Operatory wyszukiwania, czyli sposoby na precyzyjne wyszukiwanie w Google

Operatory wyszukiwania, czyli sposoby na precyzyjne wyszukiwanie w Google

Mimo że w Google „można znaleźć wszystko“, a wyszukiwarka zdaje się coraz bardziej rozumieć nasze intencje, a nie tylko to, co dosłownie wpisujemy w pole wyszukiwania, to jednak wciąż niejeden z nas miewa problemy ze znalezieniem trafnego wyniku dla swojego zapytania.

Dziś pokażemy Wam kilka sposobów na to, aby wymuszać na wyszukiwarce podsuwanie nam wyników w ściśle określonej przez nas konfiguracji. Są to operatory wyszukiwania – wpisujemy je do okna wyszukiwarki razem z hasłami, których wyszukujemy. Jak to działa?

Jak wyszukać stronę zawierającą nieodmienioną wersję frazy?

Na przykład, gdy chcemy uzyskać w wynikach wyszukiwania tylko te strony, na których interesujące nas wyrażenie występuje w nieodmienionej formie, wpiszmy je do okienka wyszukiwarki w cudzysłowie. W ten sposób unikniemy podawania nam przez Google zbliżonych wyników wyszukiwania, uwzględniających odmiany przez przypadki, osoby lub wręcz synonimizowanych. Gdy podamy frazę z cudzysłowem, Google zawęzi obszar przeszukiwania i wskaże nam tylko te strony, na których występuje nieodmieniona fraza – dokładnie taka, jaką wpisaliśmy w okienko wyszukiwarki – niewzbogacona o dodatkowe słowa lub wyrażenia.

Jak sprawdzić, czy w obrębie wybranej witryny znajduje się interesujące nas wyrażenie lub fraza?

Jeśli strona nie ma wbudowanej wewnętrznej wyszukiwarki (lub jest to wyszukiwarka mało sprawna, jak bywa na WordPressie), możemy przeszukać zawartość całej witryny pod kątem występowania w niej interesującego nas wyrażenia z poziomu wyszukiwarki Google, używając formuły:

„wyrażenie w cudzysłowie“ site:domena [adres bez https / http, ani www]

Przykład: „dostawka dla dziecka“ site:pensjonat-w-gorach.pl

W ten sposób znajdziemy wszystkie podstrony domeny pensjonat-w-gorach.pl, na których znajduje się wyrażenie: „dostawka dla dziecka”. Używanie tej komendy okazuje się często przydatne, gdy chcemy sprawdzić, jak zoptymalizowana jest nasza witryna pod kątem istotnej dla nas frazy lub jak prezentują się pod tym kątem konkurencyjne strony.

Ograniczenie wyszukiwania wyłącznie do znaczników „Title“ stron

Operator szczególnie istotny dla pozycjonerów, bo usprawnia analizowanie stron, z którymi konkurujemy o wysokie pozycje w Google. Jeśli chcemy uzyskać listę stron, których znaczniki Title zawierają interesującą nas frazę, wpiszmy:

allintitle:fraza

Otrzymamy wówczas listę stron, które mają wyszukiwaną przez nas frazę wyłącznie w tytułach (a niekoniecznie w treści).

Wyszukiwanie w plikach, czyli jak znaleźć fragment pracy magisterskiej w Google?

Gdy szukamy prac magisterskich, instrukcji obsługi, czy treści ustaw, możemy przypuszczać, że najpewniej będą zapisane w dokumentach wordowskich lub, tak jak np. e-booki, w PDF-ach. Google jak najbardziej indeksuje treść takich dokumentów, a co za tym idzie: my tą treść możemy przeszukać z poziomu wyszukiwarki. Jeśli chcemy zawęzić wyszukiwanie jedynie do określonego typu pliku, posłużmy się formułą:

fraza filetype: rodzaj rozszerzenia

Wyszukiwarka pominie wówczas przeszukiwanie treści stron, a skupi się na treściach zapisanych w tych typach pliku, które oznaczyliśmy w komendzie.

