Konfiguracja Consent Mode – jak to wygląda?

Konfiguracja Consent Mode – jak to wygląda?

W dzisiejszym artykule skupimy się na technicznej stronie wdrażania consent mode. Po tym, jak dowiedzieliśmy się, czym jest consent mode i jak wygląda w praktyce, teraz przyjrzymy się temu, jak można go skonfigurować i wdrożyć.

Dwa filary Consent Mode

Consent mode składa się tak naprawdę z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest wdrożenie formularza zgody, który pozwala użytkownikowi niezależnie wybrać kategorie danych, na których zbieranie wyraża zgodę. Jest to ważne zarówno dla użytkownika, który ma kontrolę nad swoimi danymi, jak i dla podmiotów trzecich, które korzystają z tych danych. Dzięki temu formularzowi użytkownik może dowiedzieć się więcej o danych, które są gromadzone, oraz o podmiotach trzecich, które z nich korzystają. 

Drugim elementem Consent Mode jest odpowiednie zarządzanie tymi zgodami, znane jako „Consent Management”. Jest to kluczowy proces, który zapewnia, że zgody użytkowników są odpowiednio gromadzone, przetwarzane i przechowywane. Poprawne zarządzanie tymi zgodami ma fundamentalne znaczenie, aby zapewnić zgodność z przepisami i chronić prywatność użytkowników. 

W skrócie, Consent Mode to nie tylko formularz zgody, ale również kompleksowy system, który umożliwia użytkownikom kontrolę nad swoimi danymi oraz zapewnia właściwe zarządzanie tymi zgodami. Wprowadzenie Consent Mode to krok w stronę przestrzegania przepisów i ochrony prywatności, a także budowania zaufania między użytkownikami a witrynami internetowymi. 

Jak wygląda proces zarządzania zgodami? 

  • Użytkownikowi wyświetla się formularz zgód po przejściu na stronę
  • Domyślnie uruchamia się zbieranie danych oznaczonych, jako niezbędne
  • Opcjonalnie użytkownik zapoznaje się z rodzajami zbieranych danych i podmiotami, które z nich korzystają
  • Użytkownik udziela zgody na zbieranie wybranych kategorii danych (dla przykładu przyjmijmy, że jest to tylko kategoria analityczna)
  • Uruchamia się zbieranie danych tylko w kategorii analitycznej, z pominięciem innych kategorii – np. reklamowych.
  • Przykładowo zostają uruchomione różne tagi wyzwalające zbieranie danych przez narzędzie Google Analytics, natomiast nie uruchamiają się tagi przesyłające dane bezpośrednio do systemu Google Ads, czy pixele systemów reklamowych w mediach społecznościowych.
  • System do zarządzania zgodami zapisuje je tak, aby przy kolejnych odwiedzinach na stronie uruchamiały się tylko tagi kategorii wybranych wcześniej przez danego użytkownika.
  • Użytkownik może dokonać zmiany w zgodach marketingowych w dowolnym momencie.

Łatwe w założeniu, trudniejsze w praktyce

O ile w teorii może wydawać się to łatwe i szybkie do wdrożenia, o tyle praktyka obnaża skomplikowane wyzwania, które stoją przed webmasterami i zespołami wdrożeniowymi. Na drodze do zbierania danych zgodnego ze sztuką i uwarunkowaniami prawnymi, pojawia się problem techniczny związany z koniecznością uzależnienia wyzwalania określonych skryptów i tagów od wyrażonych zgód oraz zaprojektowania formularza dla użytkowników, który w formie okienka pop-up wyświetli się po przejściu na stronę. Możesz oczywiście wdrożyć własne formularze, ale w większości przypadków z pomocą agencji, takiej jak Kompan, skorzystasz z gotowych rozwiązań, oferowanych przez narzędzia takie jak np.: CoockieYes, czy CoockieBot, które współpracują ze środowiskiem Google Tag Manager.

Jak wygląda proces konfiguracji formularzy zgód i zarządzanie nimi?

Narzędzia, takie jak CoockieYes, umożliwiają wstępne przeskanowanie strony pod kątem zbieranych przez nią danych, co daje Ci przejrzysty obraz tego, gdzie i jakie dane trafiają po wizycie użytkownika na danej stronie. Z taką informacją właściciel witryny może się zwrócić do agencji, takiej jak Kompan, w celu omówienia procesu wdrożenia prawidłowego systemu zbierania danych, zgodnego z literą prawa – a w przypadku korzystania z systemów reklamowych i analitycznych, również z ich regulaminami. 

lista zbieranych danych na przykladowej stronie www
Lista zbieranych danych na przykładowej stronie internetowej 

Następnie możemy przystąpić do procesu wdrożeniowego, polegającego na uporządkowaniu wszystkich skryptów wyzwalających zbieranie danych i uzależnieniu ich od utworzonego formularza zgód – specjaliści z Kompan Web Consent pomogą zaprojektować formularz i prawidłowo przyporządkować skrypty do ujednoliconych standardów kategorii zgód. Po wdrożeniu na stronie podstawowego skryptu CoockieYes konfigurujemy wyzwalanie tagów przypisanych do ustawionych kategorii, np. za pomocą narzędzia Google Tag Manager (GTM). 

wdrazanie gtm

*Ustawienie przykładowe zależności wywołania tagów w GTM od uzyskanych zgód w formularzu 

Najczęściej występującym problemem na tym etapie jest konieczność przeniesienia skryptów zbierających dane do systemu GTM, przy czym często konieczne jest skorzystanie z pomocy programistów stron internetowych – powinniśmy mieć świadomość, że przeniesienie niektórych może okazać się bardziej czasochłonne lub wręcz niemożliwe – zwłaszcza tych opartych na niewspieranych od dłuższego czasu technologiach lub zaprojektowanych bez uwzględnienia wsparcia dla systemów Google. W składzie zespołu Kompan Web Consent znajdują się również specjaliści w dziedzinie programowania i budowania witryn, którzy zapewnią profesjonalne wdrożenie.

cookieyes widok panelu

*Widok podstawowego panelu zarządzania zgodami przykładowej witryny w narzędziu CoockieYes

A jaki wpływ ma cały ten proces na prawidłowe działanie sklepu od strony właściciela? Między innymi na zbieranie danych demograficznych o użytkownikach, prawidłowe przypisywanie im danych o transakcjach zakupowych, czy wypełnionych formularzach, a także tworzenie z ich udziałem list odbiorców. Wszystkie te działania mają duże znaczenie w kontekście analizy danych o klientach i prowadzonych kampanii reklamowych.

Pomoc w zasięgu ręki

Wiesz już, że wdrożenie “Consent Mode” jest skomplikowanie, jednak nie musisz przechodzić przez to samodzielnie. Nasz zespół wdrożeniowy Kompan Web Consent chętnie pomoże w prawidłowej konfiguracji, dzięki czemu Twoja witryna lub sklep online będą odpowiadać najnowszym standardom w zakresie bezpieczeństwa danych użytkowników, a prowadzenie analiz i działań reklamowych będzie nadal możliwe w zgodzie z literą przepisów prawnych. Zapraszamy do kontaktu!

Jarosław Kaczocha
Główny Specjalista SEM w Kompan.pl