W obecnych czasach możemy zaobserwować zmianę charakteru funkcjonowania sklepów stacjonarnych. Coraz większą rolę w sprzedaży produktów i usług zyskują sklepy internetowe. Za sprawą łatwej dostępności i komfortu użytkowania, wzrasta liczba użytkowników korzystających z tego kanału dystrybucji. Co należy zrobić, aby założyć działający i funkcjonalny sklep internetowy?
Sklep internetowy – o co należy zadbać?
Żeby zachęcić klienta do korzystania ze sklepu, powinieneś przystosować sklep do jego potrzeb. W zrozumieniu perspektywy konsumenta pomoże postawienie się na jego miejscu i odpowiedzenie sobie na pytanie: kim jest klient, jak myśli i co jest dla niego ważne?
Oczekiwania klienta różnią się w przypadku sklepu stacjonarnego i internetowego. Tradycyjne wymagania, jak dobra lokalizacja, miejsca parkingowe i miła obsługa nie mają znaczenia podczas korzystania ze sklepu wirtualnego. Wyróżnić możemy kilka elementów, które mają wpływ na jego funkcjonowanie
- Widoczność – zarówno w wyszukiwarce, jak i przy pomocy reklam, widoczność ułatwia internautom trafienie do sklepu. Pełni funkcję baneru z szyldem, który wisi nad jego drzwiami.
- Łatwość obsługi i szybkość działania – te czynniki ułatwiają internautom dostęp do sklepu. Zoptymalizowana strona pozwala na robienie zakupów w bezproblemowy sposób.
- Asortyment i dostawa produktów – szybkość i łatwość dostawy często są dominującym aspektem podczas wyboru sklepu, w którym klient zaopatruje się w produkt.
- Opinie – to czynnik, który ma dużo większe znaczenie, niż w przypadku sklepów tradycyjnych. Opinie sklepów internetowych są łatwo dostępne w wyszukiwarce oraz porównywarkach cen.
Jak działa sklep internetowy?
Funkcjonowanie sklepu internetowego zaczyna się od tzw. mechanizmów przyciągania klientów. Głównymi z nich są reklamy, wyszukiwarka, strona internetowa oraz porównywarka cen. Kiedy klient trafi za ich pomocą do sklepu, zostaje przeniesiony do katalogu artykułów. To miejsce, w którym może oglądać produkty, porównywać je i zapoznać się z ich opisem.
Po wyborze towarów, które klient zdecydował się kupić, przechodzi on do koszyka. To podobny element transakcji, który zachodzi zarówno podczas zakupów wirtualnych, jak i tych w realnym świecie. Jednak istotną różnicą, którą możemy zaobserwować, jest prawdopodobieństwo kupienia produktów, które znalazły się w tymże koszyku. Podczas internetowych zakupów będzie ono zdecydowanie mniejsze. Użytkownicy często dodają interesujące ich produkty do koszyka, jednak często zwlekają z dokonaniem zakupu lub całkowicie z niego rezygnują. To jeden z powodów, dla których warto rozważyć prowadzenie kampanii remarketingowych i wyświetlać użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej Twoje stronę, “zaproszenie” do ponownego odwiedzenia sklepu.
Kolejnym etapem jest wybór sposobu dostawy. Internauci mogą dokonywać transakcji logując się do sklepu bądź pomijając ten proces. Jednym z ostatnich etapów jest realizacja płatności. To również moment, w którym kończy się działanie samego sklepu internetowego. Od tej pory, to właściciel musi podjąć takie działania, jak skompletowanie zamówienia, dbanie o stany magazynowe, fakturowanie i nadanie przesyłki.
Rodzaj platformy sklepu
Sklepy internetowe możemy podzielić na 4 główne rodzaje, w zależności od platformy, czyli oprogramowania, na którym działają.
- SAAS – żeby stać się właścicielem sklepu SAAS wystarczy założyć konto w odpowiedniej aplikacji. To najlepsze rozwiązanie na początek działalności. Sklep można szybko uruchomić, aktualizuje się automatycznie, a samo rozwiązanie jest bezpieczne. Główną wadą jest uzależnienie sklepu od dostawcy. Uniemożliwia to wprowadzenie zmian w funkcjonalności, a także uzależnia nas od jego polityki cenowej.
