Od momentu wprowadzenia ograniczeń sporo firm zaczęło zastanawiać się nad sensownością prowadzenia działań marketingowych w wyszukiwarce. Dla jednych wstrzymanie budżetów na SEO jest koniecznością i jedynym możliwym rozwiązaniem. Dla innych kontynuowanie działań pozycjonerskich dla swojego serwisu może być sposobem na przetrwanie kryzysu. Do której grupy zalicza się Twój biznes? Jakie są tendencje zachowań użytkowników wyszukiwarki? Zmniejszać, a może zwiększać budżety na SEO? Właśnie o tym dziś opowiemy.
Jak zmieniło się SEO podczas pandemii?
Jeszcze w lutym 2020 r. mogliśmy swobodnie przemieszczać się, bez problemu odwiedzać galerie handlowe czy spotykać się ze znajomymi na mieście. Od początku marca jest to albo niedostępne, albo dostęp do tych aktywności wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Takie miejsca jak salon fryzjerski, salon kosmetyczny, siłownia czy restauracja z oczywistych względów zostały zamknięte. Jednak zainteresowanie tymi usługami wciąż występuje. Z tą tylko różnicą, że widać je tylko w internecie – bo gdzie indziej? To samo dotyczy zakupów. Coraz więcej i częściej kupujemy w sklepach internetowych – bo gdzie indziej? W czasach, gdy centra handlowe z dnia na dzień zostały zamknięte, nasze potrzeby w naturalny sposób skierowaliśmy do online’u.
Jak zmieniły się zapytania w wyszukiwarce?
Na powyższym wykresie widać zestawienie trendów fraz kluczowych, jakie wpisywaliśmy do wyszukiwarki Google rok temu i jakie wpisujemy obecnie. Bardzo zauważalny jest spadek popularności przy frazie “fryzjer” i jednoczesny wzrost frazy “jak się ostrzyc”. Bardzo podobną, zdecydowaną zmianę obserwujemy przy frazach “siłownia”, której zainteresowanie spadło wraz z początkiem marca i frazą “ćwiczenia w domu”, która aktualnie jest dużo częściej wpisywana przez użytkowników. Nagłe spadki ilości wejść z wyszukiwarki widać również bardzo wyraźnie na stronach internetowych firm z branży hotelarskiej i turystycznej.
A co z serwisami, które zyskały na popularności?
Gdy w połowie marca zostały ogłoszone ograniczenia, nikt nie wiedział, co nas dalej czeka i raczej nie zajmował się robieniem zakupów, które nie zaliczają się do grupy tzw. pierwszej potrzeby. Widać to doskonale na wykresie powyżej, gdzie sklep odzieżowy online na przełomie marca i kwietnia odnotował mocny spadek ruchu z wyszukiwarki. Na szczęście w dość szybkim tempie ruch do strony został odbudowany i – jak widać – cały czas pnie się w górę.
Ciekawym przypadkiem jest branża zabawek dla dzieci. Na wykresie widzicie dane, pochodzące z tego oraz z poprzedniego roku. Typowe są tutaj spadki ilości wejść na stronę po sezonie świątecznym (w grudniu), gdy dzieci mają już wszystkie wymarzone zabawki, a dorośli z utęsknieniem czekają na pojawienie się kolejnej wypłaty w portfelu. Jednak zauważ, że ruch w kwietniu 2020 roku jest zdecydowanie większy niż nawet podczas grudniowego szczytu przedświątecznej gorączki. Jeśli przyjrzysz się dokładnie trendom z wykresu, zauważysz również duże dysproporcje pomiędzy popytem na zabawki dla dzieci w kwietniu 2020 roku i stanem sprzed roku.
Czy w takim razie dalej prowadzić działania SEO podczas pandemii?
Nie jest to łatwe pytanie. W głównej mierze zależy to od sytuacji firmy, od branży, od wysokości budżetów skierowanych na działania w wynikach organicznych… Dlatego jest to bardzo indywidualna decyzja dla każdego przedsiębiorcy. Chcę jednak podzielić się z Tobą wynikami pewnych badań rynku, które mam nadzieję, że pomogą Ci w podjęciu tej decyzji.
Senuto – firma monitorująca ruch organiczny i widoczność fraz w wyszukiwarce – przeprowadziła niedawno ankietę wśród agencji SEO, której celem było nakreślenie dalszego rozwoju marketingu SEO.
Na pytanie:
“Czy wśród klientów Twojej agencji są tacy, którzy na dzień dzisiejszy, z powodu pandemii koronawirusa wstrzymali działania SEO lub wiesz, że wkrótce to zrobią?”
prawie 80% agencji odpowiedziało, że tak. To bardzo duża liczba i na pierwszy rzut oka może wręcz przerażać.
Ale nie zrażajmy się jeszcze, bo mamy przed sobą kolejne, bardziej szczegółowe pytanie:
“Jaki procent klientów twojej agencji wstrzymało działania SEO lub wiesz, że wkrótce wstrzyma działania SEO w związku z koronawirusem?”
