Pozycjonowanie stron internetowych i zakup kampanii płatnych AdWords to dzisiaj dla wielu reklamodawców gwarancja natychmiastowego sukcesu w Internecie i wysoka pozycja w wyszukiwarce Google. Tymczasem sprawa nie do końca jest taka prosta, a za sukcesem wysiłków włożonych w inwestycję w działania SEO stoi długie i kompleksowe planowanie doboru słów kluczowych.
Keywords research
Keywords, czyli słowa kluczowe to frazy pojawiające się w treści na stronie lub reklamy. Keywords research – analiza słów i fraz kluczowych – polega na zidentyfikowaniu najtrafniejszych fraz, które najszybciej przyciągną klientów i podniosą współczynnik konwersji – wizyt na stronie zakończonych zakupem oferowanego towaru.
Jak właściwie dobrać słowa kluczowe?
Zacznijmy od rozróżnienia typów słów kluczowych istotnego dla pozycjonowania na:
- brandowe: markowe, będące unikalną nazwą firmy lub domeny, wpisywane przez klientów, którzy nie znają adresu naszej strony internetowej, ale pamiętają bądź kojarzą nazwę firmy;
- ogólne: wpisywane przez klientów, którzy poszukują konkretnych produktów lub usług, jednak bez uszczegółowionych preferencji – przykładem mogą być takie słowa, jak: fryzjer, buty, masaż; ich częste wpisywanie w wyszukiwarkę niestety powoduje dużą konkurencję na rynku AdWords, a więc niekoniecznie doprowadzi klientów akurat do naszej firmy;
- long-tail: długi ogon, czyli słowa kluczowe składające się z więcej niż dwóch wyrazów, typu „buty skórzane na zimę”, „dobry fryzjer w Warszawie” lub „gdzie na masaż rehabilitacyjny w Warszawie”, są mniej konkurencyjne w stosunku do fraz ogólnych, ale jednocześnie rzadziej wpisywane w wyszukiwarkę.
Posiadając tę podstawową wiedzę o typach słów kluczowych i świadomość, że powszechność występowania zwrotów wpisywanych w wyszukiwarkę niekoniecznie przełoży się na korzyści biznesowe dla naszej firmy, zastanówmy się, jak możemy sprecyzować słowa kluczowe i dotrzeć w ten sposób do klienta. Przygotowując taką analizę, warto skupić się na:
- sprecyzowaniu oferty naszej firmy i wzięciu pod uwagę obszaru, na jakim prowadzona jest jej działalność, co pozwoli na szybsze dotarcie do klientów na rynku lokalnym – spisujemy więc na kartce nie tylko nazwy oferowanych produktów i usług, ale też nazwę miasta i wyrażenia kojarzące się z prowadzoną działalnością;
- sprecyzowaniu potrzeb użytkowników, a więc postawieniu się w sytuacji osoby, która nie zna fachowych określeń dotyczących oferowanych przez naszą firmę produktów lub usług, a która wpisuje słowa powszechnie znane; można przy tym skorzystać z takich narzędzi, jak sugestie samej wyszukiwarki Google lub Ubersuggest, podające podobne do wpisanego przez nas słowa kluczowego wyniki wyszukiwania pojawiające się najczęściej;
- analizie oferty konkurencji, czyli sprawdzeniu, jakie słowa kluczowe występują na stronach oferujących podobne produkty lub usługi, możliwe do przeprowadzenia takimi narzędziami, jak Senuto czy Semstorm generującymi raporty o widoczności witryn;
- sprawdzeniu liczby wyszukań, czyli zorientowaniu się, jaka jest miesięczna liczba wyszukań fraz pozwalających nam na dotarcie do większej liczby użytkowników i skupienie się na działaniach promujących właśnie te słowa;
- sprawdzeniu konkurencyjności słów kluczowych, które określa trudność skutecznego pozycjonowania oraz wysokość budżetu określanego przez stawki kosztu kliknięcia w dane słowo (CPC – cost per click – koszt przez kliknięcie);
- przygotowaniu fraz long-tail – długich zapytań w wyszukiwarce pozwalających na sprecyzowanie naszej oferty i zwiększenie jej konkurencyjności, a więc uzyskanie ruchu na stronie niższym kosztem;
- przygotowaniu fraz Direct Answer, czyli pytań związanych z oferowanymi produktami lub usługami, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, także pomocne w przygotowaniu konkurencyjnej i innej od standardowych oferty reklamowej.
