Czy warto pozycjonować stronę samemu?

Czy warto pozycjonować stronę samemu?

Wielu właścicieli polskich firm decyduje się prowadzić działania marketingowe we własnym zakresie. Są przekonani, że wiedzą najlepiej jak reklamować swoją usługę czy produkt. Jest to jak najbardziej zrozumiałe – często widzimy w firmie osobny dział zajmujący się marketingiem. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy chcą dowiedzieć się jak pozycjonować stronę samemu. Czy jest to możliwe? – żeby poznać odpowiedź na to pytanie, trzeba przeanalizować kilka podstawowych kwestii, od których zależy nasz sukces w pozycjonowaniu. Należy się też zastanowić jakie zalety stoją za tym rozwiązaniem i z jakim ryzykiem musimy się liczyć.

Samodzielne pozycjonowanie strony – lepsza kontrola i oszczędność pieniędzy?

Mogłoby się wydawać, że tak jest – brak umowy z agencją SEO na kilka lub pozwala nam zaoszczędzić środki, które możemy spożytkować w inny sposób. Jednak czy pieniądze zaoszczędzone na pozycjonowaniu polepszą sytuację finansową naszej firmy? Niekoniecznie – SEO, podobne jak inne działania marketingowe mają pomóc nam w zarabianiu jeszcze lepszych pieniędzy.

O ile większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że wyszukiwarka Google to atrakcyjny sposób na pozyskiwanie klientów w Internecie, to niestety część z nich woli samodzielnie kontrolować działania SEO. Czy to dobry pomysł? Niekoniecznie – przedstawmy z czym to się wiąże.

Umiejętności i wiedza o pozycjonowaniu

zadaj sobie pytania o pozycjonowanie

Jeśli jesteś właścicielem firmy i uważasz, że pozycjonowanie strony samemu to świetny pomysł, zatrzymaj się na chwilę i odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy mam wiedzę podstawową i zaawansowaną o technikach pozycjonowania strony?
  • Czy znam czynniki mające wpływ na pozycjonowanie strony i jego efekty?
  • Czy potrafię we własnym zakresie zoptymalizować stronę, i przygotować dla niej użyteczny content?
  • Czy potrafię analizować efekty i wyciągać z nich odpowiednie wnioski?

Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś w myślach nie lub nie jesteś pewny odpowiedzi, zdecydowanie nie jesteś przygotowany, by poprowadzić całą strategię SEO we własnym zakresie.

Warto mieć na uwadze, że aby być specjalistą w swojej dziedzinie potrzeba przynajmniej kilku lat. W przypadku pozycjonowania również nie ma drogi na skróty. Przyswojenie wiedzy, i zdobycie umiejętności z tej dziedziny zajmuje dużo czasu. Prowadząc firmę, a poza nią życie prywatne, możesz najzwyczajniej w świecie nie mieć wolnej chwili, by nauczyć się wszystkiego od A do Z.

Wybór odpowiedniej strategii i reagowanie na bieżące efekty

Istotną kwestią jest dobranie odpowiedniej strategii SEO do naszej strony. Przed rozpoczęciem działań należy zbadać jej stan techniczny oraz obecną sytuację w wynikach wyszukiwarki Google. Dopiero wtedy można opracować plan działania na najbliższe kilka/kilkanaście miesięcy. Trzeba postępować ze szczególną ostrożnością i precyzją, gdyż każdy błąd wiąże się z dużym ryzykiem spadku lub utratą widoczności strony. Spadków często nie da się uniknąć, ale należy umieć dopatrzyć się potencjalnych przyczyn i wdrożyć odpowiedni plan naprawczy, który poprawi wyniki.

odpowiednia strategia pozycjonowania

Poświęcanie czasu i systematyczność

Pozycjonowanie to proces, który nie trwa tydzień, dwa czy nawet miesiąc. Działania nie kończą się na zoptymalizowaniu strony i pozyskaniu kilku linków. Jest to strategia marketingowa, której prowadzenie wymaga od nas poświęcenia dużo czasu, a co za tym idzie również cierpliwości. Decydując się na samodzielne pozycjonowanie strony, musisz znaleźć dodatkowych kilka, a nawet kilkanaście godzin tygodniowo w swoim grafiku. Pomyśl jednak, że ten czas możesz spożytkować na coś innego – prowadzenie zespołu, ulepszanie produktu czy udział w różnych procesach firmy.

poswiecanie czasu i systematycznosc

Narzędzia analityczne i zaplecze

Niezbędne w pozycjonowaniu jest posiadanie dostępu do narzędzi analitycznych. Pozwalają one monitorować na bieżąco sytuację oraz dopasowywać strategię do osiąganych efektów. 

Dzięki tym narzędziom, będziemy wiedzieć:

  • jakie frazy kluczowe są powiązane z naszą stroną
  • jak wygląda widoczność strony w wyszukiwarce Google
  • jaki ruch organiczny generuje strona
  • czy strona posiada błędy indeksowania
narzedzia

Bez tej wiedzy nie jesteśmy w stanie prowadzić strategii pozycjonowania. Większość z narzędzi czy programów służących do codziennej analizy to opcje płatne i zazwyczaj kosztowne. Dostęp do kilku takich pomocy uszczupli Twój budżet, a oprócz tego musisz wiedzieć jak odczytywać wszelkie dane, które się w nich znajdują.

Firmy świadczące usługi SEO dysponują własnym zapleczem do celów link-buildingu. Współpracują także z blogerami, serwisami i portalami informacyjnymi. Mają przewagę w możliwościach reklamowania na szeroką skalę. 

Czy samodzielne SEO się opłaca?

Analizując powyższe kwestie, możemy dojść do wniosku, że pozycjonowanie strony samemu może przysporzyć firmie więcej kłopotów niż korzyści. Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy dysponują nie tylko wiedzą i umiejętnościami, ale odpowiednimi narzędziami potrzebnymi do prowadzenia procesu pozycjonowania.

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO