Prestashop, Woocommerce a może Shoper? Decydując się na sklep internetowy, czeka Cię także prawdopodobnie wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Każda z nich oferuje możliwość wygodnej sprzedaży w sieci, jednak pod względem oprogramowania oraz użyteczności nieco się od siebie różnią. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze platformy e-commerce i pomagamy wybrać tę najlepszą dla Twojego biznesu.
Platforma e-commerce – co to jest?
Platforma e-commerce to oprogramowanie, którego głównym przeznaczeniem jest zarządzenie sklepem internetowym. Za jego pomocą umieszczamy w systemie produkty, umożliwiamy klientom realizację transakcji i gromadzimy bazę danych niezbędną do długotrwałego prowadzenia biznesu.
Jednak sama możliwość sprzedawania produktów w sklepie, to nie wszystko. Dlatego platformy e-commerce oferują także pakiet innych funkcjonalności, jak np. automatyczną komunikację z klientami za pomocą e-maila lub integrację ze stronami firm kurierskich.
Najpopularniejsze oprogramowania z pozoru niewiele się od siebie różnią, szczególnie od strony klienta. Jednak w rzeczywistości każda z platform ma swoje plusy i minusy. Różnią się także ceną. Sprawdź zatem, która z nich najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
SaaS a rozwiązania Open Source
Na początek warto wyjaśnić, że w e-commerce istnieją dwa popularne rozwiązania: SaaS, czyli platforma w rozliczeniu abonamentowym oraz Open Source – platformy opierające się na wolnym oprogramowaniu. Decydując się na SaaS, otrzymujemy możliwość użytkowania oprogramowania, ale nie otrzymujemy kodu na własność. Przestajemy płacić – sklep przestaje działać.
Natomiast Open Source daje o wiele więcej możliwości. Sklep możemy rozwijać, stając się jednocześnie jego właścicielami. Minusem tego rozwiązania jest jednak konieczność zainwestowania większej kwoty już na początku działalności.
Platformy Saas: Shoper, Shoplo, Click Shop, IdoSell Shop – wady i zalety
Wady platform SaaS:
- Rozwiązanie abonamentowe, które na dłuższą metę jest mniej opłacalne, niż w przypadku opcji sklepu opartego na Open Source.
- Kod nie jest własnością klienta. Przestajemy opłacać abonament – strona przestaje działać
- Jeżeli korzystamy z gotowych szablonów graficznych twórcy platformy, musimy mieć świadomość, że ktoś zapewne ma już taki widok. A zatem sklep traci na unikalności. Można oczywiście sprawić, aby witryna pod względem wizualnym była w pełni dopasowana do Twoich potrzeb, jednak to kosztuje. Możesz bowiem zamówić grafikę wyłącznie od dostawcy e-sklepu.
- Jeżeli chcemy rozszerzyć sklep o nowe funkcjonalności, poruszamy się w obrębie gotowych modułów stworzonych przez firmę (jest to dodatkowo płatne). Dodanie nowych funkcjonalności jest możliwe, ale bardzo kosztowne.
- Ograniczone możliwości pozycjonowania. Nie mamy wglądu do kodu źródłowego, a zatem nie możemy wprowadzać zmian, umożliwiających optymalizację.
Zalety platform SaaS:
- Uruchomienie sklepu wymaga niewielkiej ilości czasu.
- Możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu testowego.
- Niższy początkowy koszt.
Platformy Open Source
1) PrestaShop. Wady i zalety
Wady PrestaShop:
Wyższe koszty uruchomienia sklepu na starcie. Najpierw bowiem musimy go zaprojektować, a dopiero później wdrożyć. W dłuższej perspektywie czasu, jest to jednak bardziej opłacalne, niż przy rozliczaniu abonamentowym.
Zalety PrestaShop:
- Jesteśmy właścicielami kodu sklepu. Nie musimy zatem opłacać abonamentu.
- Sklep możemy umieścić na dowolnym hostingu, a nie, jak w przypadku wersji SaaS, na hostingu twórcy oprogramowania.
- PrestaShop bez dokupowania jakichkolwiek dodatków jest wystarczającym rozwiązaniem do sprzedaży w internecie. Jednak możemy rozszerzać jego funkcjonalność, dzięki darmowym oraz płatnym modułom.