Podpowiedzi Google i Google Trends, czyli orientuj się w wyszukiwarce
Najprostszym narzędziem doboru odpowiednich słów kluczowych jest sama wyszukiwarka Google. Wpisując w pasek wyszukiwania początek danej frazy czy wyrażenia otrzymujemy od razu szereg podpowiedzi wyszukiwarki, wskazujących na zainteresowania użytkowników. Słynne „wiersze z Google’a” popularne w sieciach społecznościowych okazują się więc całkiem przydatnym narzędziem marketingowym, ułatwiającym nam wybór odpowiednich słów kluczowych dla naszej strony i skupienie działań SEO właśnie na nich.
Z kolei darmowe narządzie Google Trends wykorzystuje dane z wyszukiwarki, sprawdzając jak często w wybranym okresie wyszukiwana jest dana fraza, co pozwala na zróżnicowanie działań SEO w zależności od sezonowości oferowanych przez nas produktów i usług. Umożliwia to nie tylko orientację w pojawiających się i znikających trendach, ale też uświadamia, jaka lokalizacja w danym kraju będzie najkorzystniejsza dla otwarcia nowej lub kolejnej działalności, ze względu na częstotliwość wyszukań z danego rejonu.
Ostatnim darmowym narzędziem, z którego można skorzystać przy precyzowaniu słów kluczowych, jest wspominany już Ubersuggest, w którym po wpisaniu danej frazy otrzymamy podobne wyszukiwane przez użytkowników.
Keyword planner – dane dla wybranych
Keyword planner, czyli planer słów kluczowych jest najpopularniejszym na rynku marketingowym darmowym narzędziem Google służącym do planowania kampanii AdWords, który bazuje na wynikach wyszukiwań i prezentuje zarówno archiwum wyszukań wskazanych słów kluczowych, jak i analizy na przyszłość. Dostępny po zalogowaniu się na konto Google AdWords, keyword planner jest narzędziem dostępnym dla użytkowników, którzy już uruchomili kampanię i ich konto Adwords posiada zebraną odpowiednią ilość danych, aby faktycznie skorzystać z pełnych prognoz plannera.
Google Search Console – jak działa moja strona?
Skuteczne pozycjonowanie, monitorowanie widoczności strony i planowanie dalszych działań SEO możliwe jest dzięki wykorzystaniu kolejnego narzędzia od Google – Google Search Console, znanego dawniej jako Google Webmaster Tools. Jednym z jej najciekawszych i najbardziej przydatnych funkcji jest analityka wyszukiwania – raport dotyczący m.in. liczby wyświetleń strony, liczby kliknięć czy współczynnika klikalności. Dzięki możliwościom filtrowania wyników według zapytań internautów, dat, krajów, urządzeń czy typu wyszukiwania można stworzyć miarodajną analizę dotyczącą na przykład skuteczności działania wybranych fraz long-tail czy propozycje optymalizacji treści na stronie dla podwyższenia jej wyników w wyszukiwarkach.
Dobrze przeprowadzona analiza słów kluczowych i kompleksowe podejście do ich wyboru, dokonane zarówno z punktu widzenia reklamodawcy, jak i jego klienta, a nawet konkurencji, umożliwi skuteczne dotarcie do klientów, zwrot kosztów reklam AdWords i wysiłków włożonych w pozycjonowanie. Choć narzędzia Google w dużej części są darmowe, a kwestia doboru słów kluczowych jest pozornie prosta, jednak nie do przecenienia, zwłaszcza dla osób dopiero startujących z uruchomieniem swojej działalności w sieci, jest wsparcie agencji specjalizującej się w działaniach SEO i pozycjonowaniu.
Wybór właściwej firmy, która może pochwalić się certyfikatami Google, doświadczeniem na rynku marketingu i reklamy w Internecie oraz rekomendacjami od zadowolonych klientów, będzie faktyczną gwarancją sukcesu w sieci.