Reklama w Google Ads to najpopularniejszy sposób prowadzenia kampanii internetowych. Każda z tych kampanii ma inny cel, ale mimo to od każdej z nich oczekujemy, że przyniesie nam zwrot kosztów, które w związku z nią ponieśliśmy. Aby prowadzenie takiej kampanii było dla nas opłacalne, musimy zoptymalizować koszty. Jak to zrobić? Zapraszamy do lektury!
CPC – co to jest?
Najlepszym sposobem na rozliczanie naszej kampanii jest CPC, czyli Cost per Click. W takim formacie płacimy za każde kliknięcie użytkownika w naszą reklamę. CPC dzielimy na cztery rodzaje:
- rzeczywiste CPC – jest to finalna kwota jaką płacimy za kliknięcie. Często jest ona dużo niższa od maksymalnego CPC, ponieważ płacimy tylko minimalną wymaganą kwotę, która pozwoli nam pokonać ranking konkurencyjnych reklam.
- średnie CPC – to średnia kwota, jaką płacimy za kliknięcie w naszą reklamę. Oblicza się ją, dzieląc łączny koszt kliknięć przez łączną liczbę kliknięć.
- maksymalne CPC – to maksymalny koszt kliknięcia, jaki możemy ustawić za naszą reklamę. Ta ustalona przez nas stawka nie zostanie przekroczona.
- ulepszone CPC – to narzędzie, które dostosowuje CPC tak, aby zwiększyć liczbę lub wartość konwersji. Koryguje ono stawkę za CPC za każdym razem kiedy reklama kwalifikuje się do wyświetlenia. Cena za takie kliknięcie może się podnieść maksymalnie o trzydzieści procent.
W kampanii jednak, nie liczy się tylko maksymalny CPC i to jak dużo pieniędzy jesteśmy w stanie przeznaczyć na pojedyncze kliknięcie. Jeśli nasz budżet nie jest duży, to i tak możemy odnieść sukces. Jednak samo obniżenie maksymalnej stawki CPC bez zmiany innych ustawień może być katastrofalne. Co więc musimy zrobić, żeby mniej wydawać na nasze kampanie i jednocześnie nie stracić ekspozycji?
Wynik jakości reklamy a CPC
Duży budżet nie gwarantuje efektywności kampanii. Na jej sukces wpływa wiele różnych czynników, a stawka jaką ustawimy za CPC, nie jest wcale najważniejszym z nich. Przede wszystkim na popularność reklamy w Google Ads wpływa jej jakość, która określana jest poprzez ocenę poszczególnych czynników. Są to:
- przewidywany współczynnik klikalności CTR – inaczej współczynnik klikalności w naszą reklamę,
- dopasowanie reklamy do zamiaru użytkownika – nasza reklama powinna pasować do wpisywanych słów kluczowych i przekierowywać użytkownika na odpowiednią stronę,
- jakość strony docelowej – czyli przystosowanie naszej strony do potrzeb użytkownika, dopasowanie jej do odpowiednich urządzeń oraz zapewnienie czytelności informacji.
Koszty kliknięcia w reklamy o wyższej jakości zazwyczaj są znacznie niższe niż kliknięcia w reklamy słabszej jakości. Według standardów Google Ads, jeżeli reklama jest niskiej jakości, to bardzo prawdopodobne jest, że mimo małej konkurencji dla wyszukiwanych haseł koszt CPC będzie wysoki. Warto jest zadbać o jakość naszej reklamy i przystosować ją do oczekiwań użytkowników. Pomoże to nie tylko w obniżeniu ponoszonych kosztów, ale również podniesieniu liczby kliknięć i konwersji generowanych przez reklamy. Chcąc poprawić jakość reklamy, warto w treści reklamy dodać przycisk CTA i frazy, na które się reklamujemy. To co można jeszcze poprawić to jakość naszej strony docelowej.
Słowa kluczowe w kampanii Google Ads
W kampanii Google Ads dużą rolę odgrywają słowa kluczowe, które są bezpośrednio związane z jakością naszych reklam. Są to wyrażenia, które przekierowują użytkownika do strony docelowej. Im słowa kluczowe są bardziej ogólne tym więcej wyników będzie się na nie pojawiać. Co jednocześnie oznacza, większą liczbę reklamodawców wyświetlających się na dane frazy. Czym słowa są bardziej specyficzne lub konkretne tym wyników będzie mniej, a tym samym konkurencja będzie mniejsza. Najpopularniejsze i najprostsze słowa kluczowe zawsze będą droższe, niż konkretne wyszukiwania wielowyrazowe. Głównie dlatego, że używa ich więcej reklamodawców. Ustawianie bardziej specyficznych wyrażeń jako słów kluczowe nie tylko zmniejszy koszty, jakie ponosimy za CPC, ale też pomoże nam znaleźć lepszej jakości konsumentów.
