,,Od przybytku głowa nie boli” mawia stare, polskie przysłowie i choć zwykle w ludowych mądrościach jest wiele prawdy, w odniesieniu do sprzedaży internetowej mogą one okazać się złym założeniem. Przyjrzymy się dziś sytuacji, w której bardzo rozbudowana oferta sklepu może przytłoczyć potencjalnego klienta i w skutkować porzuceniem koszyka zakupowego – jak do tego nie dopuścić? Sprawdź nasze porady poniżej.
Odwrotne zaangażowanie użytkownika e-commerce
Wiele trików i metod sprzedażowych z fizycznego świata sprawdza się w przypadku Internetu, niekiedy jednak nastawienie i oczekiwania klienta powinny determinować całkowitą zmianę postępowania sprzedawcy wobec dotychczasowych sposobów działania.
Wyobraźmy sobie naprawdę duży sklep odzieżowy, w którym aktualnie trwa międzysezonowa wyprzedaż. Wybraliśmy się do centrum handlowego w piękny, jesienny poranek, aby znaleźć zimową kurtkę. Udajemy się zatem do wybranej lokalizacji i wchodzimy. Na wejściu widzimy rozkład działów:
Kobiety – Mężczyźni – Dzieci
Wybieramy dział męski i szukamy dalej.
Koszule – Topy – Spodnie – Garnitury – Kurtki i Płaszcze – Bielizna – Dodatki
Doskonale! Znaleźliśmy interesujący nas segment.
Z racji trwających promocji wszystkie produkty są powieszone na dwóch, bardzo długich wieszakach, na jednym znajdują się kurtki, a na drugim płaszcze, dlatego w tym momencie żałujemy, że nie zdecydowaliśmy się na zakupy online, ponieważ w takiej formie mielibyśmy możliwość wydzielenia ze zbioru mniejszej liczby ubrań, dopasowanej do nas rozmiarem, kolorem czy funkcją.
W ,,realu” nie mamy możliwości dokonania kolejnego filtrowania produktów i musimy przebrnąć przez znaczną liczbę okryć wierzchnich.
Dwadzieścia minut później przejrzeliśmy wszystkie dostępne płaszcze. Niestety żaden model nie spełnił naszych oczekiwań. ,,Spróbujemy kupić w Internecie, tam jest większy wybór!”
W drodze do domu grzęźniemy w gigantycznym korku, autobus ani drgnie więc to dobry moment, żeby kontynuować poszukiwanie zimowego płaszcza.
Wchodzimy na stronę sklepu, dokładnie tak jak poprzednio przechodzimy etap filtrowania asortymentu. Zadowoleni scrollujemy w dół podstrony, która jakby się nie kończy! Co chwila ładują się nowe pozycje. Zaczynamy żałować,że nie widzimy ,,fizycznego” wieszaka z centrum handlowego, przynajmniej było widać jak wiele zostało jeszcze do sprawdzenia.
Taki zabieg nazywa się ,,dynamicznym” i oparty jest na ciągłym ładowaniu skryptu strony – forma ma swoje zalety, jednak w tym przypadku może powodować rozdrażnienie użytkownika, który w tym momencie zaczyna zastanawiać się nad zawężeniem wyników wyszukiwania interesującego produktu.
Najczęściej wybieraną cechą jest oczywiście ,,cena”, a konkretniej sortowanie od najniższej lub najwyższej jej wartości. Jeśli użytkownik nie znajdzie takiej opcji w menu, istnieje duża szansa, że opuści sklep i poszuka innej platformy zakupowej.
Sortowanie produktów w sklepie internetowym gwarancją sukcesu?
W poszukiwaniach idealnego okrycia wierzchniego przenieśliśmy się do innego, dużego sklepu internetowego. Przeszliśmy, ponownie etap wyboru odpowiednich filtrów i naszym oczom ukazał się taki widok:
System zaproponował prawie 1 000 różnych pozycji, nawet jeśli utrudnienia w ruchu drogowym potrwają godziny, nie mamy ochoty przeglądać wszystkich propozycji. Na szczęście w tym przypadku mamy do wyboru kilka pomocnych opcji poukładania produktów wedle naszych preferencji.
