Założyłeś konto swojego biznesu na Instagramie i nie wiesz, co dalej? A może prowadzisz profil od dawna, pocąc się nad każdym postem, a efektów nigdzie nie widać? Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z błędów, które mogą skutecznie utrudniać Ci rozwój na tej platformie!
1. Zwracasz uwagę tylko na lajki (zamiast na zaangażowanie i jego jakość)
W social mediach wiele osób goni tylko za jednym – jak największą liczbą serduszek. I o ile w przypadku chwilowego podniesienia samooceny to może spełnić swoją rolę, tak, gdy mówimy o promowaniu biznesu na Instagramie – niekoniecznie.
Niezależnie od tego, czy jesteś internetowym twórcą, czy może Instagram to jeden z Twoich kanałów sprzedaży, powinieneś patrzeć szerzej. Lajki nie przełożą się na lepiej prosperujący biznes, jeżeli nie będą oznaczały także zaangażowania.
Wskaźnik zaangażowania na swoim profilu możesz obliczyć, dodając liczbę komentarzy i polubień, a następnie dzieląc ją przez liczbę obserwujących. Możesz to także sprawdzić za pomocą aplikacji typu Social Blade czy Hype Auditor. Wpisujesz tam jedynie nazwę swojego profilu, by po chwili otrzymać solidny zestaw informacji w postaci liczb i wykresów. Warto korzystać z tej wiedzy. Te dane pokażą Ci bowiem, na ile odbiorcy Twoich treści są naprawdę zaciekawieni tym, co publikujesz.
Regułą jest, że mniejsze profile mają często dużo wyższy wskaźnik zaangażowania. Dzieje się tak, ponieważ gromadzą mniejsze społeczności, ale za to skupione wokół niszowego tematu, który tę grupkę osób naprawdę interesuje. Może nie mają więc miliona followersów, ale za to przyciągają kilkaset zaangażowanych osób, które dużo chętniej coś od nich kupią.
2. Nie masz obranej strategii działania
Co jest celem Twoich działań na Instagramie? I, co ważniejsze – jak chcesz go osiągnąć? Bez odpowiedzi na te pytania i szczegółowego rozpisania działań, Twój profil może szybko stać się pamiętnikiem dla Ciebie i Twoich bliskich, a nie narzędziem marketingowym.
Wiele osób niestety publikuje treści bardziej dla siebie, niż dla odbiorców. To jest jak najbardziej w porządku, jeżeli chcemy traktować Instagram jako miejsce do interakcji ze znajomymi. Jednak gdy naszym celem jest rozwój biznesu, musimy zmienić nastawienie.
Przed stworzeniem posta, odpowiedź sobie więc na takie pytania jak:
- Do kogo kieruję publikację?
- Co chcę przekazać w treści posta?
- Na jaki efekt liczę? Co ma zrobić odbiorca po zapoznaniu się z postem?
Nie tworzysz Insta Stories
Estetyczna siatka zdjęć (feed) na Instagramie jest oczywiście ważna, bo nie ma jak dobre pierwsze wrażenie. Jednak to, co obecnie najbardziej angażuje użytkowników, jest format Insta Stories.
Te piętnastosekundowe relacje wyświetlają się na samym górze w aplikacji, kusząc użytkownika swoją ograniczoną w czasie dostępnością oraz krótkim, przystępnym formatem. To właśnie na Insta Stories możemy pokazać, kto stoi za biznesem, jakie przeszkody napotykamy w jego prowadzeniu oraz jak wygląda nasza działalność od kuchni. Styl komunikacji musimy dostosować do grupy docelowej, ale zazwyczaj im luźniej, bardziej bezpośrednio i “ludzko” – tym lepiej!
4. Niewłaściwie używasz hashtagów
Na jakiej zasadzie dobierasz hashatagi do swoich postów? Im więcej postów z danym hashtagiem, tym lepiej? To jeden z najczęściej spotykanych błędów, jeżeli chodzi o to narzędzie.
Hashtag z milionem postów oznacza, że Twoja publikacja na 99% zginie w tłumie. Zamiast tego, wybierz więc hashtagi mniejsze (na pewno > 500 000), za to lepiej dopasowane do tematyki posta.
Pamiętaj, że hashtagi kategoryzują treść na Instagramie i pełnią funkcję etykiet przypisanych do Twojego posta. Szukając ich, zastanów się więc, po jakich hasłach osoby spoza grona Twoich followersów mogłyby wyszukiwać to, co przedstawiasz na zdjęciu.
Wybierz 30 hashtagów dopasowanych nie tylko pod kątem ich wielkości, ale i tematyki – np. używając hashtagów lokalnych (jak #poznan czy #mokotow), sezonowych (#lato2021, #slub2021) oraz branżowych (#roslinydoniczkowe, #blogpodrozniczy).
5. Promujesz posty w aplikacji
Przycisk “Promuj post” w aplikacji Instagram od teraz powinien być dla Ciebie równoznaczny z przyciskiem “Nie włączać!”. Jeżeli chcesz płatnie promować swoje posty, skorzystaj z Menedżera Reklam, do którego dostęp masz na Facebooku. Tam stworzysz zaawansowane reklamy, ze szczegółowo określoną grupą docelową, natomiast promowanie przez aplikację, daje Ci pewność… zbyt szerokiej grupy docelowej i przepalonego budżetu.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ustawiania reklam w Menedżerze Reklam, zapoznaj się z naszym artykułem na ten temat: Podstawy kampanii reklamowych w Facebook Ads. W Instagramie promuj ewentualnie tylko karuzele – czyli posty z kilkoma zdjęciami (to jedyny wyjątek, ponieważ karuzeli na aktywność nie możesz promować przez Menedżera).
Chcesz zwiększyć skuteczność profilu na Instagramie? Powierz to nam!
Prowadzenie konta profesjonalnego na Instagramie, to nie bułka z masłem, a bardziej wietnamska kanapka bánh mi z marynowanym kurczakiem i trawą cytrynową. Nic więc dziwnego, że możesz czuć się zagubiony, stawiając pierwsze kroki na tej platformie. Włożony wysiłek na pewno się jednak opłaci – w postaci zaangażowanych obserwatorów, a po czasie – klientów.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obsługi profili w social mediach? Napisz do nas!