Wiele się mówi teraz o dynamicznie rozwijającym się TikToku, ale oczy wielu marketerów skupione są też na jego znacznie bardziej formalnym koledze – LinkedInie. Ponad 4 mln użytkowników w Polsce oraz coraz więcej formatów i możliwości biznesowych sprawiają, że warto się nim zainteresować. I to nieważne, czy chcesz na LinkedInie budować markę osobistą jako osoba prywatna, czy rozwijać profil firmowy.
Profil prywatny a profil firmowy na LinkedInie
W artykule skupimy się na tej pierwszej opcji. Dzięki odpowiednio rozwiniętemu profilowi prywatnemu na LinkedInie, możesz znaleźć wymarzoną pracę, budować swoją pozycję eksperta w branży czy nawiązać ciekawe kontakty biznesowe.
Co więcej, pracą nad swoim profilem możesz także przyczynić się do rozwoju profilu firmy, dla której pracujesz. To jedna z podstawowych zasad działania na LinkedInie: aktywni pracownicy = bardziej wiarygodny i szerzej dostrzegany profil firmowy. Brzmi jak sytuacja win-win, ale czym należy pamiętać by Twój profil robił naprawdę dobre pierwsze wrażenie?
Jak stworzyć dobry profil na LinkedInie?
Zacznijmy od porządnych fundamentów – bez nich nie zbudujemy właściwie prezentującego się profilu. Chociaż LinkedIn to portal ekspercki, na którym króluje branża B2B (business to business) i bardzo ważne są merytoryczne treści, to wciąż jednak pierwsze, na co zwracamy uwagę, to elementy wizualne.
Dlatego musisz zadbać o odpowiednie zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. To pierwsze powinno przedstawiać Cię w biznesowym, portretowym wydaniu. Nie oznacza to automatycznie zdjęcia w garniturze czy garsonce, ale na pewno odpadają selfie, którymi z chęcią dzielisz się na Facebooku.
Na LinkedInie mają Cię zobaczyć potencjalni pracodawcy i współpracownicy, więc zadbaj o to, by pokazać się w jak najlepszym świetle – adekwatnym do branży, którą reprezentujesz. Najlepiej zdecydować się też na neutralne tło (może warto pomyśleć o biznesowej sesji u fotografa?), by nic nie odwracało uwagi od Twojej osoby.
Trochę więcej pola do popisu masz przy zdjęciu w tle. Możesz przygotować grafikę nawiązującą do usługi, którą akurat chcesz promować, możesz dodać tło, które będzie odzwierciedleniem Twoich zainteresowań, a możesz po prostu skorzystać z tła firmy, jeżeli ta stworzyła je dla pracowników.
Uzupełnij profil na LinkedInie tak, by inni mogli Cię znaleźć
Czas na trochę treści! Zacznijmy od nagłówka, który wyświetla się pod zdjęciem profilowym. To 120 znaków, które powinnieneś maksymalnie wykorzystać. Zawrzyj w nim nazwę aktualnego stanowiska oraz słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Nagłówek ma duży wpływ na SEO na LinkedInie, więc jeżeli chcesz przyciągnąć odpowiednie osoby, zadbaj o to, by znajdowało się w nim to, czego mogą szukać.
Po nagłówku przejdźmy do sekcji Doświadczenie. Zaprezentuj w niej to, co naprawdę jest istotne w Twojej aktualnej branży, a śmiało pomiń studencką pracę w H&M-ie. Zadbaj też o to, by opisać każde ważniejsze stanowisko – najlepiej hasłowo, w punktach, wypisz, czym się zajmujesz bądź zajmowałeś.
Doświadczenie zawodowe i to, kim jesteś, możesz rozwinąć w podsumowaniu. Masz na to aż 2000 znaków. Napisz, jak możesz pomóc potencjalnym odwiedzającym Twój profil, czego poszukujesz na LinkedInie i nie zapomnij o CTA (Call to Action), zachęcającym do kontaktu z Tobą.
Bardzo ważny na LinkedInie jest też społeczny dowód słuszności, a więc i sekcja Umiejętności. Na początek dodaj przynajmniej 5-7 i poproś o ich potwierdzenie przez współpracowników, przełożonych, znajomych z branży. Potwierdzenia to bardzo ważny element budowania eksperckiego wizerunku – podobnie jak Rekomendacje, czyli dłuższe formy poleceń (istotne dla rekruterów).
Opisz swoje osiągnięcia
By Twój profil można uznać za kompletny, musisz uzupełnić jeszcze takie sekcje jak Wykształcenie i Osiągnięcia. Z tym pierwszym nie powinieneś mieć problemu, natomiast, jeżeli chodzi o drugie, to masz możliwość dodania znanych języków, ukończonych kursów czy certyfikatów. Osobno możesz też pokazać swoją działalność jako wolontariusz.
To w tych sekcjach masz szansę na potwierdzenie swojej eksperckości i zaangażowania w to, co robisz!
Bądź aktywny na LinkedInie!
Powyższe elementy to podstawy, które są Twoją przepustką to świata LinkedIna. By jednak go podbić, potrzeba czegoś więcej! Jak na każdym profilu społecznościowym, tak i na LinkedInie potrzebna jest aktywność. Komentuj, wdawaj się w dyskusję, rozszerzaj swoją sieć kontaktów oraz dodawaj regularne publikacje z tematyki branżowej.
Na początku może to wydawać się skomplikowane, ale praca nad wizerunkiem na LinkedInem naprawdę może się opłacić i zaowocować Twoim rozwojem zawodowym!