Agencja czy freelancer – kogo wybrać do obsługi social mediów?

Agencja czy freelancer – kogo wybrać do obsługi social mediów?

Dynamiczny rozwój social media marketingu oznacza wiele możliwości dla marek, ale także i mnożące się dylematy. Jednym z nich jest wybór partnera do współpracy. Na polskim rynku nie brakuje ofert od mniejszych i większych agencji reklamowych. Coraz więcej freelancerów również zaczęło interesować się tą działką i oferować usługi social media. Kogo wybrać? Sprawdźmy. 

Najpierw… krok w tył!

Jedno jest pewne – wybór określonej formy współpracy w zakresie prowadzenia social mediów to proces złożony, który nie powinien zamienić się w szybką, pochopną decyzję, bo “zaraz kampania świąteczna i ktoś musi tego Facebooka poprowadzić”. Takie podejście może skończyć się przepalonym budżetem i niezadowoleniem obu stron. Przed podjęciem decyzji powinniście się zastanowić nad kilkoma kluczowymi aspektami:

  • Co chcielibyście i jaki cel marketingowy widzicie w prowadzeniu profilu w mediach społecznościowych?
  • Jaki budżet możecie przeznaczyć na reklamy oraz obsługę agencji czy też freelancera?
  • Czy planujecie albo może już prowadzicie inne działania marketingowe w Internecie?
  • Czy od osoby, która będzie zajmować się Waszymi social mediami, oczekujecie elastycznych godzin pracy i dużej dostępności?
strategia marketingu w internecie

Odpowiedzenie sobie na tych kilka pytań przybliży Was do właściwego wyboru. A raczej właściwego dla Was, będzie on bowiem różny w zależności od Waszych potrzeb, możliwości czy branży, w której działacie.

Team player vs. samotny wilk

Główną różnicą we współpracy z agencją a z freelancerem jest ilość osób zaangażowanych w projekt. Freelancer to jedna osoba, z określonymi kompetencjami. Agencja natomiast ma za sobą sztab doświadczonych specjalistów sformułowanych w zespoły, które będą wspierać marketing Twojej firmy. Oznacza to bardziej zróżnicowane, kompleksowe spojrzenie oraz zwyczajnie, większe możliwości dzięki większej ilości zaangażowanych osób.

mlodzi ludzie w social mediach

W Kompan.pl poza social mediami zajmujemy się także pozycjonowaniem stron, ich budową czy kampaniami w Google Ads. Gdy przychodzi do nas nowy klient, zawsze staramy się patrzeć szerzej niż tylko przez pryzmat Facebooka bądź LinkedIna. Wychodzimy od potrzeb i celów marki, a dopiero potem pomagamy dobrać odpowiednie kanały. Działamy kompleksowo, ale też, co za tym idzie, zazwyczaj mamy większe stawki niż freelancerzy.

Wynagrodzenie

To kolejna istotna różnica. Freelancer pobiera wynagrodzenie, które jest prawie równoznaczne z tym, co finalnie zarobi. Agencja reklamowa z kolei wynajmuje powierzchnię biurową, utrzymuje wielu pracowników, inwestuje w ich szkolenia, najnowocześniejsze technologie wspierające działania marketingowe, więc i jej stawki są wyższe.

zebranie mlodych biznesmanow w biurze

Nie oznacza to jednak, że na współpracy z agencją wyjdziecie stratni, ponieważ płacicie również za jej doświadczenie, kontakty na rynku, gwarancję udanej realizacji, szybsze terminy oraz cały zespół specjalistów z różnych dziedzin do dyspozycji. Jak pewnie już wiecie, na marketingu nie warto wiecznie oszczędzać. Nawet mały przepalony budżet to wciąż przepalony budżet, prawda?

Współpraca szyta na miarę Twoich potrzeb

Są pewne branże, dla których lepszym wyborem może okazać się jednak współpraca z freelancerem. Dotyczy to przede wszystkim klientów, którzy oczekują niestandardowych godzin pracy (np. dostępność w weekendy, późnymi wieczorami), uwagi większej niż jest to standardowo przyjęte, czy regularnej obecności w siedzibie firmy.

mloda kobieta fotografujaca jedzenie

Za przykład może posłużyć branża eventowa czy gastronomiczna. Często restauracje wolą zatrudnić wewnętrznie osobę, która będzie non-stop obecna w lokalu, gdzie będzie nagrywać Stories, robić zdjęcia codziennych lunchy, stale konsultować pomysły z managerem itp. Można by rzec – będzie w restauracji na wyłączność. Wobec takich oczekiwań współpraca z agencją może się nie sprawdzić, chociaż oczywiście i w tej branży można wypracować satysfakcjonujący obie strony model!

Sprawdź, jak wygląda współpraca z agencją

Wybór rodzaju współpracy nie należy do łatwych, ale mamy nadzieję, że ten artykuł przybliży Was do podjęcia decyzji. Więcej szczegółów o tym czego spodziewać się podczas współpracy z agencją możecie znaleźć w naszym artykule: Jak wygląda współpraca z agencją reklamową? W razie wątpliwości możecie też odzywać się do nas bezpośrednio. Z chęcią opowiemy, jak w naszej agencji wygląda obsługa social mediów klientów oraz kampanii reklamowych w Facebook Ads, TikTok Ads i LinkedIn Ads.

Social Media Coordinator
Karolina Kołodziejczyk