Na przykład: agroturystyka w Polsce filetype:pdf

Przeszukiwanie treści z kanałów Social Media z poziomu wyszukiwarki Google

Docieranie do treści zawartych na kanałach Social Media z poziomu Google jest możliwe – wyszukiwarka je indeksuje, aczkolwiek nie wszystkie. Aby uzyskać wyniki wyszukiwania uwzględniające w pierwszej kolejności to, co znajduje się w Social Mediach, należy dodać @ lub # bezpośrednio przed wyszukiwaną frazą.

Wywoływanie wyników dla dwóch fraz jednocześnie

Coś dla oszczędzających czas. Istnieje możliwość wyszukiwania dwóch fraz jednocześnie, przy założeniu, że wyszukiwarka nie będzie szukała między tymi frazami powiązań, a jedynie zwróci nam jednorazowo wyniki obliczane oddzielnie dla każdej z dwóch fraz. Aby uzyskać taki efekt, pomiędzy dwiema frazami należy wpisać wielkimi literami słowo:OR

Jeśli, na przykład, wpiszemy do wyszukiwarki: „Paryż czereśnie” (bez operatora OR), Google postara się znaleźć takie strony, na których występują obie te frazy jednocześnie – a najlepiej, gdy będą jeszcze ze sobą logicznie powiązane. Czyli, tak jak poniżej, po wpisaniu dwóch fraz: „Paryż czereśnie”, bez operatora OR, w wynikach wyszukiwania otrzymujemy strony, na których autor pisze o tym, jak wedle francuskiego zwyczaju, każdego roku pierwsza w sezonie skrzynka czereśni wędruje do Paryża. W symbolicznym geście, sadownicy z Pirenejów przekazują ją premierowi, stacjonującemu w Paryżu

Jeśli natomiast wpiszemy do wyszukiwarki frazy oddzielone znacznikiem OR, w wynikach wyszukiwania otrzymamy dwa rodzaje stron: jedne będą dotyczyły wyłącznie kwestii związanych z Paryżem, a inne, jak widzimy, są wiadomościami na temat pewnej wioski w Polsce, w której mieszkańcy chcą obsadzić wszystkie drogi drzewkami czereśniowymi. I nie ma tutaj wzmianek o Paryżu.

Polecenie „site”

Poleceniem„site”sprawdzamy pojedynczą stronę, np.site:kompan.pl. Po jej wpisaniu, w wynikach wyszukiwania otrzymamy listę wszystkich zaindeksowanych w tym momencie podstron strony. Za pomocą komendy „site” możemy sprawdzić, którą domenę Google określił w swoim indeksie jako kanoniczną. Ma to znaczenie, gdy np. w ostatnim czasie strona była dostępna pod kilkoma różnymi adresami (np. http i https lub z www i bez www). Dzięki tej komendzie, możemy sprawdzić, czy Google zareagował na przekierowanie, jeśli takowe robiliśmy.

Wyszukiwanie zdarzeń z określonego zakresu dat

Jeśli chcemy znaleźć wyniki wyszukiwania dla powodzi, które nawiedzały Polskę np. między 1990 a 1999 rokiem, należy wpisać w okno wyszukiwarki frazę:

„powódź w Polsce 1990..1999 rok”

Wówczas uzyskamy tylko strony, na których są informacje o powodziach mających miejsce w określonym przez nas przedziale czasowym, czyli np. o powodzi z 1997 roku. Gdybyśmy wpisali: „powódź w Polsce 1990-1999”, niekoniecznie uzyskalibyśmy wyniki uwzględniające dopasowanie do tego zakresu – byłyby one szersze, np. uwzględniałyby powodzie z XVIII w. lub nawet pomijałyby historyczną powódź z 1997 r.

