Wielu właścicieli polskich firm decyduje się prowadzić działania marketingowe we własnym zakresie. Są przekonani, że wiedzą najlepiej jak reklamować swoją usługę czy produkt. Jest to jak najbardziej zrozumiałe – często widzimy w firmie osobny dział zajmujący się marketingiem. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy chcą dowiedzieć się jak pozycjonować stronę samemu. Czy jest to możliwe? – żeby poznać odpowiedź na to pytanie, trzeba przeanalizować kilka podstawowych kwestii, od których zależy nasz sukces w pozycjonowaniu. Należy się też zastanowić jakie zalety stoją za tym rozwiązaniem i z jakim ryzykiem musimy się liczyć.
Samodzielne pozycjonowanie strony – lepsza kontrola i oszczędność pieniędzy?
Mogłoby się wydawać, że tak jest – brak umowy z agencją SEO na kilka lub pozwala nam zaoszczędzić środki, które możemy spożytkować w inny sposób. Jednak czy pieniądze zaoszczędzone na pozycjonowaniu polepszą sytuację finansową naszej firmy? Niekoniecznie – SEO, podobne jak inne działania marketingowe mają pomóc nam w zarabianiu jeszcze lepszych pieniędzy.
O ile większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że wyszukiwarka Google to atrakcyjny sposób na pozyskiwanie klientów w Internecie, to niestety część z nich woli samodzielnie kontrolować działania SEO. Czy to dobry pomysł? Niekoniecznie – przedstawmy z czym to się wiąże.
Umiejętności i wiedza o pozycjonowaniu
Jeśli jesteś właścicielem firmy i uważasz, że pozycjonowanie strony samemu to świetny pomysł, zatrzymaj się na chwilę i odpowiedz sobie na pytania:
- Czy mam wiedzę podstawową i zaawansowaną o technikach pozycjonowania strony?
- Czy znam czynniki mające wpływ na pozycjonowanie strony i jego efekty?
- Czy potrafię we własnym zakresie zoptymalizować stronę, i przygotować dla niej użyteczny content?
- Czy potrafię analizować efekty i wyciągać z nich odpowiednie wnioski?
Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś w myślach nie lub nie jesteś pewny odpowiedzi, zdecydowanie nie jesteś przygotowany, by poprowadzić całą strategię SEO we własnym zakresie.
Warto mieć na uwadze, że aby być specjalistą w swojej dziedzinie potrzeba przynajmniej kilku lat. W przypadku pozycjonowania również nie ma drogi na skróty. Przyswojenie wiedzy, i zdobycie umiejętności z tej dziedziny zajmuje dużo czasu. Prowadząc firmę, a poza nią życie prywatne, możesz najzwyczajniej w świecie nie mieć wolnej chwili, by nauczyć się wszystkiego od A do Z.
Wybór odpowiedniej strategii i reagowanie na bieżące efekty
Istotną kwestią jest dobranie odpowiedniej strategii SEO do naszej strony. Przed rozpoczęciem działań należy zbadać jej stan techniczny oraz obecną sytuację w wynikach wyszukiwarki Google. Dopiero wtedy można opracować plan działania na najbliższe kilka/kilkanaście miesięcy. Trzeba postępować ze szczególną ostrożnością i precyzją, gdyż każdy błąd wiąże się z dużym ryzykiem spadku lub utratą widoczności strony. Spadków często nie da się uniknąć, ale należy umieć dopatrzyć się potencjalnych przyczyn i wdrożyć odpowiedni plan naprawczy, który poprawi wyniki.
Poświęcanie czasu i systematyczność
Pozycjonowanie to proces, który nie trwa tydzień, dwa czy nawet miesiąc. Działania nie kończą się na zoptymalizowaniu strony i pozyskaniu kilku linków. Jest to strategia marketingowa, której prowadzenie wymaga od nas poświęcenia dużo czasu, a co za tym idzie również cierpliwości. Decydując się na samodzielne pozycjonowanie strony, musisz znaleźć dodatkowych kilka, a nawet kilkanaście godzin tygodniowo w swoim grafiku. Pomyśl jednak, że ten czas możesz spożytkować na coś innego – prowadzenie zespołu, ulepszanie produktu czy udział w różnych procesach firmy.
Narzędzia analityczne i zaplecze
Niezbędne w pozycjonowaniu jest posiadanie dostępu do narzędzi analitycznych. Pozwalają one monitorować na bieżąco sytuację oraz dopasowywać strategię do osiąganych efektów.
Dzięki tym narzędziom, będziemy wiedzieć:
- jakie frazy kluczowe są powiązane z naszą stroną
- jak wygląda widoczność strony w wyszukiwarce Google
- jaki ruch organiczny generuje strona
- czy strona posiada błędy indeksowania
Bez tej wiedzy nie jesteśmy w stanie prowadzić strategii pozycjonowania. Większość z narzędzi czy programów służących do codziennej analizy to opcje płatne i zazwyczaj kosztowne. Dostęp do kilku takich pomocy uszczupli Twój budżet, a oprócz tego musisz wiedzieć jak odczytywać wszelkie dane, które się w nich znajdują.
Firmy świadczące usługi SEO dysponują własnym zapleczem do celów link-buildingu. Współpracują także z blogerami, serwisami i portalami informacyjnymi. Mają przewagę w możliwościach reklamowania na szeroką skalę.
Czy samodzielne SEO się opłaca?
Analizując powyższe kwestie, możemy dojść do wniosku, że pozycjonowanie strony samemu może przysporzyć firmie więcej kłopotów niż korzyści. Warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy dysponują nie tylko wiedzą i umiejętnościami, ale odpowiednimi narzędziami potrzebnymi do prowadzenia procesu pozycjonowania.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO