Platforma YouTube istnieje tak naprawdę niespełna 20 lat, lecz szczytową popularność osiągnęła o wiele później. Kiedyś kojarzona głównie ze śmiesznymi filmikami, czy klipami muzycznymi, dziś jest obszernym serwisem, na którym to każdy znajdzie coś dla siebie, począwszy od kanałów commentary, poprzez vlogi podróżnicze, czy materiały naukowe, skończywszy na podcastach i wywiadach. Nie jest to środowisko hermetyczne ograniczające się wyłącznie do samych Youtuberów i influencerów, bowiem świetnie radzą sobie tu również firmy. W dzisiejszym artykule omówimy m.in. dlaczego firmowy kanał YouTube jest świetnym wsparciem naszych działań marketingowych i jak skutecznie prowadzić video marketing w tym oto serwisie.
Video marketing – dlaczego to działa?
Trendy w sieci nieustannie się zmieniają. Jeszcze kilka lat temu Instagram wypełniony był statycznymi obrazami, dziś jednak algorytm o wiele łaskawiej patrzy na materiały video (tzw. Instagram Reels) niżeli posty ze zdjęciami. Dodatkowo jesteśmy właśnie świadkami ery świetności TikToka, który również jest już wykorzystywany przez firmy do celów marketingowych. W ostatnich latach rozwinął się także YouTube, który umożliwia zarówno publikację krótkich, maksymalnie 60-sekundowych filmików (tzw. Shorts), jak i dłuższych standardowych materiałów video.
Przytoczenie tych trendów jasno daje nam do zrozumienia, że współcześnie spędzamy mnóstwo czasu na oglądanie wszelakich filmików w sieci. Można śmiało pokusić się o wniosek, że o wiele chętniej oglądamy dziś treści wideo, niż czytamy artykuły, czy przeglądamy zdjęcia. Poza tym filmy pozwalają nam na przekazanie emocji, czy komunikatów, które mogłyby w innych formach komunikacji zupełnie do odbiorcy nie dotrzeć. Ponadto technologie streamingowe są już dziś na tyle rozwinięte i ogólnodostępne, że praktycznie każdy może się dziś cieszyć odtwarzaniem treści w wysokiej jakości. Niezależnie od urządzenia na jakim je ogląda – czy to na telewizorze, czy smartfonie.
Jak dzisiaj działa YouTube?
Jeszcze kilka lat temu (w 2017 roku) YouTube chwalił się imponującymi rekordami. Prawie miliardem godzin filmów oglądanych dziennie przez swoich użytkowników1. Każdego miesiąca z serwisu korzysta około 2 miliardów aktywnych kont.
Jeśli zaś chodzi o zarobki YouTube to dane są piorunujące – tylko w drugim kwartale roku 2023 serwis zarobił niespełna 8 miliardów dolarów wyłącznie na samych reklamach. Dodatkowo jest również możliwość wykupienia YouTube Premium, dzięki czemu użytkownicy abonamentowi mogą cieszyć się swoimi ulubionymi treściami bez konieczności oglądania reklam przed, czy w trakcie.
Kiedy powinniśmy rozważyć założenie firmowego YouTube?
Firmowy kanał na YouTube może rozważyć firma w niemalże każdej branży, czy to warsztat samochodowy, czy firma software produkująca oprogramowanie, a nawet i sklep oferujący zegarki.
W przypadku contentu video liczy się pomysł i kreatywność. Jeśli dysponujesz treściami wizualnymi, które mogą zainteresować odbiorców lub chcesz je tworzyć i masz na nie wizję to marketing na YouTube może okazać się strzałem w dziesiątkę. Mogą to być, chociażby poradniki, materiały eksperckie, wywiady z ekspertami, prezentacje produktów i usług, czy relacje z eventów i targów. Firmowy kanał na YouTube jest także dobrym pomysłem, jeśli chcemy budować wizerunek eksperta w swojej branży. Warto rozważyć założenie kanału również wtedy, gdy widzimy, że jest to popularne wśród konkurencji. Także wtedy kiedy nasz biznes jest niszowy i jesteśmy w branży pierwszymi, którzy decydują się publikować na YouTube.
YouTube a korzyści dla naszego biznesu
Prowadzenie firmowego kanału YouTube przynosi wiele korzyści, które mogą wzmocnić skuteczność naszych działań marketingowych, a nawet zwiększyć sprzedaż.