- Rozszerzenie CMS (WooCoommerce) – to rozwiązanie, na które możemy się zdecydować, kiedy mamy już własną stronę internetową. Polega na jej rozbudowaniu o funkcję sklepu. Koszt takiego przedsięwzięcia jest niski, uzyskujemy również dostęp do rozszerzeń. Bolesnym może okazać się brak aktualizacji, a otwarty kod aplikacji jest narażony na włamania.
- Dedykowany sklep Open Source (PrestaShop) – czyli sklep oparty o wolne oprogramowanie. Otwarty kod programistyczny pozwala na dostosowanie systemu do indywidualnych potrzeb. Charakteryzuje go dobra wydajność oraz brak abonamentu. Użytkownicy sami rozwijają funkcje systemu, co przekłada się na jego bogate funkcjonalności. Koszt wdrożenia zwykle jest względnie wysoki, a samo wdrożenie może być czasochłonne.
- Dropshipping – to rozwiązanie polega na wykorzystaniu gotowej platformy, którą udostępnia dystrybutor produktów lub usług. Ten model logistyczny polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta.
Domena – adres sklepu internetowego
Aby sklep miał swój adres, potrzebuje domeny. Jest ona elementem adresu internetowego, który kieruje internautów na żądaną stronę. Swoją nazwą powinna nawiązywać do nazwy sklepu bądź jego oferty.
Dostępność domen można sprawdzić pod adresem www.dns.pl. Możemy również zarejestrować subdomenę, czyli adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana nazwa subdomeny pojawia się po lewej stronie domeny internetowej i jest oddzielona od niej kropką.
Sklep internetowy – rodzaj hostingu
Hosting to udostępnienie miejsca na zdjęcia, teksty i filmy na pracującym bez przerwy, podłączonym do internetu serwerze. Wyróżniamy 4 rodzaje hostingu:
- Konto hostingowe – to rozwiązanie polegające na udostępnieniu jednego serwera kilku użytkownikom. Jeśli jeden z nich go obciąży, całość przestaje działać dynamicznie.
- VPS – to rodzaj konta hostingowego, dzięki któremu zasoby na danym serwerze są wydzielone wyłącznie dla jednego użytkownika. Dzięki temu działalność użytkowników nie oddziałuje na siebie wzajemnie.
- Serwer dedykowany – to wykorzystanie całego serwera na potrzeby jednego użytkownika. To rozwiązanie preferowane w przypadku średniej wielkości sklepów internetowych. Jest bardziej wydajne niż poprzednie, jednak jego maksymalna wydajność jest ograniczona i nie da się jej przekroczyć.
- Cloud – czyli hosting w chmurze. Serwer jest całkowicie wirtualny, co umożliwia zwiększenie i zmniejszenie wydajności serwera w dowolnym momencie. Z takich rozwiązań korzystają np. Amazon, Alibaba czy Google.
Projektowanie graficznie – wygląd sklepu internetowego
Podczas projektowania szaty graficznej sklepu możemy zdecydować się na jedną z dwóch możliwości. Prostszą z nich jest skorzystanie z gotowego szablonu. Gotowe szablony znajdują się np. na stronach Envato Market – ThemeForest oraz TemplateMonster. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu szybko wyposażymy sklep w ładne i estetyczne grafiki.
Bardziej czasochłonnym, ale też przynoszącym lepsze efekty rozwiązaniem, jest skorzystanie z projektu indywidualnego. Pozwala to na lepsze spełnienie naszych potrzeb i oczekiwań, a także precyzyjne dopasowanie wyglądu witryny do osobistego wyobrażenia.
Opisy produktów
To właśnie poprzez treści zawarte w witrynie, za pomocą wyszukiwarki, internauci mogą odnajdywać produkty zawarte na naszej stronie. Uzupełnianie strony treściami może okazać się czasochłonne, dlatego w przypadku dużego zapotrzebowania na treści, warto skorzystać z platformy Tekst Kombinat, która umożliwia utworzenie wartościowych treści w krótkim czasie. Własne, oryginalne opisy produktów, umożliwią odpowiednie pozycjonowanie wyników w wyszukiwarce, co przełoży się na wzrost ruchu w sklepie i sprzedaż.
Przeniesienie sprzedaży do internetu to naturalne dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się zachowań nabywców. Pozwala zaoszczędzić na kosztach stałych związanych z najmem i urządzeniem lokalu. Podnoszą komfort i wygodę klientów, co zachęca ich do korzystania z tego typu rozwiązania. Handel w coraz większym stopniu przenosi się do internetu. Ta tendencja będzie coraz większa, dlatego założenie funkcjonalnego sklepu internetowego to rozsądne posunięcie.