Promując swoją witrynę w Internecie, na pewno zależy Ci również na tym, aby Twoje treści wyróżniały się na tle innych – konkurencyjnych. W tym celu (oprócz oczywiście tworzenia wysokiej jakości i merytorycznych treści) konieczne jest regularne i umiejętne budowanie ich autorytetu poprzez odpowiednie linkowanie, czyli tzw. linkbuilding. Proces ten jednak wymaga posiadania znacznych zasobów i przemyślanej strategii, aby przyniósł pożądane rezultaty.
Podstawą skutecznego budowania linków jest analiza ich „luk”, a czynność ta nosi nazwę „analiza GAP linków zewnętrznych”, w skrócie – link GAP lub backlink GAP. Jak skutecznie przeprowadzić analizę GAP link w linkach zwrotnych, aby zwiększyć autorytet swojej witryny i osiągnąć lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania (SERP)? Dzięki poniższym wskazówkom będziesz mógł zyskać przewagę nad internetową konkurencją.
Link GAP – czym jest analiza linków?
Analiza linków GAP to metoda badania linków w SEO polegająca na porównaniu profilu linków zwrotnych Twojej domeny z profilami najlepszych graczy na rynku. Jej celem jest identyfikacja brakujących elementów w Twoim profilu linkowym, co pozwoli odkryć możliwości linkbuildingu w branży i efektywnie konkurować w wynikach wyszukiwania.
Dzięki kompleksowej analizie GAP linków możesz zrozumieć, które z nich są kluczowe do osiągnięcia sukcesu, które można łatwo, a które trudniej zdobyć, oraz jakie treści warto tworzyć, aby te linki pozyskać (artykuły, posty na forach, krótkie treści reklamowe i inne). To strategiczne podejście pozwala na skuteczne wzmocnienie profilu linkowego i poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.
Analiza link GAP – zalety:
- identyfikacja nowych możliwości w budowaniu profilu linków,
- wykrycie najbardziej wartościowych miejsc do linkowania (domen),
- stworzenie strategii linkowania, która pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję,
- znalezienie linków, które przyniosą realny ruch na domenie oraz wzmocnią profil domeny,
- przeprowadzenie takiej analizy uwydatni wszelkie luki w Twojej obecnej taktyce budowania linków i może pomóc Ci zaplanować lepszą strategię na przyszłość.
Link GAP – jakich narzędzi użyć do analizy linków
Wybór odpowiedniego narzędzia do analizy GAP linków w SEO jest kluczowy, ale nie skomplikowany, ponieważ dostępnych jest wiele opcji, z których większość działa na podobnych zasadach. Narzędzia te przeszukują witryny konkurencji lub podane linki, tworząc tabele lub wykresy, które porównują profile linków zwrotnych. Możesz dostosować w nich również zakres czasowy, aby zobaczyć, ile linków zdobywa Twoja konkurencja w określonym zakresie dat.
Warto jednak pamiętać, że każde narzędzie może mieć różne funkcje i cechy, a niektóre z nich są bardziej zaawansowane niż inne, część jest płatna, a część oferuje darmowe wersje próbne lub dostęp do jedynie części danych.
Poniżej kilka popularnych narzędzi do analizy linków SEO, z którymi możesz się zapoznać chcąc zweryfikować profil linków swojej domeny i konkurencji:
- SEMrush – https://www.semrush.com/
- Ahrefs – https://ahrefs.com/pl
- Majestic – https://pl.majestic.com/
- Moz Link Explorer – https://moz.com/link-explorer
- Screaming Frog – https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
- Surfer – https://surferseo.com/
- Google Search Console – https://search.google.com/search-console/about
Jak przeprowadzić analizę GAP linków?
1. Zidentyfikuj swoich konkurentów
Pierwszym krokiem, który powinieneś podjąć, jest identyfikacja swoich głównych konkurentów. To stosunkowo proste zadanie – wystarczy wyszukać w Internecie towary lub usługi, które oferujesz i zobaczyć, które firmy pojawiają się w wynikach na najwyższych pozycjach. Następnie możesz wybrać dziesięć najlepszych Twoim zdaniem firm i umieścić je w arkuszu kalkulacyjnym, co uprości Ci późniejszą analizę. Prawdopodobnie znasz już część z tych firm! Możesz również skorzystać z narzędzi SEO, takich jak Ahrefs czy SEMrush, aby znaleźć konkurencyjne domeny, jeśli np. dopiero raczkujesz w swojej branży i nie jesteś pewien, kto jest największym graczem na rynku.
