GDN – czym jest i jakie ma zalety?

GDN – czym jest i jakie ma zalety?

GDN, czyli Google Display Network to sieć reklamowa Google. Jest zbiorem portali, aplikacji oraz stron partnerskich Google, na których wyświetlają się reklamy nadawane za pomocą Google

Umożliwia wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych oraz video. Jej szeroki wachlarz możliwości oraz wszechobecność sprawiają, że jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi umożliwiających reklamowanie się w internecie.

„Na każde dwie złotówki wydane na reklamę, jedna z nich przepada. Problem w tym, że nie wiadomo która to złotówka.” Ten odwieczny dylemat spędza sen z powiek wielu marketingowcom. Utopione budżety, niewykorzystany potencjał, nieodpowiednie miejsce dla billboardu, którego ostatecznie nie zobaczyła grupa docelowa – dzięki możliwościom, których dostarcza Google Ads, nie musisz obawiać się o żadną z tych rzeczy. Co zatem sprawia, że Twoje reklamy będą skuteczne?

Precyzyjne kierowanie reklam

Google Ads umożliwia ustawienie kilku sposobów kierowania reklam. Zależnie od potrzeb reklamodawca sam wybiera komu i gdzie wyświetlą się reklamy. Google wie o swoich użytkownikach bardzo dużo, a używane przez firmę algorytmy pozwalają określić ich stan cywilny, zarobki, dzietność, miejsce zamieszkania, zainteresowania i wiele więcej.

  1. Kierowanie na odbiorców – odbiorcy to grupy osób, które według szacunków Google mają sprecyzowane zainteresowania, kierują się określonymi intencjami i należą do konkretnych grup demograficznych. Użytkownicy selekcjonowani są na podstawie ich długotrwałej aktywności w sieci. Jeśli ktoś odwiedza strony związane z meblami, Google zakwalifikuje go do grup miłośników wystrojów wnętrz, dekoracji dla domu, usług domowych i ogrodowych itd.
  2. Kierowanie na tematy – kierowanie reklamy na temat powoduje, że reklama może wyświetlać się w witrynach, aplikacjach i filmach w YouTube, które zawierają treści poświęcone danemu zagadnieniu. Opierają się one na ogólnych branżach lub zainteresowaniach, jak np. rolnictwo, sport czy muzyka.
  3. Kierowanie na słowa kluczowe – ta opcja pozwala na wybranie słów lub wyrażeń związanych z produktami lub usługami. Reklamy trafią do użytkowników przeglądających serwisy zawierające wpisane słowa kluczowe.
  4. Kierowanie na miejsca docelowe – miejscem docelowym w sieci reklamowej Google może być cała witryna, określona strona w witrynie lub aplikacja mobilna. Miejscem docelowym w YouTube może być kanał lub film. Ta opcja pozwala wybrać tylko te strony i aplikacje, w których chcemy, by nasza reklama się wyświetlała.

 

Szerokie grono odbiorców i miejsc docelowych

Sieć reklamowa Google jest naprawdę duża i pozwala wyświetlać reklamy niemal wszędzie. Dzięki temu reklamodawca ma pewność, że jego reklama dotrze do wielu odbiorców z pożądanej grupy docelowej. Reklamy wyświetlają się niemal w każdym miejscu na Ziemi, a obszar wyświetlania można dowolnie modyfikować.

Google Ads daje również możliwość wykluczania odbiorców, do których nie chcemy kierować swoich reklam. Można to zrobić zarówno na etapie ustawiania kierowania reklam, jak i obszaru. Tak więc w sytuacji, w której chcielibyśmy wyświetlać reklamy w województwie mazowieckim z wyłączeniem Warszawy lub w Warszawie, ale z wyłączeniem konkretnych dzielnic, można to załatwić za pomocą jednego kliknięcia.

Niski koszt i możliwość dopasowania stawek

Odpowiednie ustawienie kampanii pozwala wyświetlać reklamy z kosztem kliknięcia wynoszącym nawet jedynie kilkanaście groszy. Kierując się wynikami osiąganymi przez reklamy, możemy zmodyfikować koszt kliknięcia dla wybranego obszaru. 

Jeśli okaże się, że odbiorcy w województwie śląskim chętniej klikają w reklamy, niż ci z województwa mazowieckiego, nic nie stoi na przeszkodzie, by podnieść stawkę dla jednego i zmniejszyć dla drugiego. Dzięki temu możemy być pewni, że wydawany przez nas budżet przeznaczony jest na reklamy, które faktycznie przynoszą korzyści.

Łatwa i rozbudowana analiza kampanii

Google Ads umożliwia wielopoziomową analizę kampanii, w której odnajdą się zarówno doświadczeni marketingowcy, jak i osoby stawiające pierwsze kroki w marketingu internetowym. Zakres wyświetlanych danych można zmienić za pomocą kilku kliknięć – to od użytkownika zależy, na jakie dane zwróci uwagę. Od podstawowych informacji, jak np. wyświetlenia, kliknięcia, CTR i koszt, można przejść do zaawansowanych statystyk dotyczących widoczności reklam, konwersji, atrybucji, atrybutów, a nawet działań konkurencji. 

Dane dotyczące klikalności wśród odbiorców podzielonych względem danych demograficznych, miejsc docelowych, harmonogramu i lokalizacji są przedstawione w intuicyjny sposób, co pozwala na łatwą ich interpretację. Nie trzeba być geniuszem marketingu, żeby dostrzec, że produkt, którego reklamy osiągają 5% CTR w grupie wiekowej 55-64 i 0,25% wśród użytkowników pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, lepiej spełnia oczekiwania tych pierwszych. 
O ile próg wejścia w GDN nie jest wysoki, bo żeby zacząć prowadzić taką kampanię nie trzeba mieć praktycznie żadnej wiedzy specjalistycznej, o tyle wraz z każdą godziną spędzoną na jej analizie, użytkownik odkrywa coraz to nowe niuanse i zastosowania niektórych funkcji. To sprawia, że kampanie tego rodzaju są chętnie wykorzystywane przez szerokie spektrum użytkowników, od małych przedsiębiorców reklamujących swoje produkty i usługi lokalnie, do światowych korporacji, które przez kampanie wizerunkowe starają się zagościć w świadomości klientów.