Operator z dwukropkiem między wartościami liczbowymi pozwala również na poszukiwania produktów w sklepach internetowych lub portalach ogłoszeniowych o pożądanej przez nas wartości cenowej. Istotne jest tutaj jednak, aby po podaniu zakresów liczbowych podać jednostkę: „rok“ lub walutę („złotych”).

Na przykład:

mieszkanie na sprzedaż Józefosław 300000..900000 złotych

Dla porównania, wyniki wyszukiwania dla frazy:

mieszkanie na sprzedaż Józefosław 300000 do 900000 złotych

…są już szersze i mniej dopasowane do naszych intencji. Już na trzeciej stronie widzimy wzmiankę o mieszkaniu za 170 000 zł, wymykającą się poza podany przez nas zakres.

Wykluczanie fraz

Operator wykluczający jest przydatny, gdy posługujemy się słowami o wielu znaczeniach (homonimami). Za jego pomocą możemy wykluczyć z wyników wyszukiwania wybiórczo pojedyncze frazy. Na przykład, gdy wpiszemy w okno wyszukiwarki frazę „pilot do telewizora“ i chcemy sprawdzić piloty wielu marek, oprócz jednej, wówczas możemy nazwę tej jednej niechcianej marki dopisać po minusie, czyli wpisujemy wtedy:

„pilot do telewizora -panasonic”

Przelicznik walut w wyszukiwarce

Jeśli chcemy przeliczyć konkretną kwotę z jednej waluty na inną, nie musimy szukać kalkulatorów ani stron z tabelkami kursów. Wyszukiwarka Google ma wbudowaną funkcję przeliczania wszystkich walut po aktualnym kursie. Wystarczy wpisać komendę: kwota waluta to waluta Czyli wpisujemy np.

„100 złotych to thai baht”
Otrzymujemy wynik:

Jak znaleźć stronę lub podstronę, która ma konkretne słowo w swoim adresie url?

Istnieje możliwość zawężenia wyników wyszukiwania tylko do tych stron, które zawierają w swoim adresie url pożądane przez nas słowo. Służy do tego komenda:

„allinurl“

. Na przykład, jeśli chcemy zobaczyć strony, które mają gdziekolwiek w swojej strukturze słowo bank w adresie url, wpisujemy:

Formuła pozwalająca Google na częściowe manipulowanie zmiennymi

Czasami brakuje nam konkretnych danych potrzebnych do zadania dobrego pytania – lub znamy tylko częściowe tzw. konkrety i chcemy wiedzieć więcej. Na przykład – słyszymy syreny i chcemy wiedzieć, czy w okolicy jest pożar, aby na przykład zaplanować trasę przejazdu ulicami bez korków. Nie wiemy, co płonie i przy której ulicy, a jedyną konkretną informacją, którą możemy się posłużyć jest fakt, że znajdujemy się np. w Warszawie. Można wtedy wpisać do wyszukiwarki:

płonie * w Warszawie przy ul. *

wówczas dowiemy się, która ulica prawdopodobnie jest zablokowana. Gdybyśmy zamiennie wpisali do wyszukiwarki:

„Gdzie jest teraz pożar w Warszawie?”

Otrzymalibyśmy w wynikach wyszukiwania nierzadko strony, które zostały jedynie zoptymalizowane pod tę frazę, a niekoniecznie zawierające najświeższe news’y na temat obecnej sytuacji w mieście. Mimo że Google generalnie stara się promować strony, na których są najbardziej aktualne informacje, to jednak póki co istnieją sposoby, aby wyszukiwarkę nieco przechytrzyć. Skrzętnie korzystają z tego serwisy informacyjne, optymalizujące wcale nie najświeższej jakości treści tak, aby znalazły się wysoko w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwanie za pomocą opisanego operatora skutecznie odsieje zamęt informacyjny, aczkolwiek na pewno minie trochę czasu, aż nabierzemy wyczucia w efektywnym korzystaniu z tej formuły.

*stosując jakikolwiek operator wyszukiwania, nie stosuj przed nim spacji (wówczas nie zadziała).