Prostą stronę internetową typu “wizytówka”, bez unikalnego projektu graficznego, można otrzymać już za kilkaset złotych. Często (ale nie zawsze) okazuje się, że ascetyczny minimalizm nie jest w stanie spełnić naszych potrzeb. Pozornie drobne elementy znacząco wpływają na cenę końcową. Sprawdź więc, co kryje się za cennikiem tworzenia stron www i wybierz te rozwiązania, które będą użyteczne dla Ciebie i Twoich klientów.
Widełki cenowe obejmujące realizację stron internetowych wahają się od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zwykle największy wpływ na cenę nie jest oprawa wizualna strony (chociaż ona również oczywiście ma znaczenie), ale przede wszystkim to, co jest w środku. Im większa złożoność, tym kwota będzie wyższa.
Najprostsze strony internetowe zazwyczaj mają minimalistyczną strukturę opartą na 2-4 podstronach typu “kontakt”, “cennik”, “blog”, czy zakładka “o firmie”. Jest to w pełni wystarczające dla małych firm usługowych, które chcą, aby ich wizytówka była dostępna w wyszukiwarce Google.
Każda dodatkowa personalizacja strony, wprowadzenie dynamicznych elementów oraz obudowywanie jej o kolejne funkcjonalności, będą dodatkowo płatne. Czasem tych kosztów nie da się uniknąć, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Nie zawsze jednak warto rzucać się na “fajerwerki”. Należy przemyśleć, czego tak naprawdę oczekujemy od naszej strony, jakie cele ma ona pełnić i na tej podstawie decydować się na podejmowanie kosztów.
Poniżej lista elementów, które najczęściej decydują o cenie strony internetowej.
Indywidualny projekt graficzny strony internetowej
Zamawiając stronę internetową, możemy skorzystać z opcji szablonu lub wykonania indywidualnego projektu graficznego.
W przypadku rezygnacji z projektu, masz pewien ograniczony zakres zmian, jakie możesz wprowadzić na stronie. Sprowadzają się one do edycji potrzebnych sekcji np. na stronie głównej, zmiany kolorystyki oraz podmiany treści, grafik czy logotypów. Zastosowanie szablonu sprawdzi się przy minimalistycznych stronach wspomnianych na samym początku.
W ramach szablonu musimy dostosować się do tego, co on oferuje. I chociaż cena “gotowca” może kusić, to często efekt finalny nie jest zadowalający. Nie oznacza to, że nie da się stworzyć ładnej strony z szablonu. Przykładem jest strona sklepu internetowego Megan Design, realizowana przez Kompan.pl.
Jednak decydując się na współpracę z grafikiem, masz pewność, że nie ma takiej drugiej strony, jak Twoja. Masz także wpływ na to, jak bardzo strona będzie odpowiadała Twoim potrzebom. Wszak projektowanie jest procesem. W Kompan.pl pracujemy nad projektem graficznym stron do momentu, aż klient powie: to jest to.
Migracja treści i produktów na nową stronę
To kolejna rzecz, która wpływa na cenę strony internetowej. Czasem jest opcja zaimportowania treści automatycznie, jednak prawie zawsze wymaga to dostosowania treści do nowego CMSa.
Tańsze są wdrożenia nowych sklepów niż już istniejących, z przeniesieniem całego asortymentu.
Różne wersje językowe strony internetowej
Im więcej wersji językowych potrzebujemy, tym wdrożenie będzie droższe. Oczywiście strona w innym języku będzie wygląda tak samo, jak w polskim. Jednak wymaga ona dostosowania komunikatów np. 404, czy informacji o ciasteczkach, do wszystkich wersji językowych. Dochodzi też zaprojektowanie i wdrożenie przełącznika języków na stronie.
Dopasowanie strony internetowej do specyfiki biznesu
Tak jak wspomniałem na początku, część biznesów nie będzie potrzebowała rozbudowanej strony. Np. mechanik samochodowy prawdopodobnie zdecyduje się na prostą stronę z informacją o cenniku, adresie, opcjonalnie blogiem.
Jednak już dealer samochodowy może potrzebować czegoś więcej. Musi on bowiem zaprezentować flotę, wdrożyć formularz, a jeśli firma oferuje również serwis i sprzedaż samochodów używanych, to przyda się również projekt podstron z dodatkową ofertą.
Wykonawca strony internetowej
Freelancer czy agencja? Ten pierwszy zazwyczaj będzie tańszy. Jest jednak pewne “ale”:
- freelancer prawdopodobnie współpracuje z grafikami, którzy są również freelancerami. Nie mamy pewności, z kim taka osoba współpracuje i czy będziemy zadowoleni z usługi. Należy pamiętać także, że nie jesteś w danym momencie jedynym klientem wykonawców, a zatem termin oczekiwania na realizację, może się przeciągać.
