Współpraca z agencją SEO – 10 złotych zasad

Współpraca z agencją SEO – 10 złotych zasad

Profesjonalna agencja SEO może być kluczem do sukcesu dla niejednego biznesu. Jednak, aby proces pozycjonowania przebiegał sprawnie i przynosił oczekiwane rezultaty, konieczne jest zrozumienie kilku kluczowych zasad. Poniżej przedstawiamy 10 ważnych wskazówek, które warto mieć na uwadze, aby współpraca SEO była satysfakcjonująca dla obu stron, a przede wszystkim efektywna i skuteczna.

1. Ustalenie priorytetów na sam początek

Zanim agencja SEO przystąpi oficjalnie do działań, warto określić priorytety. Klient powinien jasno wskazać, jakie produkty lub usługi są dla niego kluczowe, a także jakie cele chce osiągnąć w krótkim i długim czasie oraz jakie są jego oczekiwania wobec samego pozycjonowania. Z kolei pozycjoner na samym wstępie może przedstawić swoje rekomendacje dotyczące strategii i kluczowych aspektów pozycjonowania Wspólne ustalenie priorytetów pozwala uniknąć nieporozumień, zapewniając spójny kierunek działań.

2. Szybka weryfikacja i wdrażanie tekstów na stronę

Optymalizacja treści to kluczowy element SEO. Niestety, wciąż wiele klientów bagatelizuje tę kwestię i zwleka z publikacją tekstów na stronie, często w obawie o ich jakość lub zgodność z własną wizją. Warto jednak zaznaczyć, że teksty mogą poprawiane i dopracowywane, tak by były zarówno merytoryczne, jak i nasycone frazami kluczowymi. Najważniejsze jest ich sprawne wdrażanie, ponieważ Google potrzebuje czasu na ich zaindeksowanie. Zwlekając więc publikacją tekstów, musimy liczyć się z tym, że efekty przyjdą o wiele później lub nawet wcale.

3. Sprawne przeprowadzenie optymalizacji technicznej

Podobnie jak w przypadku treści, zmiany techniczne zalecone w ramach optymalizacji na stronie są niezbędne dla poprawy wyników SEO. Klienci często obawiają się, że modyfikacje wpłyną negatywnie na estetykę strony. Ważne jest znalezienie kompromisu, aby strona nadal spełniała swoje funkcje wizualne i użytkowe, a jednocześnie była jak najlepiej zoptymalizowana pod kątem wymagań wyszukiwarki Google.

4. Obustronna i bezproblemowa komunikacja

Efektywna współpraca SEO wymaga zaangażowania obu stron w cały proces. Regularny kontakt, wzajemny szacunek i otwartość pomagają w rozwiązywaniu problemów i eliminowaniu niejasności. Klient powinien reagować na rekomendacje i zapytania pozycjonera, a ekspert SEO zaś powinien na bieżąco informować o postępach i wprowadzanych zmianach. Dobrze jest więc utrzymywać regularny kontakt i dać sobie czas, kiedy to możemy podzielić się cennymi spostrzeżeniami, a także omówić bieżący plan działania i osiągnięte efekty.

5. Informowanie o zmianach w ofercie firmy

Zmiany w ofercie firmy, takie jak wprowadzenie nowych produktów, zmiana kategorii czy usunięcie stron, mogą wpłynąć na skuteczność pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest informowanie agencji SEO o wszelkich istotnych zmianach na stronie, aby uniknąć problemów z indeksacją czy utratą pozycji w wyszukiwarce.

6. Chęć dalszego inwestowania w stronę i marketing

Po osiągnięciu pierwszych sukcesów w SEO, a nawet po długim czasie dynamicznych wzrostów widoczności może dojść do stagnacji. Warto wtedy rozważyć poszerzenie działań w ramach SEO, czy też dodatkowe inwestycje w marketing internetowy, np. kampanie reklamowe Google Ads, social media, a także rozwój content marketingu. Stale udoskonalana strona internetowa oraz rozbudowane działania promocyjne prowadzone z wielu kanałów jednocześnie mogą przynieść jeszcze lepsze wyniki.

7. Konsultacja z pozycjonerem w przypadku budowy nowej strony

Tworzenie nowej strony internetowej bez konsultacji z agencją SEO może doprowadzić do utraty widoczności w wynikach wyszukiwarki, zwłaszcza jeśli praca z bieżącą stroną przyniosła dobre efekty. Pozycjonerzy powinni uczestniczyć w procesie tworzenia nowej strony internetowej, doradzając na bieżąco na poszczególnych etapach jej budowy, aby była ona zoptymalizowana i zgodna z założeniami algorytmów wyszukiwarki. Ponadto migracja nowej strony musi również zostać odpowiedzialnie poprowadzona i wsparta przez pozycjonera – musi on przygotować listę adresów koniecznych do wykonania przekierowań 301. 

8. Monitorowanie efektów SEO

Pozycjonowanie to proces długofalowy, dlatego warto regularnie monitorować efekty działań SEO. Agencja SEO powinna systematycznie raportować wyniki i omawiać je wraz z klientem jeśli zachodzi taka potrzeba. Analiza danych pozwala na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących dalszych działań.

9. Cierpliwość i realistyczne oczekiwania

Pozycjonowanie to strategia długoterminowa. Wyniki nie pojawią się natychmiast, a oczekiwania muszą być realistyczne. Klient powinien mieć świadomość, że proces optymalizacji i budowania widoczności w wyszukiwarce wymaga czasu, ale konsekwentne działania przynoszą zadowalające efekty.

10. Feedback w przypadku zakończenia współpracy

Klient ma prawo zrezygnować z usług – w końcu nie powinniśmy się trzymać na siłę.  Warto jednak przekazać agencji SEO powód zerwania współpracy, a także inne cenne informacje oceniające współpracę. Może to być cenna wskazówka do przyszłej poprawy działań. Zakończenie współpracy z szacunkiem do siebie nawzajem może również pozostawić otwartą furtkę na ponowne nawiązanie kontaktów w przyszłości.

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. pozycjonowania