widocznych rezultatów.

Pozycjonowanie – spiesz się powoli

Podobno najlepszym miejscem do ukrycia ciała jest druga strona wyników wyszukiwania w Google. Żarty żartami, ale jest w tym ziarno prawdy – 95% użytkowników wyszukiwarki nie wychodzi poza pierwszą stronę z wynikami. To sprawia, że moglibyśmy nieco przemodelować początkowe stwierdzenie – “jeśli nie ma czegoś na pierwszej stronie w Google, to znaczy, że to nie istnieje”.

Pozycjonowanie może na pierwszy rzut oka wydawać się mało skuteczne – wymaga dużo pracy (szczególnie na początku), a pierwsze efekty widoczne są dopiero po kilku miesiącach. Gdyby tego było mało, należy stale pracować nad utrzymaniem raz wypracowanej pozycji, w innym wypadku konkurencja może nas wyprzedzić. Dlaczego w takim razie w ogóle zaprzątać sobie głowę takim rozwiązaniem, zamiast postawić na płatną reklamę w wynikach wyszukiwania?

Organiczne wyniki wyszukiwania wzbudzają w nas większe zaufanie, niż reklamy. Google jest tu naszym przyjacielem. Algorytmom zależy jedynie na tym, aby strona, którą prezentuje nam wyszukiwarka na zaszczytnej, pierwszej pozycji, była bezpieczna, wysokiej jakości oraz odpowiadała na nasze pytanie. Każdy z elementów pozycjonowania ma na celu upewnić się, że te rygorystyczne wymogi zostały spełnione. Czym się nam ten wysiłek odpłaci?

Pozycjonowanie sprawi, że strona na dłużej i solidniej zagości w wynikach wyszukiwania. Stawka jest wysoka, ponieważ pierwsze miejsce zgarnia aż 32,5% całego ruchu, drugie – prawie połowę mniej. Podniesienie pozycji strony sprawi, że znacznie wzrośnie liczba odwiedzin, a co za tym idzie – liczba zapytań ofertowych. Pozycjonowanie jest więc idealną drogą marketingową dla firm, które stawiają na uzyskanie trwałych efektów.

Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania? Najważniejsze z nich to:

  • audyt strony,
  • dobór odpowiednich słów kluczowych,
  • dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google,
  • tworzenie i regularne publikowanie na stronie ciekawych i unikalnych treści,
  • zdobycie naturalnych i wartościowych linków zewnętrznych do strony.

Google Ads – błyskawiczne efekty

Reklama w Google pod wieloma względami wygląda jak przeciwieństwo pozycjonowania. Rezultaty są natychmiastowe, a samo uruchomienie kampanii w porównaniu do działań z zakresu pozycjonowania zajmuje dosłownie chwilę. Niestety, jeśli w przypadku pozycjonowania za wyniki płacimy raczej swoim czasem, tutaj za każde kliknięcie w naszą reklamę zapłacimy realnymi złotówkami. Dlaczego płacić za reklamę, jeśli pozycjonowanie jest za darmo?

Wyniki najnowszych badań pokazują, że 58,1% użytkowników wyszukiwarki Google nie odróżnia reklamy od organicznych wyników wyszukiwania – a mogą one zajmować nawet pierwsze 4 pozycje. Co więcej, reklama w Google nie ogranicza się jedynie do stron wyszukiwarki, ale umożliwia reklamę banerową w sieci reklamowej Google oraz wideo w YouTube.

Reklama w wyszukiwarce jest bardzo precyzyjna – pełen wachlarz udostępnionych przez Google opcji kierowania pozwala trafić nawet do bardzo wąskiej grupy odbiorców, co sprawia, że w przeciwieństwie do wszechobecnych reklam w formie billboardów lub telewizyjnych spotów – tylko 1% internautów negatywnie ocenia reklamę w Google.

Reklama w Google Ads jest idealnym rozwiązaniem, kiedy potrzebujemy natychmiastowych efektów. Reklama pojawi się praktycznie w 15 minut od uruchomienia kampanii, a my zaoszczędzimy długie miesiące czekania na pierwsze wyniki. Niestety, kiedy wyczerpie się budżet przeznaczony na reklamę, znikniemy z wyników wyszukiwania równie szybko, jak się tam pojawiliśmy.

Łączenie reklamy w wyszukiwarce z pozycjonowaniem

Zacznijmy od początku – reklama i wyniki wyszukiwania są obsługiwane przez zupełnie inne algorytmy. Płatna reklama w wyszukiwarce nie wpływa na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania, również porządnie wypozycjonowana strona nie wskoczy na miejsce opłaconej reklamy. W takim razie które rozwiązanie będzie najlepsze?

Najlepsze efekty uzyskamy, docierając do potencjalnych klientów przez zastosowanie obu rozwiązań – zarówno płatnej reklamy, jak i pozycjonowania. Oba działania się nie wykluczają, a idealnie uzupełniają, skupiając się na wspólnym celu – zwiększeniu ruchu na stronie i sprzedaży. Zaprzęgnięcie obu tych koników spowoduje:

  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google
  • zaistnienie w wielu miejscach umożliwiające dotarcie do potencjalnych klientów przez zewnętrzne linki do serwisu: na portalach, blogach i forach branżowych – a w przypadku Google Ads: nie tylko w wyszukiwarce, ale także w sieciach partnerskich (np. onet.pl, wp.pl, forbes.pl)
  • pozyskiwanie „niezdecydowanych” klientów przez przypominanie im reklamami o istnieniu firmy
  • świadome i efektywne zarządzanie słowami kluczowymi: te, które wymagają więcej czasu na pojawienie się w wynikach organicznych mogą być promowane przez reklamę w Google Ads.

Oczywiście dyskusja na temat wyższości jednej z form marketingu nad drugą na zawsze pozostanie otwarta, a argumenty na ich rzecz mogą się zmieniać zależnie od specyfiki branży. Warto pamiętać, że nawet przy planowaniu budżetu firmy, która dopiero rozpoczyna działalność (a może – szczególnie?), należy przeznaczyć choćby niewielką część budżetu na marketing w wyszukiwarce Google.