Pamiętaj, że konkurencja SEO może różnić się od realnej konkurencji rynkowej. Konkurencja SEO walczy ze sobą o najwyższe pozycje w rankingu SERP, dlatego to, co wiemy o swoich przeciwnikach “z realnego życia”, nie zawsze pokrywa się z tym, co znajduje się w Internecie. Co więcej, nawet witryny, które nie są w branży, mogą konkurować z Twoją witryną o widoczność w wynikach organicznych.
2. Sprawdź swoich konkurentów
Kolejnym etapem jest szczegółowa analiza stron internetowych wybranych konkurentów, aby zrozumieć, na jaką skalę operują i jakich mniej więcej narzędzi używają do działań marketingowych. W tym celu możesz użyć wspomnianych wyżej narzędzi SEO do odnalezienia wszystkich linków zwrotnych i domen odsyłających, które prowadzą do tych stron. Większość z nich [narzędzi] umożliwia wygenerowanie listy odsyłających adresów URL i eksportowanie ich do arkusza kalkulacyjnego. W arkuszu tym możesz sklasyfikować największych konkurentów według autorytetu linków zwrotnych (np. Domain Rating, Trust Flow) i ich liczby. Dodatkowo, w niektórych narzędziach warto skonfigurować cotygodniowe alerty informujące o nowych linkach zwrotnych zdobywanych przez konkurentów. Dzięki temu będziesz mógł szybko zareagować i wyprzedzać innych rywali. Wiele platform SEO oferuje taką funkcjonalność, więc warto uwzględnić ten aspekt przy wyborze najlepszego narzędzia dla Twoich potrzeb.
3. Ustal priorytety w linkowaniu
Czas jest jednym z najcenniejszych, ale również najbardziej ograniczonym z zasobów. Dlatego ustalanie priorytetów w linkowaniu podczas analizy GAP jest kluczowe dla efektywnej pracy. Dlatego postaraj skoncentrować się na najbardziej wartościowych linkach, aby maksymalnie wykorzystać dostępne dane z arkusza.
W pierwszej kolejności wykorzystaj:
- Linki, które często się pojawiają – priorytetowo potraktuj linki, które regularnie pojawiają się u większości Twoich konkurentów i mają związek z branżą. Jeśli te strony często linkują do konkurencyjnych witryn, istnieje duża szansa, że będziesz mógł je wykorzystać również w swoim planie linkbuilding. Takie URL-e mogą znacząco przyczynić się do sukcesu SEO.
- Linki istotne dla branży – postaraj się znaleźć linki ściśle powiązane z Twoją branżą. Wzmacniają one autorytet, ale też generują konkretny i wartościowy ruch do Twojej strony. Na przykład jeśli prowadzisz sklep stomatologiczny, to odpowiednim miejscem będą blog albo portale medyczne. Jeśli natomiast świadczysz usługi remontowe, to być może dużą szansę na wartościowy link znajdziesz w lokalnych portalach.
- Linki o wysokich wskaźnikach i współczynnikach – w zależności od tego, z jakiego narzędzia do analizy linków będziesz korzystać (Ahrefs, Majestic…), znajdziesz tam pewną skalę ocen jakości linków przychodzących (Domain Rating, Trust Flow i inne). Skala ta może opierać się również na liczbie odwiedzin witryny (bloga, portalu), czy wyświetleniach, a nawet aktywnych użytkownikach. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz od tego źródła. Pamiętaj, że podczas budowania strategii linkowania, jakość jest ważniejsza od ilości. Szczególnie pokazały to kolejne i następne aktualizacje algorytmu wyszukiwarki (np. ostatni Google Helpful Content).Dlatego celuj w linki pochodzące z witryn o wysokich parametrach.
4. Zidentyfikuj i uzupełnij braki
Czasami konkurencyjne domeny posiadają linki zwrotne z rodzajów treści, które nie zostały jeszcze przez Ciebie wykorzystane. Mogą to być artykuły o określonej tematyce (powtarzający się temat), wątki na forach, komentarze na wartościowych dla Twojej branży blogach, itp. Analiza braków w linkach zwrotnych może ujawnić treści, które są niezwykle cenne dla Twojej grupy docelowej.
