Poruszanie się po świecie biznesu i prowadzenie działalności to nie tylko trzymanie się swojego interesu. Każdy, kto odniósł sukces w swojej branży doskonale wie, że trzeba być na bieżąco ze swoją konkurencją i wiedzieć, co aktualnie się u niej dzieje. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania – tu również jeśli chcemy piąć się na szczyt wyników wyszukiwarki Google, musimy wiedzieć z kim mamy do czynienia i jak chcemy konkurencję w tych wynikach przeciągnąć. Dziś powiemy sobie, jak powinna wyglądać kompleksowa analiza rynku i konkurencji w przypadku pozycjonowania.
Analiza konkurencji SEO – po co się ją wykonuje?
Ktoś mógłby powiedzieć, że analiza konkurencji w SEO to zwykłe marnotrawstwo czasu i energii, bo do obrania strategii wystarczy przecież tylko ustalenie najlepiej wyszukiwanych fraz kluczowych oraz wykonanie optymalizacji technicznej. Otóż nie.
Każda profesjonalna agencja SEO oraz pracujący w niej specjaliści doskonale zdają sobie sprawę, że podejmowanie jakichkolwiek działań w zakresie pozycjonowania bez uprzedniego sprawdzenia konkurencyjnych firm jest po prostu bezcelowe i może nie przynieść żadnych efektów. Jakie więc możliwości daje nam, więc przeanalizowanie konkurencji?
Przede wszystkim możemy sprawdzić, w jakiej kondycji są aktualnie nasi rywale. Za pomocą licznych narzędzi analitycznych jesteśmy w stanie określić dokładnie widoczność w Google konkurencyjnych serwisów, zobaczyć, z jakimi problemami się borykają i jakie pozycje zajmują w wyszukiwarce. W ten sposób jesteśmy nakreślić jakie szanse mamy na wypozycjonowanie się przed nimi. W oparciu o pozyskane informacje możemy dokładniej ustalić naszą strategię pozycjonowania, gdyż będziemy zwyczajnie wiedzieli, co w przypadku konkurencji zadziałało, a co nie i jaki trop jest właściwy. Zatem, na co powinniśmy zwrócić uwagę, śledząc poczynania współzawodników z branży?
Kto jest naszą konkurencją?
Żeby przeprowadzić efektywny audyt konkurencji, trzeba najpierw ustalić, z kim bezpośrednio rywalizujemy o względy wyszukiwarki Google. Właściciele, działający w danej branży od lat doskonale wiedzą kto jest dla nich największym zagrożeniem na rynku. Niektórzy jednak lub tacy co dopiero wdrażają się w działalność, mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, z kim tak naprawdę należy stanąć do walki.
W przypadku firm, oferujących wykonywanie usług na ściśle określonym obszarze ustalenie konkurencji nie jest trudne. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google daną usługę w połączeniu z lokalizacją, dla przykładu, jeśli jesteśmy firmą, która montuje rolety w mieszkaniach i domach na terenie Warszawy, posłużymy się zapytaniem montaż rolet Warszawa. Takie miasto jak stolica jest jednak duże, więc możemy zacieśnić ten obszar do przykładowo dzielnicy, wpisując montaż rolet Warszawa Bielany. Wtedy znajdziemy w wynikach naszych głównych konkurentów zarówno w promieniu kilku kilometrów, jak i tych działających w bardziej odległych dzielnicach.
Sklepy internetowe mają niestety o wiele trudniej, gdyż sektor e-commerce obejmuje zazwyczaj całą Polskę. Naszym konkurentem może być tak naprawdę każdy sklep internetowy w różnych zakątkach kraju, mający dokładnie taką samą (lub w większości) ofertę i asortyment. Warto jednak przyjrzeć się najmocniejszym graczom w branży, a także tym, których mamy szansę prześcignąć. Jak to zrobić? Poniżej podpowiadamy.
Analiza słów kluczowych konkurencji
Rozpoznanie słów kluczowych konkurencji to podstawa naszych dalszych działań. Na ich podstawie dowiemy się, na jakie frazy kluczowe są widoczne poszczególne strony internetowe, które są naszym celem. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji w łatwy sposób?
Oczywiście ręczne wpisywanie haseł do wyszukiwarki odpada całkowicie, gdyż w ten sposób do niczego nie dojdziemy. Do celów tych mogą posłużyć nam dedykowane narzędzia SEO takie jak Senuto, czy Ahrefs. Dzięki temu możemy w łatwy sposób sprawdzić frazy kluczowe, na które widoczna jest:
- nasza strona i konkurenta,
- konkurencja, a my nie,
- nasza strona, a konkurencja nie.
Następnie możemy porównać oczywiście pozycje wszystkich zebranych fraz. Na naszą uwagę zasługują nie tylko wspólne słowa kluczowe, ale też te, na które nasza strona internetowa nie jest jeszcze wypozycjonowana. Może się okazać, że istnieją konkretne keywordsy, które konkurencji przyniosły duża widoczność w Google.
Analiza strony konkurencji
Warto odwiedzić również strony internetowe najlepiej prosperujących firm i sprawdzić, jakie rozwiązania stosują. Mają rozbudowany content na podstronach kategorii, dzięki czemu utrzymują się na wysokich pozycjach? To znak, że powinieneś zadbać o treść także na swojej stronie. Zauważasz, że prowadzą specjalistycznego bloga, poszerzając tym samym bazę słów kluczowych? Może, więc czas, by ruszyć z pisaniem artykułów blogowych? Tak naprawdę zwyczajna wizyta i przeklikanie się przez stronę internetową może dać nam dużo cennych informacji.
Analiza profilu linkowania konkurencji
Swoich przeszpiegów nie należy kończyć oczywiście na wizycie na konkurencyjnych stronach. Zdecydowanie warto przyjrzeć się również ich profilom linkowania. Może się okazać, że znajdziemy wśród nich linki pochodzące z cennych i wartościowych serwisów branżowych czy wielotematycznych. Dokładne przeanalizowanie pozyskiwanych przez konkurencję linków umożliwiają nam narzędzia taki jak wcześniej wspomniany Ahrefs, czy Majestic. Dzięki nim mamy możliwość podejrzenia nie tylko samych linków, ale również parametrów stron, z których one pochodzą. Wówczas będziemy wiedzieli, czy serwis ten jest warty uwagi. Jeśli parametry takie jak np. DR (Domain Raiting) będą na dobrym poziomie, możemy zainteresować się pozyskaniem odnośnika z tejże strony.
Jakie wnioski wyciągnąć z analizy konkurencji?
Zebrawszy wszystkie informacje takie jak słowa kluczowe konkurencji, rozwiązania na ich stronie internetowej i link-building jesteśmy w stanie dokładniej opracować naszą strategię pozycjonowania. Oczywiście należy pamiętać, że nie chodzi o to w tym wszystkim, by kopiować teraz 1:1 wszystkie działania lecz znaleźć inspirujące elementy całej układanki. Warto też znaleźć luki w strategiach naszych rywali, w końcu jak to się mówi: w biznesie trzeba się czymś wyróżnić. Warto pamiętać, że skuteczna analiza rynku i konkurencji nie kończy się na jednorazowym przygotowaniu audytu, lecz na systematycznym monitoringu efektów swoich działań, ale także naszych współzawodników.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO