Jak tworzyć angażujące opisy na Instagramie?

 

Social media marketing, szczególnie ten na Instagramie, rozwija się w zadziwiającym tempie. Jako marketerzy, przedsiębiorcy czy twórcy powinniśmy śledzić te zmiany na bieżąco. Wiele osób skupia się jedynie na zdjęciach i nie zwraca uwagi na to, co pod nimi zamieszcza - czyli na opis. Dlaczego treść pod postem jest istotna? Co powinniśmy pisać pod zdjęciami na Instagramie, by zaangażować odbiorców?

Czy opisy na Instagramie są ważne?

Konkurencja na Instagramie jest ogromna: w zeszłym roku Instagram ogłosił, że liczba aktywnych użytkowników sięgnęła… miliarda! Wobec tak dużej ilości profili i publikowanych przez nich treści, coraz ciężej się wyróżnić i nie zginąć w tłumie.

Użytkownikom powoli zaczynają nudzić się same piękne zdjęcia - większość bardzo podobnych do siebie. Chociaż pierwotnie Instagram skupiał się właśnie na treści wizualnej, teraz oczekujemy czegoś więcej. Taką wartością dodaną są właśnie ciekawe opisy.

Angażujące opisy w kontekście marek i instagramowych twórców, pozwalają np:

  • zbudować zaangażowaną społeczność,
  • zachęcić do zakupu danego produktu albo przeczytania wpisu na blogu,
  • poznać potrzeby swoich odbiorców.

Poza powyższymi powodami, jest jeszcze jeden, o którym nie możemy zapominać. Słynny instagramowy algorytm - dla jednych bardzo zagadkowy, dla marketerów - niezbędny w codziennej pracy na Instagramie. Co jednak algorytm ma do opisów? Bada, ile czasu użytkownicy poświęcają naszemu postowi. A gdy zaczynają czytać dłuższy opis, to spędzają z naszym postem znacznie więcej czasu, niż potrzeba na obejrzenie samego zdjęcia. Zauważa to algorytm, dzięki czemu taki post może liczyć na większe zasięgi.

Co pisać pod zdjęciami na Instagramie?

Skoro już przekonaliśmy Was, że opisy SĄ ważne, teraz pewnie zastanawiacie się: Ale co właściwie pisać pod tymi zdjęciami? Era dodawania opisów w stylu “Cześć, kochani, jak Wam leci ten piękny dzień?” już powoli mija. By zbudować naprawdę zaangażowaną społeczność - a na tym przecież zależy twórcom i markom - należy unikać banałów.

Konkretna treść zależy od tego, jaki jest profil Waszej instagramowej działalności (w końcu inaczej będzie się komunikować firma sprzedająca naturalne kosmetyki, a inaczej influencerka zajmująca się książkami). Istnieje jednak kilka uniwersalnych zasad, których przestrzeganie sprawi, że Wasze opisy będą wywoływały reakcję inną niż szereg emoji.

Zasady tworzenia postów na Instagramie - jak pisać angażująco? + przykłady

1. Konstruujcie opisy dopasowane do Waszej grupy odbiorców - zdefiniowanie tego, do kogo kierujecie treści na Instagramie, to podstawa! Poświęćcie chwilę na analizę grupy docelowej i twórzcie opisy tak, by zainteresowały właśnie ją.

Przykład: Janina świetnie dopasowuje opisy postów do swojej grupy odbiorców - w humorystyczny sposób przedstawia zagadnienia związane ze statystyką

2. Każdy post twórzcie w jakimś konkretnym celu - jeżeli macie wymyślić opis na siłę, lepiej będzie jak dodacie samo zdjęcie. Użytkownicy Instagrama są bardzo wyczuleni na nieautentyczne treści. Każdy opis powinien nieść jakąś konkretną wartość dla potencjalnego klienta czy obserwatora - może nią być np. przeczytanie ciekawej historii, poznanie nowej ciekawostki, chwila śmiechu czy dowiedzenie się czegoś więcej o nowym produkcie marki. By to osiągnąć, przed napisaniem opisu pomyślcie, jaki jest Wasz cel. Zareklamowanie usługi? Zachęcenie do kliknięcia w link w opisie profilu (bio)? Wywołanie dyskusji pod postem?