Na to pytanie większa część agencji – bo prawie 60% – odpowiedziała, że odnotowuje wstrzymanie działań SEO u mniej niż 20% procent obsługiwanych klientów.
Czy to jest dużo? Myślę, że nie. Wszystko zależy od portfolio danej agencji. Jeśli agencja posiada klientów z wielu różnych branż, to procent wstrzymanych działań SEO będzie mniejszy. Te agencje natomiast, które wyspecjalizowały się w pozycjonowaniu stron dla jednej, bądź kilku rodzajów branż, będą odnotowywać zdecydowanie większy procent wstrzymania działań SEO.
Statystki wskazują, że większość firm nie wstrzymuje działań w wyszukiwarce.
Przy następnym pytaniu z ankiety:
“Czy wśród klientów Twojej agencji są tacy, którzy na dzień dzisiejszy z powodu pandemii koronawirusa, rozszerzyli działania SEO lub wiesz, że wkrótce to zrobią?”
35% agencji zauważyło rozszerzenie działań u swoich klientów. Myślę, że to bardzo ciekawy temat, który rozwinę w dalszej części artykułu. A teraz przejdźmy do zagadnienia modyfikowania budżetów na SEO w różnych obszarach rynku.
W jakich branżach zmniejszane są budżety na SEO?
- Przede wszystkim są to usługi lokalne – salony kosmetyczne, fryzjerskie, gabinety lekarskie, siłownie, kluby fitness itp.
- Restauracje przekierowują budżet na promowanie zamówień online.
- Zmniejszenie budżetu lub jego wstrzymanie obserwujemy również w przypadku sklepów stacjonarnych, co wydaje się jak najbardziej słuszną decyzją, gdy takie sklepy są fizycznie zamknięte.
- Oczywistą rzeczą jest zmniejszenie budżetów w transporcie i turystyce. Są jednak i tacy klienci z branży turystycznej, którzy zmniejszyli budżety na SEO tylko niewielkim stopniu. Ich motywacją jest chęć bycia stale widocznym w wyszukiwarce, szczególnie już w powrotem będzie można korzystać w obiektów wypoczynkowych.
- Ostatnią branżą, w której obserwujemy wstrzymywanie bądź zmniejszenie budżetów na SEO, są eventy i imprezy, w tym również wynajem sal np. na wesela czy komunie.
Jakie branże zwiększają budżet na SEO?
Klientów, którzy zwiększają budżety na SEO jest zdecydowanie mniej.
- Są to przeróżne sklepy online z artykułami pierwszej potrzeby – sklepy spożywcze, apteki internetowe, sklepy online z artykułami hobbystycznymi czy artykułami związanymi z pracą w domu.
- Do tej grupy zaliczymy również branże, które zyskały na pandemii – księgarnie online, zabawki dla dzieci, produkty związane z wyposażeniem domu.
- Budżety na SEO zwiększają również niektóre branże usługowe – np. porady prawne, porady księgowe. Przyczyną jest tu prawdopodobnie trudna sytuacja niektórych firm oraz uruchomienie Tarczy Antykryzysowej.
- Większe budżety na SEO obserwujemy również w rozrywce i komunikacji online – platformy video takie jak YouTube, Netflix itp. czy komunikator Zoom.
Kilka rad, jak podjąć decyzję dotyczącą dalszego pozycjonowania Twojej strony
Z naszego wieloletniego doświadczenia w SEO wynika, że niezależnie od tego, jak trudne są czasy, nie powinno się wstrzymywać działań SEO, ponieważ warunkiem ich efektywności jest ciągłość i konsekwencja. Jasne, możemy obniżyć budżet, ale chociaż część działań powinna być stale wykonywana. Pomijam tutaj branże i firmy, które są w wyjątkowo trudnej sytuacji i szukają oszczędności gdzie tylko się da.
Jeśli zatem zadajesz sobie pytanie, czy prowadzić dalej działania SEO w czasie pandemii, to nie mam dla Ciebie uniwersalnej odpowiedzi, lecz cenne wskazówki:
- Weź pod uwagę, w jakiej branży działasz i jaki budżet dotychczas przeznaczałeś na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Jeśli nie musisz eliminować tego wydatku – nadal pozycjonuj swoją stronę, a wkrótce wyprzedzisz konkurencję.
- A propos konkurencji – sprawdź, co robi, czy, gdzie i jak się teraz reklamuje.
- Porozmawiaj z agencją – poproś o konsultację w oparciu o analizę danych dotyczących konkretnie Twojej strony internetowej oraz branży, w której działasz.
- Spróbuj sam, na miarę swoich możliwości, zadbać o swoją stronę internetową pod kątem SEO. Jak to zrobić, dowiesz się w tym artykule.
Chociaż okoliczności pandemii są bez wątpienia trudne dla gospodarki, dla niektórych branż mogą być okazją do rozwoju firmy i zwiększenia sprzedaży. Nasi specjaliści SEO chętnie doradzą Ci, jakie kroki podjąć, aby utrzymać dobrą widoczność Twojej strony www nawet w czasie pandemii.