- Rozbudowana społeczność. To właśnie dzięki niej istnieje mnóstwo modułów rozszerzających funkcjonalności sklepów. Istnieją integracje z systemami płatności oraz kurierami. Na forach znajduje się wiele rozwiązań problemów, łatwo można odnaleźć rozwiązanie nie tylko od strony technicznej, ale także od zarządzania sklepem z poziomu backendu.
- restaShop jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla małych sklepów, jak i tych z większą ilością produktów.
- Prosty i intuicyjny panel administracyjny. Początkujący użytkownik po krótkim szkoleniu powinien samodzielnie umieć dodawać swój asortyment oraz przeprowadzić proces sprzedaży.
- SEO – oprogramowanie ma funkcjonalności ułatwiające pozycjonowanie (np. przyjazny adres URL, meta title i meta description, który można wprowadzić dla produktu). Mamy też możliwość ingerencji w kod źródłowy.
Oto jeden ze sklepów opartych na Woocommerce, stworzonych przez firm Kompan.pl: https://sklep.akord.net.pl:
2) WordPress + Woocommerce
Wady WordPress + Woocommerce:
- Podstawowe funkcjonalności po instalacji Woocommerce są uboższe niż np. w PrestaShop – musimy instalować wtyczki do funkcjonalności, które PrestaShop ma już domyślnie wdrożone.
- WordPress jest najpopularniejszym CMSem, przez co staje się częstym celem ataków hakerów. Trzeba dbać o aktualizację wtyczek oraz samego WordPressa.
Rekomendujemy Woocommerce do sklepów z mniejszą ilością produktów.
Zalety WordPress + Woocommerce:
- Popularność – podobnie jest w PrestaShop, istnieje bardzo dużo wtyczek rozszerzających funkcjonalność sklepu oraz gotowych szablonów sklepowych.
- Oprogramowanie jest otwarte, kod należy do klienta. Tak samo jak w PrestaShop, dochodzi koszt projektu graficznego + wdrożenia.
- Prosty i intuicyjny panel administracyjny. Początkujący użytkownik, po krótkim szkoleniu powinien dać radę dodać swój asortyment oraz przeprowadzić proces sprzedaży.
- Przyjazny pod SEO.
- Możliwość integracji z polskimi systemami płatności oraz systemami kurierskimi.
Oto jeden ze sklepów opartych na Woocommerce, stworzonych przez firmę Kompan.pl: https://www.teleoptics.com.pl/
3) Magento
Magento przeznaczony jest raczej do sklepów z bardzo dużą ilością produktów. Ma bardzo rozbudowane funkcjonalności, przez co zarządzanie sklepem jest trudniejsze niż w przypadku Woocommerce, czy PrestaShop. Ma większe wymagania odnośnie hostingu. Niewiele firm w Polsce zajmuje się wdrożeniem Magento. W efekcie cena usługi jest wyższa, niż w przypadku pozostałych platform.
W zamian otrzymujemy narzędzie z rozbudowanym system analiz, raportowaniem oraz administracją produktów. System też jest wydajny, jeżeli w sklepie jest ogromna ilość produktów.
Dedykowane oprogramowanie sklepowe
Tworząc sklep, nie musimy opierać się wyłącznie na gotowych rozwiązaniach. Jeżeli chcemy mieć skrojone pod swoje wymagania oprogramowanie, możemy zlecić napisanie takiego sklepu od zera. Jest to jednak rozwiązanie bardzo drogie – koszt zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Jeżeli chcemy rozwijać potem sklep, musimy też liczyć się z bardzo dużym kosztem napisania rozszerzeń do niego dopasowanych. Nie możemy korzystać z gotowych modułów, bowiem mamy oprogramowanie tylko pod nas. Takie rozwiązanie wybierają raczej ogromni klienci, którzy mają swój zespół programistów.
Którą platformę e-commerce wybrać?
Bazując na naszych doświadczeniach, rekomendujemy PrestaShop lub WordPress + Woocommerce.
Oczywiście decydując się na tę wersję, klient na początku musi zainwestować nieco więcej pieniędzy, ale otrzymuje w zamian rozwiązanie, którego jest właścicielem. Jedyne koszty, które ponosi później, to coroczne opłacenie hostingu oraz domeny.
Wybierając rozwiązanie SaaS, zostaje się poniekąd skazanym na firmę, u której wykupuje się abonament.