Każdy z nas choć raz (lecz prawdopodobniej zdecydowanie częściej) miał okazję świadomie, czy nie zostać odbiorcą artykułu sponsorowanego. Najczęściej zaskakują nas one na wszelakiego rodzaju serwisach tematycznych i informacyjnych, gdzie podczas przeglądania codziennej prasy, czy nowinek możemy od czasu do czasu wpaść na artykuł, który wyraźnie różni się od pozostałych.
Pisanie artykułów sponsorowanych to niekiedy świetna marketingowa strategia, pozwalająca dotrzeć nam do większego grona odbiorców i tym samym zwiększyć świadomość marki na większą skalę. Żeby jednak spełniała swoje określone cele, trzeba jednak wiedzieć, jak napisać artykuł sponsorowany, tak by treść i jego przekaz trafiały do osób, go czytających. Jeśli, więc czytając to, chcesz poznać tajniki i najważniejsze zasady pisania tego typu artykułu to zachęcamy do kontynuowania lektury.
Czym jest artykuł sponsorowany… a czym nie jest?
Zadając sobie pytanie “co to jest artykuł sponsorowany?”, możemy już mieć pewne domysły, co do jego definicji. Jak sama nazwa wskazuje, to taki tekst, który będzie kogoś lub coś sponsorował, a więc reklamował dane produkty, usługi, firmy, czy osoby. Choć jest forma reklamy, musimy jednak uważać, żeby taki artykuł nie był za bardzo… reklamowy. No właśnie, a więc jaki ma być?
Należy tu na samym starcie podkreślić, że artykułem sponsorowanym jest taki tekst, który nie będzie w sposób nachalny, a raczej wręcz przeciwnie, a więc dyskretnie podsuwał odbiorcom link do danej strony. Każdy tekst, który już w pierwszym zdaniu na tacy podaje nazwę firmy, a następnie ją zachwala, z pewnością nie będzie nazwany sponsorowanym.
Zanim zaczniesz pisać…
… przygotuj się odpowiednio do wyboru tematyki artykułu. Mogłoby się wydawać, że to przecież najprostszy krok z całego procesu. Nic bardziej mylnego, a uwierz, że dobór odpowiedniego tematu jest znacznie trudniejszy od pisania. To właśnie od tematu, zależy, czy użytkownik, napotkawszy na artykuł sponsorowany, zdecyduje się z nim zapoznać, a kolejno kliknie w link, znajdujący się w jego treści. Jeśli temat będzie nieinteresujący, będzie już na starcie spalony i pominięty, a więc nikt nie dowie się również o firmie, która była wspomina lub podlinkowana w artykule.
Jaki temat artykułu sponsorowanego wybrać?
Artykuł sponsorowany powinien być tak naprawdę odpowiedzią na nurtujące pytania użytkowników. Jego treść powinna trafiać do odbiorcy, objaśniać mu dany temat lub polecając mu konkretne rozwiązania, oczywiście nadal pamiętając o unikaniu nachalności. Temat oczywiście powinien być zgody z działalnością firmy, więc np. firma, oferująca akcesoria i części dla samochodów może przygotować przykładowy artykuł dotyczący wyboru oleju napędowego do diesla.
Warto, więc zrobić dokładny research na temat tego, jakie pytania zadawane są często przez te osoby, do których chcemy trafić. Można to zrobić z małą pomocą narzędzi analitycznych, które umożliwią nam zapoznanie się z chętnie wyszukiwanymi frazami kluczowymi. Możemy zerknąć też na artykuły sponsorowane naszej konkurencji. Może się zdarzyć, że jakiś temat cieszy się szczególnym zainteresowaniem Internautów, ale wciąż jest niedostatecznie w Internecie opisany. Wtedy może okazać się to strzał w dziesiątkę.
