Content marketing – postaw na recycling treści

Content marketing – postaw na recycling treści

Działania content marketingowe pochłaniają całą masę energii i czasu. Regularne generowanie nowych pomysłów, tworzenie wartościowych treści, optymalizacja pod kątem SEO, nadanie ciekawego formatu, zadbanie o kwestie wizualne… Zadania związane z marketingiem treści możemy mnożyć i mnożyć. Czy warto jednak za każdym razem poświęcać czas na przygotowywanie contentu od zera? Czemu nie spróbować wykorzystać treści już istniejących, nieco ich ulepszyć i wykorzystać ponownie?

Jedna treść, wiele kanałów komunikacji

Piszesz artykuły na bloga firmowego, tworzysz harmonogram postów na Facebooka i Instagrama lub planujesz szkolenie online i za każdym razem opracowujesz plan działania od zera? Czy na pewno to dobry pomysł? Zastanów się, jak duży potencjał ma tworzony przez Ciebie content. Zamiast bezustannie tworzyć nowe treści, warto wykorzystać te już istniejące.

Nie zawsze można (a nawet nie powinno się) publikować treści w różnych kanałach jeden do jednego. Każda platforma komunikacji rządzi się przecież swoimi prawami – społecznością, charakterem publikowanych treści czy dostępnymi formatami. Nie zmienia to jednak faktu, że mając dobrze klikający się artykuł na blogu firmowym, dysponujesz już potężną bazą – tak zwanym “mięsem”. Na podstawie takiego tekstu możesz przecież przygotować kilka angażujących postów na FB. Możesz również wyciągnąć z niego esencję i podzielić się nią ze swoimi odbiorcami poprzez instastory. A może, gdy nieco przeredagujesz i skrócisz tekst, będziesz w stanie nagrać krótki wideoporadnik na YouTube’a? A z niego z kolei wyciąć najbardziej chwytliwą wypowiedź i opublikować ją w formie klikunastosekundowego video na LinkedInie.

Jak widzisz, możliwości jest całkiem sporo.

Sprawdź, jakie treści działają i wykorzystaj je ponownie!

Działania marketingowe (i nie tylko marketingowe) mają sens jedynie wtedy, gdy regularnie sprawdzasz, czy są one skuteczne oraz czy pomagają Ci zbliżyć się do wyznaczonego wcześniej celu. Innymi słowy, jeśli chcesz, by Twoje treści przynosiły oczekiwane rezultaty, musisz monitorować ich skuteczność i wyciągać celne wnioski.

Przeanalizuj opublikowany dotychczas content np. na blogu firmowym. Sprawdź, jakie treści w największym stopniu angażują Twoich odbiorców i zastanów się, dlaczego tak się dzieje. Zauważyłeś, że pewne treści “działają” lepiej? Wykorzystaj je zatem ponownie, lecz w nieco zmienionej formie.

Recykling treści – dlaczego warto?

Jak pewnie doskonale wiesz, recykling polega przede wszystkim na ochronie i kolekcjonowaniu zasobów oraz na ich ponownym wykorzystaniu. Po co marnować i niszczyć coś, co może się jeszcze przydać? Tę analogię warto uwzględnić w tworzeniu strategii komunikacji i postawić na content marketingowy zero waste.

Dlaczego warto korzystać z recyklingu treści?

  • bazujesz na stworzonych wcześniej materiałach (na które poświęciłeś zapewne sporo czasu i energii)
  • wykorzystujesz ponownie treści, które okazały się skuteczne (i np. wygenerowały ruch na podstronie dotyczącej konkretnej kategorii produktów)
  • oszczędzasz czas – modyfikujesz i aktualizujesz treści, zamiast tworzyć je od zera
  • poszerzasz działania o nowe kanały komunikacji – jedną treść możesz przekazać poprzez wiele formatów (np. artykuł blogowy, post na Linkedinie, film na YouTube’ie)
  • docierasz do szerszej grupy odbiorców – Twoi klienci mają różne upodobania, również te, dotyczące platform, z których korzystają – do jednych dotrzesz np. poprzez ciekawą ankietę na instastory, do drugich poprzez newsletter na blogu firmowym
  • możesz cross promować swoje treści – przykładowo: pod artykułem blogowym możesz dodać buttony zachęcające do obserwowania swoich profili w social mediach; z kolei w postach możesz zajawiać istotne tematy i odsyłać na stronę internetową po ich rozbudowane wersje

Strategia content marketingowa – od czego zacząć?

1. Dokonaj audytu swoich treści

Dzięki pomocy narzędzi, takich jak Google Analytics, ustalisz, jakie treści zdobyły największą popularność i np. uzyskały najwyższe pozycje w wyszukiwarce, czy też wygenerowały najwięcej kliknięć. Zadbaj o aktualizację tych treści – upewnij się, że wszystkie zawarte w nich informacje, są aktualne.

2. Spraw, by Twoje treści stały się evergreenowe

Czyli cały czas aktualne. Pozbądź się wszelkich informacji, które uległy przedawnieniu i nie pokrywają się już z rzeczywistością. Usuń odniesienia do dat, które wskazują na to, że dany tekst powstał np. kilka lat wcześniej. Zaktualizuj przykłady lub dodaj nowe. Rozbuduj tekst, jeśli uznasz, że warto wzbogacić go o kolejny nagłówek H2.

3. Zadbaj o aspekty wizualne

Spraw, by treści były przyjemne dla oka. Jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś, podziel tekst na akapity, dodaj pogrubienia, wypunktuj najważniejsze informacje. Dodaj zdjęcia, gify, filmy lub podlinkuj produkty, które są powiązane tematycznie z danym tekstem.

4. Wzbogać swój content o rzetelne dane

Jeśli tworzysz treści eksperckie, odnieś się do badań, dodaj wykresy i robiące wrażenie liczby. Takie działanie zwiększa Twoją wiarygodność. Dodaj również swoją własną opinię, podziel się refleksjami na temat danego tematu lub podaj przykłady z życia wzięte. Użytkownicy chętnie konsumują treści, opisujące historie Twojego sukcesu np. w formie case studies.

5. Przygotuj chwytliwe fragmenty

Zastanów się, która część Twojego contentu jest najciekawsza – może przyciągnąć uwagę, zaintrygować, wzbudzić emocje i skłonić użytkownika do kliknięcia i zapoznania się z całością. “Wyciągnięcie” takich atrakcyjnych fragmentów pomoże Ci w przygotowaniu m.in. postów w socialach, kierujących ruch na Twoją stronę.

Zamiast tworzyć dużo treści, twórz je mądrze 😉 Wykorzystaj swoje materiały na kilka możliwych sposobów, aby w pełni wykorzystać ich potencjał. Nie musisz za każdym razem wpadać na genialne pomysły i opracowywać czegoś od zera. Czasem wystarczy przeanalizować skuteczność opublikowanego wcześniej contentu i podarowanie mu drugiego życia.

Creative Project Manager
Iga Sadowska