Zwiększanie zasięgów
Firmowy kanał YouTube pozwala na dotarcie do szerokiej publiczności. Dzięki zaawansowanym algorytmom nasze treści mogą być wyświetlane użytkownikom zainteresowanym tematyką powiązaną z naszą działalnością. Jeśli np. ktoś, chce dowiedzieć się jaki sprzęt treningowy wybrać do domu, możemy mu w tym pomóc wyborze pomóc, a przy okazji promować nasze produkty.
Regularne publikowanie filmów wideo zwiększa naszą widoczność i pozwala na budowanie rozpoznawalności marki w internecie. Nie należy zapominać również o tym, że ważnym aspektem jest odpowiednie pozycjonowanie filmów na Youtube.
Pozytywny wpływ na emocje i decyzje konsumentów
Treści wideo mogą w łatwy sposób wywoływać emocje i reakcje, co może przekładać się na decyzje zakupowe konsumentów. Poprzez prezentowanie produktów w atrakcyjny, dynamiczny sposób, pokazywanie ich zalet w praktyce czy dzielenie się historiami i ciekawostkami z życia firmy, możemy budować pozytywne skojarzenia z naszą marką. W biznesie jest to niezwykle ważne.
Możliwość lepszego prezentowania swoich produktów
Nie można nie wspomnieć też o tym, że kanał na YouTube to bezpośrednie wsparcie w promowaniu produktów i usług. Aby przedstawić nasz produkt w atrakcyjny sposób i przekonać do zakupu, możemy np. tworzyć filmy instruktażowe, recenzje, relacje z premier itd. Prezentacja za pomocą filmu robi większe wrażenie niż np. statyczne zdjęcie w ruchu. Możemy jako konsumenci wtedy też lepiej ocenić wymiaru interesującego nas produktu, czy chociażby realny wygląd. Co fajne to to, że taki film instruktażowy możemy potem zamieścić na stronie internetowej, a osadzanie filmów z YouTube jet przecież banalnie proste.
Pozytywny wizerunek w sieci – jesteśmy ekspertami
Prowadzenie kanału na YouTube pozwala na wykreowanie pozytywnego wizerunku naszej firmy. Poprzez profesjonalne podejście do produkcji, udostępnianie wartościowych treści i angażowanie się w dialog z widzami możemy budować wizerunek eksperta i lidera w naszej branży. Dobrze prowadzony kanał YouTube może stać się naszą wizytówką, która będzie przyciągać ludzi spragnionych wiedzy i różnych ciekawostek branżowych.
Zaangażowana społeczność
Każdy, kto jest fanem YouTube, wie, jak bardzo angażującą społeczność potrafi budować ten serwis. Jako firma, więc mamy unikalną możliwość zdobycia zaangażowanej publiczności, z którą to możemy wchodzić w interakcje m.in. w sekcji komentarzy, poprzez organizowanie transmisji na żywo, czy tworzenie treści odpowiadającej na potrzeby naszych widzów jak Q&A, poradniki, czy instruktaże. Dodatkowo warto zaznaczyć, że zaangażowani odbiorcy są o wiele bardziej skłonni polecać nasze treści innymi, poszerzając tym samym nasze zasięgi.
Jak prowadzić kanał firmowy na YouTube?
Prowadzenie firmowego kanału YouTube wymaga przemyślanej strategii i planowania. Przede wszystkim, należy określić cele, które chcemy osiągnąć oraz grupę docelową, do której chcemy dotrzeć. Ważne jest także regularne publikowanie wartościowych treści, które będą angażować naszą publiczność. Warto inwestować w jakość produkcji wideo, dbając o profesjonalny montaż, dźwięk i oświetlenie. Nie potrzeba tu na start drogiego sprzętu filmowego, pamiętajmy, że smartfony są już dziś na tyle rozwinięte, że i takich produkcji spiszą się świetnie.
Na pewno ważnym elementem układanki jest też optymalizacja kanału YouTube, czyli dostosowywanie naszych filmów do wymagań algorytmów platformy poprzez m.in. odpowiednie tytuły, opisy filmów, tagi i grafiki do kanału. Nie można zapominać także o interakcji z widzami – cenią oni najdrobniejsze reakcje jak polubienia, wyróżnienia komentarzy, czy odpowiedzi na pytania.
Podsumowując, dobrze prowadzony firmowy kanał YouTube może stać się potężnym narzędziem w naszych działaniach marketingowych. Video marketing pomoże zwiększać zasięgi, wpływać na emocje i decyzje konsumentów, budować pozytywny wizerunek w sieci, tworzyć zaangażowaną społeczność oraz skutecznie promować nasze produkty. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia strategia, regularność publikacji oraz dbałość o jakość i optymalizację naszych treści.
Źródła:
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. pozycjonowania