5. Przeprowadź własny audyt linków i… treści
Linkowanie to nie tylko URLe! To, w jaki sposób linkujesz – czy z frazy kluczowej, czy może z linku https://, albo z jakiej formy treści i wiele innych – ma ogromne znaczenie. Po zebraniu listy linków zwrotnych dla swojej domeny i konkurencji, kolejnym krokiem jest wykonanie audytu. Przede wszystkim przejrzyj adresy URL prowadzące do Twojej domeny i sprawdź, jakie to są typy stron – blogi, fora, linki spamerskie, naturalne, czy może wynikające ze współpracy z jakąś firmą bądź firmami. Najlepiej posegreguj je, dzięki temu łatwiej będzie Ci określić, które z nich są wartościowe, a których lepiej się pozbyć – wyrzec. Przede wszystkim, porównaj swoje linki z linkami konkurencji.
Jeśli znajdziesz dużą liczbę spamerskich linków, to warto profilaktycznie się ich wyrzec. Do tego służy narzędzie Disavow Tool udostępnione przez Google Search Console. Wyrzeczenie się oznacza, że przyznajesz się przed wyszukiwarką, że linki te nie są stworzone za Twoją zgodą i nie mają mieć wpływu na ranking domeny. Aby posiadać dostęp do Disavow Tool, musisz posiadać konto Google Search Console – czyli zaimplementowany kod na stronie internetowej.
Jak zaimplementować kod Google Search Console? Najpierw załóż konto na stronie: https://search.google.com/search-console/about – i dalej postępuj według wskazówek.
Na tej stronie z kolei dowiesz się, jak wyrzec się niechcianych linków: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl
Warto tę analizę linków zwrotnych (link GAP) wykorzystać również do kształtowania strategii treści (contentu) na własnej domenie. Im lepszej jakości i wartościowe treści, tym większa szansa na uzyskanie pożądanych linków. Od tego również między innymi zależy, jaki link juice przepływa pomiędzy linkującymi do siebie domenami.
Link juice jest terminem używanym w pozycjonowaniu do opisywania wartość i autorytetu przekazywanych z jednej strony internetowej na inną poprzez linki właśnie. Kiedy jedna strona linkuje do drugiej, część jej „mocy” jest przekazywana do tej drugiej strony, co może pomóc obu w uzyskaniu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Śledź zmiany w linkowaniu
W miarę jak Twoja witryna zacznie się rozwijać, szczególnie o branżowy content, będziesz mógł zaobserwować wzrost linków “naturalnych” z domen, które po prostu ochoczo będą chciały linkować do Twojej strony Do tego dojdą linki tworzone przez Ciebie lub firmy współpracujące (agencje SEO, interaktywne, UX) – artykuły tematyczne, linki z for internetowych, czy inne formy mające wspomóc ranking SEO. Dlatego warto mieć pod kontrolę te zmiany i śledzić na bieżąco wyniki linkbuildingu. W każdym z powyższych narzędzi znajdziesz odpowiednie działy gotowe odpowiedzieć na Twoje pytania. Dla przykładu, w Ahrefs możesz sprawdzić i kontrolować:
Liczbę domen prowadzących do serwisu:
Domain Raiting – jakość tych linków:
Czy ich opis pod względem, jaki zechcesz:
Link GAP czyli jak opanować linkbuilding w SEO
Nie da się ukryć, że skuteczny linkbuilding w SEO to proces wymagający czasu, zasobów i starannie przemyślanej strategii. Analiza GAP linków pozwala zidentyfikować braki w profilu linków zwrotnych oraz odkryć nowe możliwości budowania autorytetu witryny, co może zaowocować lepszymi pozycjami w SERP. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi do analizy linków i regularne audyty – zarówno URLi oraz treści na domenie – to klucz do utrzymania przewagi nad konkurencją. Pamiętaj, że wartościowe i dobrze zaplanowane linkowanie nie tylko poprawi pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także przyciągnie bardziej zaangażowanych odbiorców, co z pewnością przyniesie długoterminowe korzyści dla Twojej strony internetowej.
Kasia Cieślik
Specjalistka ds. Pozycjonowania