Przykład: Post ma na celu udzielenie krótkiej rady, która wpłynie na komfort pracy odbiorców. Do tego rada jest wprost powiązana z nowym postem na blogu, do którego przeczytania jesteśmy zachęcania na końcu.

3. Pamiętajcie o Call To Action (CTA) - skoro każdy post tworzymy w konkretnym celu, to powinniśmy zachęcać odbiorcę do określonego ruchu. Na Instagramie klasyczne CTA to np.:

  • “Klikajcie w link w bio!”
  • “Relacje z tego wydarzenia możecie obejrzeć w wyróżnionych stories”
  • “Dajcie znać, co Wy o tym sądzicie”
  • “A Wam jak się podoba mój najnowszy filmik?”
  • “Udostępnijcie post dalej, jeżeli uważacie go za przydatny”

Przykład: Pod koniec tekstu mamy nawoływanie do działania i informację o ruszającym pre-orderze książki, którą promuje ten post.

4. Powiążcie opis ze zdjęciem - chociaż nie jest to regułą bez odstępstw, z punktu widzenia odbiorcy dobrze jest, gdy dane zdjęcie przynajmniej luźno koresponduje z treścią opisu. Dzięki temu osiągniecie spójność, a do tego łatwiej będzie wybrać hashtagi - pasujące jednocześnie do zdjęcia i tekstu.

Przykład: Tekst wprost odnosi się do sytuacji przedstawionej na zdjęciu, ale nie jest przy tym tylko jego dosłownym opisem.

5. Odnoście się do aktualnych wydarzeń i zjawisk - Real Time Marketing, czyli reakcja na bieżące treści, to dobry sposób na zaciekawienie i zaangażowanie użytkowników. Jeżeli jakieś tematy są “na czasie”, to będą znacznie chętniej czytane. Podobnie sprawa wygląda z nawiązywaniem do świąt, pór roku czy trendów, które można dodatkowo podkreślić popularnymi w danym okresie hashtagami (np. #wiosna2019 #youknownothingjonsnow).

Przykład: Marka doskonale wyczuła moment i w swoim poście nawiązała do jednego z najgorętszych tematów ostatniego czasu - finału “Gry o tron”.

6. Najważniejszą informację umieśćcie na początku długiego opisu - dłuższe teksty pod zdjęciami są ukrywane przez Instagram pod hasłem “Zobacz więcej”. Jeżeli nie zainteresujecie wystarczająco czytelnika pierwszymi linijkami opisu, prawdopodobnie przejdzie do zdjęcia kolejnego użytkownika i nigdy nie przeczyta całości. Dlatego albo Wasze treści będą ekstremalnie angażujące już od początku, albo zacznijcie tekst od podania tej kluczowej informacji (np. o nowym poście czy promocji).

Przykład: Najważniejsza informacja (o ostatnim dniu promocji)została umieszczona na samym początku tekstu.

7. Zadbajcie o aspekt wizualny tekstu - przeciętny użytkownik Instagrama jest przyzwyczajony do wizualnych treści, z którymi bardzo szybko może się zapoznać. Gdy zobaczy ścianę tekstu, bardzo możliwe, że nie przeczyta nawet pierwszego zdania. Instagram sam narzuca długość tekstu - maksimum 2200 znaków ze spacjami (i hashtagami, które też są bardzo ważnym narzędziem na Instagramie, ale o tym napiszemy w kolejnym poście z naszej instagramowej serii).

My natomiast możemy zadbać o takie rzeczy jak: używanie emoji, które ożywią tekst, podział tekstu na akapity czy umieszczenie hashtagów w komentarzu, by nie zaburzały treści posta. W tym ostatnim przypadku pamiętajcie jednak o tym, żeby zrobić to w pierwszych kilkudziesięciu sekundach od dodania zdjęcia - w innym wypadku hashtagi nie zadziałają.

Przykład: Opis podzielony jest na wyraźne, mniejsze części i opatrzony kilkoma emoji, przez co zdecydowanie przyjemniej się go czyta.

 

Autorki: Karolina Kołodziejczyk & Iga Sadowska