- często trafiają do nas klienci niezadowoleni ze współpracy z freelancerami. Kiedy klient staje się trochę bardziej wymagający, często kontakt urywa się, a projekt nie zostaje skończony.
- zdarza się, że wdrożenia są niskiej jakości, strona ma błędy, bowiem ze względu na niską cenę, freelancer nie poświęca jej odpowiednio dużo czasu.
- brak obsługi pogwarancyjnej. Po opłaceniu ostatniej faktury, próżno szukać pomocy u freelancera. Kompan.pl udziela 12 miesięcy gwarancji na stronę i jeżeli klient w tym czasie znajdzie błędy, naprawiamy je bezpłatnie.
Wypełnienie strony contentem
Można treści tworzyć samemu, co obniży koszty. Jednak bywa to czasochłonne, a nierzadko efekt końcowy odbiega od naszych oczekiwań. Warto zastanowić się więc, czy nie lepiej pracę tę zlecić komuś innemu.
W Kompan.pl realizujemy zlecenia związane z tworzeniem jakościowych treści. Powstają one przy współpracy ze specjalistami SEO, co oznacza, że pozyskane teksty są zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google.
Zamawiając zatem stworzenie strony internetowej wraz z wypełnieniem jej tekstami, otrzymujesz pełnowartościowy produkt, gotowy do zaprezentowania go klientom.
Zdjęcia i grafiki na stronę internetową
Oczywistym jest, że nie możemy kopiować zdjęć z wyszukiwarki. Zwykle więc do kosztów strony trzeba doliczyć także zakup zdjęć stockowych i grafik, a czasem wręcz nie obejdziemy się bez spersonalizowanej sesji fotograficznej lub materiału wideo.
Dodatkowe funkcjonalności na stronie
Wcześniejsze punkty obejmują bazową cenę za stronę internetową. Wzrasta ona wraz z indywidualnymi potrzebami.
Na cenę wpływają np. dynamiczne formularze, strefa dostępna po zalogowaniu, katalog produktów bez funkcji zakupu, newsletter, przeglądarka PDF-ów, zaawansowana wyszukiwarka itd. Część tych funkcjonalności okaże się niezbędna do wdrożenia, a bez niektórych można się obyć. Wszystko zależy od realnych potrzeb (w tym finansowych) oraz celu, jaki ma realizować strona internetowa.
“Zwykła” strona a sklep internetowy
Sklep internetowy zawsze będzie droższy niż zwykła strona. Posiada on już na wstępie więcej widoków do zaprojektowania oraz potrzebnych integracji, przez co nakład pracy jest większy.
Do przygotowania projektu graficznego i wdrożenia w sklepie mamy zawsze stronę produktu, stronę listy produktów (kategoria), filtry, wyszukiwarkę produktów. Dochodzą do tego formularze rejestracji, logowania, zakupu. Na cenę sklepu wpływa możliwość zakupu w różnych walutach oraz liczba wersji językowych.
Sklep musimy także zintegrować z systemami płatności oraz systemami kurierskimi. Na cenę wpływa integracja z różnymi systemami: np. Ceneo, Allegro, remarketing dynamiczny, integracja z systemem CRM.
Do tego może dojść konieczność przeniesienia danych ze starego systemu sklepowego, np. kont klientów, zamówień, produktów.
Cenę podniosą dodatkowe funkcjonalności, np. program partnerski, moduł porzuconych koszyków i powiadomienia przychodzące na maila, blog w sklepie internetowym, komentarze użytkowników Facebooka na stronie produktu.
Podsumowanie
Stworzenie strony internetowej może, ale nie musi generować dużych kosztów. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i specyfiki biznesu.
W Kompan.pl każdy projekt wyceniany jest indywidualnie. Na etapie rozmów wstępnych szczegółowo omawiamy z klientem to, jak dana funkcjonalność wpłynie na cenę. Dzięki temu może on decydować o jej wdrożeniu, bądź rezygnacji z niej.
Cena to jedno. Warto także zwrócić uwagę na doświadczenie firmy w tworzeniu stron internetowych. Najprostsze realizacje nie wymagają wieloletniej praktyki. Jednak większe projekty lepiej zostawić specjalistom. Często pojawiające się błędy, trudność w wypozycjonowaniu strony, czy nawet kiepski projekt graficzny, może zaważyć na funkcjonowaniu Twojego biznesu.
W Kompan.pl tworzymy strony internetowe, które są bezpieczne, responsywne i przede wszystkim, dopasowane do Twoich potrzeb, zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym.