Influencer marketing w pigułce

Influencer marketing w pigułce

Krzysztof Gonciarz, popularny twórca „Zapytaj beczkę”, Ewa Chodakowska, „trenerka wszystkich Polaków”, Julia Kuczyńska, bardziej kojarzona jako Maffashion czy Kamil Pawelski

aka

Ekskluzywny Menel… Znacie? Pewnie, że znacie. Czołowi (i wpływowi!) polscy influencerzy, których pozytywne rekomendacje warte są czasem więcej niż wysokobudżetowe kampanie. Influencer marketing to coraz bardziej obecny trend w strategii rozwoju firm. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy krótki przewodnik po tym, czym jest influencer marketing i czy w ogóle warto w to inwestować.

Kim jest influencer marketer?

Prowadzi bloga, vloga, kanał na YouTubie, konto na Snapchacie albo innym profilu społecznościowym i wpływa na decyzje innych. To w skrócie. W szerszym kontekście influencer jest trochę jak wyrocznia, którego opinia znaczy więcej niż zdanie bliskiej osoby. Jest też trochę jak przyjaciel, przywódca, albo – pozostając w nomenklaturze marketingowej – lider opinii, ambasador marki, ekspert w konkretnej dziedzinie. Ludzie im ufają, ponieważ mają usystematyzowaną wiedzę na dany temat. Nie muszą to być „światowej” sławy celebryci, jak Chodakowska, Lewandowska czy Krzysztof Gonciarz albo osoby publiczne (politycy, dziennikarze), ale „zwykli” ludzie „z sąsiedztwa”, którzy potrafią zbudować dobre, bliskie relacje ze społecznością.

Influencer marketing: nie tylko dla największych graczy

Niewątpliwie coraz częściej pojawia się w obszarze działań marketingowców, nie tylko wśród największych graczy, ale też w mniejszych firmach, które coraz chętniej otwierają się na inne kanały dotarcia do klienta. Według badań blisko 90 proc. internautów deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji kieruje się opinią innych osób, w tym znajomych z sieci (tym bardziej rola influencerów ciągle rośnie) <AdWeek>, a 53 proc. odbiorców blogów i vlogów przyznaje, że kupiło produkt pod wpływem ich treści <E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska >. Warto inwestować? Warto!

Influencer marketing: zalety

Korzyści wynikające ze współpracy z influencerami jest mnóstwo, ale do tych najważniejszych należą:

  1. Wiarygodność: im bardziej autentyczna firma, tym większa sprzedaż. Influencer może przybliżyć wizerunek marki, ocieplić go, a w rezultacie sprawić, że firma nawiąże stałą relację z potencjalnym odbiorcą. To może wpłynąć nie tylko na sprzedaż – w przypadku sytuacji kryzysowej, zaufany klient będzie bardziej „wyrozumiały” dla firmy. Bo przecież influencer polecający jakiś produkt jest także zwykłym konsumentem, czyli przetestował, ocenił, a teraz z czystym sercem rekomenduje.
  2. Wzrost rozpoznawalności marki: influencer może w ciekawy i nienarzucający się sposób pokazać nasz produkt zupełnie inaczej niż do tej pory albo zupełnie inaczej niż w standardowej reklamie. Poza tym mamy pewność, że zobaczy go dokładnie ta grupa docelowa, jakiej szukamy. Nawet jeśli nie od razu zostanie uruchomiony lejek sprzedażowy, wykorzystanie takiego zasięgu marce na pewno się opłaci.
  3. Większa widoczność w Google i zwiększenie sprzedaży: prowadząc kampanię, influencer odsyła odbiorców np. do sklepu internetowego i publikuje linki do strony marki, czyli wzmacnia pozycje w wyszukiwarce. Ostatecznie wszystkie te działania wpływają na sprzedaż.
  4. Relacja: bez dwóch zdań influencer skraca dystans z marką. Opowiadając o produkcie, historii firmy, pomaga markom budować ich relacje z klientami, utrzymuje uwagę odbiorców, wzbudza zaufanie i lojalność. Serwisy społecznościowe mogą pochwalić się blisko 4 mld użytkowników (dane za: wearesocial.com/global-digital-report-2019), z czego w Europie to blisko 500 mln osób. Choć liczby te nie ułatwiają stargetowania działań, dają jednak ogromne pole do popisu zarówno dla marketera, jak i marki. Można nie tylko dotrzeć do osób o konkretnych zainteresowaniach i potrzebach, ale i do tzw. niszy.

Influencer marketing na polskim podwórku

Aleksandra Żuraw, uczestniczka 4. edycji programu Top Model, modelka i youtuberka, zrealizowała kampanię influencerską dla kliniki dentystycznej Orthoestetica, dzięki której uzyskała nowy, hollywoodzki uśmiech. W filmiku „Nowy uśmiech podczas jednej wizyty”, Żuraw przeprowadziła wywiad z dentystką kliniki o osiągnięciach współczesnej stomatologii. Odzew przekorczył oczekiwania – ponad 91 tysięcy wyświetleń, zwiększona świadomość marki wśród odbiorców, a może nawet i wzrost sprzedaży.

Influencer marketing nie jest zarezerwowany tylko dla wielkich graczy. Także mniejsze firmy, z mniejszymi budżetami na reklamę mogą znaleźć przestrzeń dla siebie. Wystarczy odpowiednio dobrany amabasador marki, dobra komunikacja, a przekaz dotrze do nowych odbiorców. Niekoniecznie wielkim kosztem (wręcz przeciwnie!), lecz na pewno przemyślanym pomysłem i spójną strategią.