To co również będzie skuteczne to wykluczające słowa kluczowe. Są nimi wyrażenia lub słowa, na które po wyszukaniu przez użytkownika, nasza reklama na pewno się nie wyświetli. Przykład? Jeżeli w naszym sklepie internetowym sprzedajemy tylko odzież męską, raczej nie chcemy, żeby nasza reklama wyświetliła się po wpisaniu hasła „odzież damska”. W takim wypadku dodajemy to wyrażenie do wykluczających się dopasowań. Takie ograniczenie zminimalizuje liczbę niepotrzebnych kliknięć w naszą reklamę, a tym samym obniży koszty za kliknięcie. Koniecznie warto pamiętać o systematycznym analizowaniu ustalonych przez nas słów kluczowych. Jeżeli widzimy, że dane słowa nie przynoszą oczekiwanych przez nas konwersji to powinniśmy usunąć je z listy fraz.
Optymalizacja kampanii pod względem CPC
Co jeszcze można zrobić, żeby zmniejszyć koszt za CPC? Na przykład ograniczyć emisję naszych reklam, tak aby wyświetlały się w konkretnych porach dnia i lokalizacji. Dzięki danym, jakie dostarcza nam Google AdWords, otrzymujemy dostęp do szczegółowej analizy tego, w jakich godzinach nasze reklamy są najczęściej wyświetlane i przynoszą najwięcej konwersji. Jeśli widzimy, że reklama ma lepsze wyniki w konkretnym przedziale godzinowym w ciągu dnia, warto ograniczyć jej wyświetlanie tylko do tych ram czasowych. W przypadku kiedy emitowana reklama informuje i zachęca użytkowników do skorzystania z infolinii działającej w konkretnych godzinach, również warto skupić się na reklamowaniu tylko w tych godzinach.
Pomocne w obniżeniu CPC może okazać się również zawężenie lokalizacji, w jakiej wyświetla się nasza reklama. Jeśli prowadzimy biznes tylko w Warszawie i Krakowie to najlepiej ustawić lokalizację wyświetlania naszych reklam tylko na te dwa miasta. Google Ads pozwala nam nawet na to, aby ograniczyć reklamy do konkretnych dzielnic. Przykładowo jeśli nasza restauracja oferuje dowóz tylko w okolicach śródmieścia, możemy ograniczyć reklamy w innych dzielnicach. Takie ustawienia nie tylko pozwolą nam na zmniejszenie budżetu i uniknięcie niepożądanych kliknięć, ale mogą też pomóc w uniknięciu negatywnych opinii np.: brak odpowiedzi na telefony, mimo niedziałającej w danych godzinach infolinii.
Podsumowanie
Skuteczna reklama to taka, która przynosi zwrot kosztów, dlatego im niższe osiągniemy stawki za CPC tym dla nas lepiej. Ważne jest jednak aby tym samym nie stracić kliknięć i konwersji. Ustawiając reklamy, musimy zadbać o ich jakość, odpowiednie słowa kluczowe oraz czas i miejsce wyświetlania reklamy. Te wszystkie czynniki pomogą nam wpłynąć nie tylko na obniżenie kosztów, jakie ponosimy za CPC, ale też na efektywność naszych reklam. Wysoka stawka za maksymalne CPC nie gwarantuje nam sukcesu, musimy pamiętać, aby regularnie analizować naszą kampanię, weryfikować co się sprawdza, a jakie działania nie przynoszą żadnych efektów. Warto poświęcić czas na staranne skonstruowanie kampanii, tak aby odpowiadała naszym oczekiwaniom i celom, jakie chcemy osiągnąć. Wysoka jakość reklam oraz wysoki współczynnik trafności pozwoli nam na znaczące zwiększenie konwersji oraz obniżenie kosztów CPC.
Jeśli nie wiesz jak zoptymalizować swoją kampanię reklamową tak, aby przynosiła efekty to zapraszamy do kontaktu! 🙂
Bartłomiej Kobiałka
Google Ads Specialist