Wpisując dowolną frazę w Google otrzymujemy tysiące, a czasem i miliony odpowiedzi. Z punktu widzenia klienta jest to świetna wiadomość, ponieważ dzięki wielu wynikom możemy porównać podobne usługi i wybrać dla siebie najlepszą. Znalezienie opinii na temat wybranej firmy czy usługi także nie jest większym problemem. Jednak patrząc od strony istniejących w internecie firm, im więcej konkurencji, tym większy problem z pojawieniem się naszej witryny na wysokim miejscu. Wyświetlenie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania może znacząco wpłynąć na ruch na naszej stronie, w związku z czym warto zadbać o to, aby pojawić się możliwie na jak najwyższej pozycji.
Co to jest SEO?
Search Engine Optimization to nic innego, jak szereg czynności, które podejmujemy, aby nasza witryna pojawiła się w odpowiednim miejscu, jeżeli wpiszemy w przeglądarkę konkretną frazę. Ponieważ Google opiera się na wyszukiwaniu tekstowym, niektóre z działań dotyczących SEO skupione są na tworzeniu różnorodnych tekstów – artykułów, krótkich notek, opisów produktów, wpisów na blog etc. – które zawierają interesujące nas słowa kluczowe. Im lepsza i bardziej precyzyjnie stworzona treść, tym lepiej dla nas. Liczy się również częstotliwość – powinniśmy regularnie dodawać teksty pozycjonujące do strony, aby w wyszukiwarce pojawiały się aktualne materiały.
Choć SEO samo w sobie to głównie tekst, dobrze jest uzupełniać artykuły zdjęciami, krótkimi filmikami, ankietami i każdą inną zawartością multimedialną, która pasuje do profilu strony. Powód jest bardzo prosty – ludzkie oko lepiej chłonie obraz i ruch, niż tylko samą ścianę liter.
Jak dobrać słowa kluczowe?
Choć mechanizm wydaje się łatwy, znalezienie dla naszej strony poprawnych i wartościowych słów kluczowych może okazać się problematyczne. Oczywiście warto korzystać z narzędzi w stylu Google Analytics lub AdWords, jednak niewprawnemu lub początkującemu webmasterowi może to przysporzyć kłopotów. Często też nie mamy zwyczajnie czasu, żeby obok prowadzenia działalności zajmować się jeszcze dodatkowo pozycjonowaniem, tworzeniem wartościowych treści i ogólnym zarządzaniem stroną. Z tego powodu zarówno przy wyborze słów kluczowych, jak i realizacji działań związanych z SEO, warto zwrócić się do specjalisty. Dzięki takiej współpracy określenie najlepszych słów nie będzie problemem.
Frazy kluczowe można podzielić na pięć kategorii kategorie:
- ogólne,
- brandowe,
- szczegółowe,
- lokalne,
- niszowe.
Te pierwsze to dość krótkie, jedno lub maksymalnie dwuwyrazowe hasła, po których użytkownicy najczęściej rozpoczynają szukanie pożądanej usługi lub rzeczy. W kluczu ogólnym często pojawiają się nazwy usług lub produktów, jak na przykład „hydraulik” lub „marynarki”. Tego typu frazy nazywa się generycznymi, ponieważ określają one całą grupę produktów lub usług, z pominięciem wąskich specjalizacji i innych detali.
Fraza brandowa to hasło odnoszące się do konkretnej marki. Tego typu słów kluczowych używamy, gdy już wiemy, czego mniej więcej nam potrzeba i chcemy na przykład porównać dwie konkurencyjne firmy lub znaleźć dodatkowe informacje. Najważniejszym zadaniem hasła związanego z marką jest wywołanie konkretnej strony dokładnie na pierwszym – lub kilku pierwszych – miejscach w Google. Przykładem frazy brandowej jest np. marka „Gucci”.
Frazy szczegółowe to bardziej precyzyjne zestawienie słów kluczowych. Są używanie rzadziej, niż pierwsze dwie grupy, jednak pozwalają osiągnąć dokładniejsze wyniki. Frazy szczegółowe składają się z minimalnie dwóch wyrazów, np. „sklep sportowy” lub „bluza rozpinana”.
Frazy lokalne określają miejsce lub region powiązany z wyszukiwanym terminem. Przykładem takiej frazy jest np. „sklep sportowy Warszawa”.
Frazy niszowe czyli tzw. frazy z długiego ogona (ang. long tail) składają się z wielu wyrazów i precyzyjnie określają to co chcemy wyszukać, np. „deska do prasowania z odprowadzeniem pary” lub „żelazko parowe z generatorem pary philips”. Charakteryzują się przeważnie niewielką liczbą wyszukiwań i wysokim współczynnikiem konwersji.
Intencja użytkownika się liczy
Poza podziałem według długości i częstotliwości wyszukiwania, słowa kluczowe można podzielić również według innej kategorii, a mianowicie – dlaczego użytkownik wykorzystuje właśnie takie. To, czy dane słowo ma charakter informacyjny, nawigacyjny, specjalistyczny czy transakcyjny, informuje webmasterów o celach, jakie user chce osiągnąć, wpisując konkretne frazy. Właśnie w tym miejscu pomoc specjalisty jest często nieoceniona – wprawny analityk będzie w stanie szybko rozróżnić, po jakich hasłach ludzie szukają informacji na tematy zawarte na naszej witrynie oraz z łatwością oddzieli frazy kluczowe od mniej istotnych. Dzięki temu łatwiej będzie określić, ile i jakich słów powinniśmy używać, aby przyciągnąć dużą ilość użytkowników, a tym samym – wynieść stronę wysoko w wynikach wyszukiwania i tym samym stać się widocznym dla większej grupy odbiorców.
Co za dużo to nie zdrowo?
Określenie konkretnej grupy słów kluczowych jest bardzo istotne. Użytkownicy z natury nie przepadają za tekstami reklamowymi, w związku z czym powinniśmy dozować je z umiarem. Trzymanie się kilku fraz jest w takim wypadku zdecydowanie bardziej efektowne, niż „skakanie” z jednej grupy kluczy na inną. Podobnie w jednym tekście nie powinno się znaleźć więcej niż jedno-dwa hasła, więc pilnowanie najefektywniejszych słów będzie łatwiejsze do wykonania, niż porywanie się na coraz to nowe kategorie.
Warto pamiętać, że internet to duże pole do eksperymentowania. Dobry specjalista SEO jest w stanie przygotować kilka grup najlepszych słów kluczowych, a dobry copywriter napisze wciągające teksty dla każdej z nich. Jeżeli nasza strona jest specyficzna lub jeśli zajmujemy się bardzo specjalistycznymi, niszowymi rzeczami, warto eksperymentować z frazami, a potem porównać wyniki z narzędzi do obserwacji ruchu na stronie. Z pomocą specjalistów z pewnością będzie to łatwe, przyjemne i przede wszystkim skuteczne.