W dzisiejszym artykule skupimy się na technicznej stronie wdrażania consent mode. Po tym, jak dowiedzieliśmy się, czym jest consent mode i jak wygląda w praktyce, teraz przyjrzymy się temu, jak można go skonfigurować i wdrożyć.
Dwa filary Consent Mode
Consent mode składa się tak naprawdę z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest wdrożenie formularza zgody, który pozwala użytkownikowi niezależnie wybrać kategorie danych, na których zbieranie wyraża zgodę. Jest to ważne zarówno dla użytkownika, który ma kontrolę nad swoimi danymi, jak i dla podmiotów trzecich, które korzystają z tych danych. Dzięki temu formularzowi użytkownik może dowiedzieć się więcej o danych, które są gromadzone, oraz o podmiotach trzecich, które z nich korzystają.
Drugim elementem Consent Mode jest odpowiednie zarządzanie tymi zgodami, znane jako „Consent Management”. Jest to kluczowy proces, który zapewnia, że zgody użytkowników są odpowiednio gromadzone, przetwarzane i przechowywane. Poprawne zarządzanie tymi zgodami ma fundamentalne znaczenie, aby zapewnić zgodność z przepisami i chronić prywatność użytkowników.
W skrócie, Consent Mode to nie tylko formularz zgody, ale również kompleksowy system, który umożliwia użytkownikom kontrolę nad swoimi danymi oraz zapewnia właściwe zarządzanie tymi zgodami. Wprowadzenie Consent Mode to krok w stronę przestrzegania przepisów i ochrony prywatności, a także budowania zaufania między użytkownikami a witrynami internetowymi.
Jak wygląda proces zarządzania zgodami?
- Użytkownikowi wyświetla się formularz zgód po przejściu na stronę
- Domyślnie uruchamia się zbieranie danych oznaczonych, jako niezbędne
- Opcjonalnie użytkownik zapoznaje się z rodzajami zbieranych danych i podmiotami, które z nich korzystają
- Użytkownik udziela zgody na zbieranie wybranych kategorii danych (dla przykładu przyjmijmy, że jest to tylko kategoria analityczna)
- Uruchamia się zbieranie danych tylko w kategorii analitycznej, z pominięciem innych kategorii – np. reklamowych.
- Przykładowo zostają uruchomione różne tagi wyzwalające zbieranie danych przez narzędzie Google Analytics, natomiast nie uruchamiają się tagi przesyłające dane bezpośrednio do systemu Google Ads, czy pixele systemów reklamowych w mediach społecznościowych.
- System do zarządzania zgodami zapisuje je tak, aby przy kolejnych odwiedzinach na stronie uruchamiały się tylko tagi kategorii wybranych wcześniej przez danego użytkownika.
- Użytkownik może dokonać zmiany w zgodach marketingowych w dowolnym momencie.
Łatwe w założeniu, trudniejsze w praktyce
O ile w teorii może wydawać się to łatwe i szybkie do wdrożenia, o tyle praktyka obnaża skomplikowane wyzwania, które stoją przed webmasterami i zespołami wdrożeniowymi. Na drodze do zbierania danych zgodnego ze sztuką i uwarunkowaniami prawnymi, pojawia się problem techniczny związany z koniecznością uzależnienia wyzwalania określonych skryptów i tagów od wyrażonych zgód oraz zaprojektowania formularza dla użytkowników, który w formie okienka pop-up wyświetli się po przejściu na stronę. Możesz oczywiście wdrożyć własne formularze, ale w większości przypadków z pomocą agencji, takiej jak Kompan, skorzystasz z gotowych rozwiązań, oferowanych przez narzędzia takie jak np.: CoockieYes, czy CoockieBot, które współpracują ze środowiskiem Google Tag Manager.
Jak wygląda proces konfiguracji formularzy zgód i zarządzanie nimi?
Narzędzia, takie jak CoockieYes, umożliwiają wstępne przeskanowanie strony pod kątem zbieranych przez nią danych, co daje Ci przejrzysty obraz tego, gdzie i jakie dane trafiają po wizycie użytkownika na danej stronie. Z taką informacją właściciel witryny może się zwrócić do agencji, takiej jak Kompan, w celu omówienia procesu wdrożenia prawidłowego systemu zbierania danych, zgodnego z literą prawa – a w przypadku korzystania z systemów reklamowych i analitycznych, również z ich regulaminami.
Następnie możemy przystąpić do procesu wdrożeniowego, polegającego na uporządkowaniu wszystkich skryptów wyzwalających zbieranie danych i uzależnieniu ich od utworzonego formularza zgód – specjaliści z Kompan Web Consent pomogą zaprojektować formularz i prawidłowo przyporządkować skrypty do ujednoliconych standardów kategorii zgód. Po wdrożeniu na stronie podstawowego skryptu CoockieYes konfigurujemy wyzwalanie tagów przypisanych do ustawionych kategorii, np. za pomocą narzędzia Google Tag Manager (GTM).
*Ustawienie przykładowe zależności wywołania tagów w GTM od uzyskanych zgód w formularzu
Najczęściej występującym problemem na tym etapie jest konieczność przeniesienia skryptów zbierających dane do systemu GTM, przy czym często konieczne jest skorzystanie z pomocy programistów stron internetowych – powinniśmy mieć świadomość, że przeniesienie niektórych może okazać się bardziej czasochłonne lub wręcz niemożliwe – zwłaszcza tych opartych na niewspieranych od dłuższego czasu technologiach lub zaprojektowanych bez uwzględnienia wsparcia dla systemów Google. W składzie zespołu Kompan Web Consent znajdują się również specjaliści w dziedzinie programowania i budowania witryn, którzy zapewnią profesjonalne wdrożenie.
*Widok podstawowego panelu zarządzania zgodami przykładowej witryny w narzędziu CoockieYes
A jaki wpływ ma cały ten proces na prawidłowe działanie sklepu od strony właściciela? Między innymi na zbieranie danych demograficznych o użytkownikach, prawidłowe przypisywanie im danych o transakcjach zakupowych, czy wypełnionych formularzach, a także tworzenie z ich udziałem list odbiorców. Wszystkie te działania mają duże znaczenie w kontekście analizy danych o klientach i prowadzonych kampanii reklamowych.
Pomoc w zasięgu ręki
Wiesz już, że wdrożenie “Consent Mode” jest skomplikowanie, jednak nie musisz przechodzić przez to samodzielnie. Nasz zespół wdrożeniowy Kompan Web Consent chętnie pomoże w prawidłowej konfiguracji, dzięki czemu Twoja witryna lub sklep online będą odpowiadać najnowszym standardom w zakresie bezpieczeństwa danych użytkowników, a prowadzenie analiz i działań reklamowych będzie nadal możliwe w zgodzie z literą przepisów prawnych. Zapraszamy do kontaktu!
Jarosław Kaczocha
Główny Specjalista SEM w Kompan.pl