Szukamy wyprzedażowych okazji, więc sprawdzimy sortowanie według ,,najniższej ceny” oraz ,,okazji” – a więc największej procentowej obniżki.
W takich okolicznościach nasza szansa na zakup odpowiedniego zimowego płaszcza znacznie się zwiększa. Miejmy nadzieję, że uda się osiągnąć sukces w poszukiwaniach.
Czym jest sortowanie produktów w e-commerce?
Sortowanie produktów to nic innego jak odpowiednie poukładanie pozycji wedle wskazanego klucza. Najczęściej wybieraną opcją jest cena, ale kryteriów może być znacznie więcej.
W przypadku dobrego podziału na kategorie w menu i podobieństwo w nazewnictwie bezużyteczne staje się sortowanie po nazwie (alfabetycznie), w analizowanej wyżej sytuacji z pewnością większość będzie nazywało się ,,płaszcz zimowy” lub ,,płaszcz męski”. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy takie sortowanie może okazać się przydatne – na przykład duże księgarnie internetowe mogą układać powieści kryminalne po tytułach wedle alfabetu.
Do popularnych sposobów sortowania produktów w sklepach internetowych należą jeszcze:
– sortowanie po cenie
– sortowanie według popularności
– sortowanie według ocen/recenzji
– sortowanie po nazwie
– sortowanie według wysokości rabatu
Uwaga! W przypadku pierwszej, najpopularniejszej opcji warto zadbać o dobre sformułowanie komendy – lepiej napisać ,,od najdroższych” niż ,,po cenie malejąco”. W dobrych praktykach UX komunikat jest przekazany tak, aby nie było szansy na pomyłkę.
Warto także pamiętać, aby nie mylić filtrownia z sortowaniem.
Filtrowanie to sposób na ograniczenie/ zawężenie interesującego nas zbioru, poprzez wybór odpowiednich cech.
Sortowanie to ułożenie otrzymanej listy wedle naszych priorytetów.
Sortowanie po trafności
Z punktu widzenia sprzedawcy istotne jest oferowanie potencjalnemu klientowi wybranych produktów, na przykład takich, które są obecnie na magazynie, mają wysoką marżę lub takich, które są kojarzone z marką. Takie poukładanie pozycji na liście zapewnia odpowiednio przygotowany algorytm, który może brać pod uwagę statystyki wskazane wcześniej przez autora. Popularne w takim przypadku jest sortowanie zindywidualizowane, promujące pozycje, które klient wcześniej oglądał lub miał w koszyku. W taki sposób może łatwiej wrócić do poprzednich zakupów.
Sortowanie produktów WooCommerce
Jeśli Twój sklep bazuje na popularnym WooCommerce od WordPressa to warto pomyśleć o podstawowym ułożeniu produktów na podstronie kategorii. W przypadku tego CMSa jest to proste i intuicyjne do wprowadzenia.
Po zalogowaniu się do swojego panelu administratora wybierz wtyczkę WooCommerce, a następnie przejdź do ,,Ustawienia” a następnie do ,,Produkty” wybierz ,,Wyświetlenia produktów. Personalizacja. Zobacz jak to działa”. Wybierz z listy ,,Domyślne sortowanie produktów” et voila!
Jeśli zależy Ci na bardziej spersonalizowanym algorytmie, prześlij do nas odpowiednie zapytanie, postaramy się przygotować odpowiedni kod do wdrożenia w serwisie.
Z pozoru sortowanie produktów w sklepie wydaje się marginalnym zagadnieniem – nic bardziej mylnego! Jeśli prowadzisz duży serwis i zależy Ci na sprawnym poruszaniu się po nim potencjalnych klientów musisz zadbać o dobre wrażenia w trakcie przeglądania oferty. Pamiętaj, że zakupy internetowe dalej kojarzone są z wygodą i dostępnością, dlatego w obliczu tak szerokiej konkurencji i wielu branż nie możesz pozostać w tyle. Zadbaj o odpowiednie filtrowanie i sortowanie produktów w swoim sklepie internetowym już dziś. Jeśli będziesz potrzebował pomocy specjalistów, chętnie doradzimy jak zaprojektować najwygodniejsze rozwiązania dla Ciebie i Twoich użytkowników.
Aleksandra Kluczykowska
Specjalistka ds. SEO