Przystępujemy do pisania – cechy dobrego artykułu sponsorowanego
Mamy dobry, gorący temat – to już połowa sukcesu. Musimy zacząć jednak pisać i to w ten sposób, żeby już od samego początku zainteresować użytkownika i sprawić, by przeczytał artykuł od początku do końca. Słynne powiedzenie “nieważne jak zaczynasz, ważne jak kończysz” nie będzie miało, więc tu racji bytu, gdyż już od pierwszych zdań musisz przykuć uwagę odbiorcy.
Omówimy sobie, więc krótko najważniejsze zasady lub inaczej tajniki, które być może będą kluczem do Twojego sukcesu.
Wybierz atrakcyjny tytuł artykułu
Tak naprawdę temat to jedno, a tytuł to drugie, przy czym oczywiście obie te rzeczy powinny żyć ze sobą w zgodzie. Jeśli, więc postanowiłeś posłużyć się słynnym clickbaitem, przesadzając z tytułem lub wprowadzając odbiorcę w błąd, nie licz na to, że z zadowoleniem przeczyta on treść artykułu. Jedyne co tym możesz zyskać to zirytowaną osobę, która natrafiając na tego typu zabieg, prawdopodobnie już nigdy nie zapragnie skorzystać z Twoich usług. Dobierz zatem taki tytuł, który będzie jednocześnie odzwierciedlał treść tekstu i przykuwał uwagę.
Chcesz trafić do osób, szukających telefonu z dobrej półki, a jednocześnie nie najdroższego? Zastosuj tytuł “Jaki smartfon do 1500 zł warto kupić?”.
Napisz dobry wstęp
Tak naprawdę pierwsze zdania naszego artykułu to uzupełnienie tytułu. Ma wprost skonkretyzować i uzupełnić oczekiwania użytkowników względem artykułu. Zwroty zachęcające do dalszej lektury, będą tu jak najbardziej stosowne. Może to być np. “jeśli wciąż zastanawiasz się, czy to rozwiązanie dla Ciebie czytaj dalej”, ”o tym, dlaczego jest to dobry pomysł, dowiesz się z dzisiejszego artykuł” itp.
Na podstawie tych przykładów widać, że są to zwroty, mówiące już o pewnej korzyści, a jednocześnie zwracając się wprost do użytkownika i zwracając uwagę na jego potrzeby.
Pisz zrozumiałym językiem i odpowiednim dla grupy odbiorców
Każda grupa docelowa jest inna. Musimy wiedzieć, czy nasze grono odbiorców to osoby z wyższym wykształceniem, czy zawodem, znające specjalistyczny język branżowy, czy raczej przeciętne osoby, poszukujące prostych rozwiązań. Język, jaki sobie zastosujemy, ma trafiać do czytelnika i być dla niego zrozumiały. Artykuł musi być przede wszystkim przyjazny w odbiorze, więc musimy dodatkowo zadbać o poprawność językową.
Zastosuj formatowanie
Długi, ciągnący się blok tekstu nigdy nie kojarzy się dobrze, dlatego pisząc tekst, koniecznie zadbaj o przyjazne formatowanie, a swój artykuł podziel na akapity, dodawaj również śródtytuły. Trzymaj się zasady, że każda nowa myśl, różniąca się od poprzedniej powinna umieszczona w nowym akapicie.
Nie przynudzaj i nie przesadzaj z długością tekstu
Pamiętaj, żeby zawsze trzymać się tematu, dlatego nie zbaczaj z właściwych torów i nie wprowadzaj anegdotek i ciekawostek, niezwiązanych bezpośrednio z tematem. Nie przesadzaj również z długością tekstu, artykuł ma wyczerpywać dany temat, a nie użytkownika 😉 Unikaj również “lania wody” i nie powtarzaj jednej rzeczy w kilku zdaniach – nikt tego nie lubi.
Oczywiście co osoba to inne pomysły i również inne zasady, lecz na pewno powinniśmy szanować te ujęte powyżej, tak, żeby nasz artykuł z powodzeniem mógł powstać. Przed posłaniem artykułu w świat pamiętaj też, żeby wybrać dobre miejsce pod kątem publikacji, tak, byśmy mieli jak największe szanse na zyskanie potencjalnych klientów.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO