Analiza konkurencji w Google Ads

Analiza konkurencji w Google Ads

Analiza konkurencji jest nieodłącznym elementem planowania działań marketingowych. To między innymi dzięki tej praktyce możemy skutecznie wyeliminować konkurencję i zbudować silną pozycję firmy na rynku. Google Ads to platforma reklamowa, która pomaga firmom zwiększyć zasięg i świadomość marki, dostarcza nam też szczegółowych informacji na temat tego, w jaki sposób konkurencja radzi sobie w przestrzeni reklamowej Google. Możemy jej użyć do określenia, na jakie słowa kluczowe kierują konkurenci, jakiego rodzaju reklamy wyświetlają i jaki jest ich budżet reklamowy. Znajomość tych informacji pomoże nam ulepszyć własne kampanie i zapewnić maksymalne wykorzystanie budżetu Google Ads. Dokonując dokładnej analizy działań konkurencyjnych firm możemy opracować skuteczną strategię, aby wyprzedzić je w rankingach wyszukiwarek i odnieść większy sukces w naszych własnych kampaniach.

Korzyści wynikające z analizy konkurencji w Google Ads

Zacznijmy od tego jakie korzyści daje nam analiza naszej konkurencji i czemu jest aż tak ważna podczas prowadzenia kampanii reklamowej. Bez względu na branżę, w marketingu nie ma potrzeby uczenia się wszystkiego od początku i powtarzania tych samych błędów co inni. Badanie i zrozumienie tego, co liderzy branży robili w przeszłości pomoże nam zaoszczędzić pieniądze i cenny czas. Dodatkowo analiza konkurencji pomaga nam zrozumieć z kim właściwie mierzymy się na rynku. Słowa kluczowe, statystyki aukcji i wiele innych to wartościowe dane, które pomogą nam dostosować własne strategie, poprawić wydajność naszych reklam i na bieżąco reagować na zmiany zachodzące na rynku. 

Jak zacząć analizę konkurencji w Google Ads

Dobrym sposobem na analizę naszej konkurencji będzie szukanie po odpowiednich dla naszej branży słowach kluczowych. Jeśli chcemy wyróżnić się z tłumu w świecie Internetu, musimy znaleźć odpowiednią kombinację słów kluczowych. Wpisanie w wyszukiwarce Google słów kluczowych na które kierujemy nasze kampanie i sprawdzenie czyje reklamy wyświetlają się obok naszych to świetny początek do dobrej analizy konkurencji, ponieważ musimy wiedzieć kto w ogóle nią jest.

Aby zidentyfikować z kim rywalizujemy o najlepsze miejsca reklamowe, zacznijmy od przeanalizowania ich tekstu reklamy, aby określić jakiego języka używają. Czym kierują się w swoich reklamach. Mając tę informację możemy ocenić w jakim stopniu ich reklamy pasują do języka użytego w wyszukiwaniu i zidentyfikować potencjalne możliwości stworzenia trafniejszej reklamy. Dodatkowo możemy ocenić ich strony docelowe, aby określić, jak trafne są dla wyszukiwanego hasła. Jest to ważne, ponieważ trafność wpływa na wynik jakości. Naszym celem jest sprawdzenie, kim są nasi konkurenci i ile wysiłku wkładają w kierowanie na każde słowo kluczowe. Te działania to pierwszy krok do dobrej analizy konkurencji.

Czym jest analiza aukcji w Google Ads

Po wstępnej analizie jaką było sprawdzenie naszej konkurencji możemy przejść do analizy aukcji dostępnej w panelu Google Ads. Jest to narzędzie pomocne w optymalizacji kampanii i poprawie skuteczności reklam. Zapewnia nam wgląd w skuteczność naszych kampanii na aukcji Google Ads oraz pomaga zrozumieć w jaki sposób nasze reklamy konkurują z reklamami innych reklamodawców. Dostarcza nam również informacji w jaki sposób możemy poprawić nasze kampanie tak, aby uzyskać lepsze wyniki.

Analiza aukcji może pomóc nam zrozumieć, w jaki sposób stawki i wskaźniki jakości reklamy, takie jak trafność i oczekiwany współczynnik klikalności, wpływają na skuteczność aukcji. Może również pomóc w określeniu poprawy skuteczności reklamy poprzez dostosowywanie stawek i jest też dobrym sposobem na poprawę trafności i testowanie różnych rodzajów reklam. Tak samo możemy porównać skuteczność różnych strategii określania stawek, takich jak ręczne lub automatyczne, i sprawdzić, która z nich najlepiej sprawdza się w naszych kampaniach. Jest to też przydatne narzędzie w analizie strategii naszej konkurencji. Może pokazać, które słowa kluczowe licytuje konkurencja.  

Metryki narzędzia analizy aukcji

Znalezienie analizy aukcji na naszym koncie Google Ads jest bardzo proste. Wystarczy wybrać z menu po lewej stronie jedną z opcji: kampanie, grupy reklam lub słowa kluczowe. Następnie przejść do opcji “analiza aukcji”. W tym miejscu znajdziemy kompletny raport z różnymi danymi, które są zdefiniowane przez następujące metryki:

Udział w wyświetleniach

Określa liczbę uzyskanych wyświetleń (liczonych za każdym razem, gdy Twoja reklama pojawia się pośród wyników wyszukiwania) podzielonych przez estymowaną liczbę możliwych wyświetleń.

Pokrywające się aukcje

Czynnik ten wskazuje, jak często reklama innego reklamodawcy wyświetlała się w tych samych wynikach wyszukiwania, co nasza reklama.

Udział w wygranych aukcjach

Mówi o tym, jak często Twoja reklama była wyświetlana w aukcji, podczas gdy reklama innego reklamodawcy nie była lub zajmowała niższą pozycję w porównaniu z Twoją.

Współczynnik wyświetleń na wyższej pozycji

Pokazuje, jak często reklama innego reklamodawcy wyświetlała się na wyższej pozycji niż Twoja, gdy obie pojawiały się w tym samym czasie.

Współczynnik wyświetleń na górze strony

Informuje o tym, jak często Twoja reklama (lub reklama innego reklamodawcy, w zależności od tego, który wiersz analizujesz) wyświetlała się na górze strony, nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.

Współczynnik wyświetleń na najwyższej pozycji

Informuje, jak często Twoja reklama (lub reklama innego reklamodawcy, w zależności od tego, który wiersz analizujesz) wyświetlała się na najwyższej pozycji na stronie, jako pierwsza reklama nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.

Podsumowanie

Podsumowując analiza konkurencji w Google Ads jest zadaniem czasochłonnym, ale może być świetnym sposobem na ulepszenie naszych kampanii. Badając konkurencję na naszym rynku, możemy uzyskać cenny wgląd w strategie stosowane przez konkurentów, a także znaleźć nowe możliwości dla własnych kampanii. Regularnie monitorując konkurencję, możemy nadążać za najnowszymi trendami, identyfikować obszary wymagające poprawy i wyprzedzać konkurencję. Dzięki odpowiedniemu podejściu i odpowiednim narzędziom możemy zmaksymalizować nasz sukces w Google Ads i znacząco podnieść wydajność naszych kampanii.

Bartłomiej Kobiałka
Google Ads Specialist