Listopad to dla właścicieli biznesów e-commerce wyjątkowy miesiąc. Konsumenci czekają na ten moment tygodniami, planując zakupy, porównując ceny i polując na najlepsze okazje. Dla przedsiębiorców posiadających sklep internetowy to ogromna szansa na wzrost sprzedaży, jednak przygotowania mogą być czasem stresujące.
Dni, o których mowa to oczywiście Black Friday i następujący po nim Cyber Monday. Te międzynarodowe święta handlu, wywodzące się z tradycji amerykańskiej przyjęły się również w Europie, w tym w Polsce, zwłaszcza w sektorze zakupów online.
Nie ulega wątpliwości, że przygotowanie sklepu internetowego na to szaleństwo zakupowe to niełatwy proces, wymagający od nas myślenia strategicznego, nie możemy bowiem pozwolić sobie na zaniedbania w tym okresie. A więc jak się przygotować?
Black Friday, Black Week a może Black Month?
Czarny Piątek, czyli właśnie Black Friday – wedle tradycji przypada na dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia (w obecnym roku 2025 Black Friday będzie 28 listopada).
Jednak od kilku lat formuła Black Friday rozszerzyła się z jednego dnia, a nawet i miesiąc – w ten sposób powstały Black Week i Black Month.
Którą opcję wybrać? Wszystko zależy od naszej strategii i możliwości logistycznych. Rozkładając akcję w czasie na cały tydzień lub miesiąc unikamy np. przeciążenia serwerów, systemów płatności, czy magazynu. Z kolei jednak czasowe ograniczenie promocji tworzy efekt ekskluzywność i działa motywująco na klientów, zmuszając ich do podejmowania śmielszych decyzji zakupowych pod wpływem presji czasu.
A co z Cyber Monday?
Jednak promocje nie kończą się już tylko w weekend po Black Friday, ponieważ potem nadchodzi poniedziałek, czyli kolejne święto zakupów – Cyber Monday, które w roku 2025 przypada 1 grudnia.
Początkowo był to dzień dedykowany głównie sklepom internetowym, które niegdyś konkurowały ze sklepami stacjonarnymi i sieciami handlowymi. Współcześnie w okresie dominacji handlu internetowego, granica między tymi świętami się zaciera, jednak Cyber Monday wciąż pozostaje ważnym momentem dla e-commerce i świetnym dniem na domknięcie promocji, a dla klientów ofertą last-minute.
Właściciele sklepów internetowych mogą przy pomocy Cyber poniedziałku:
- przedłużyć promocje i wyprzedać resztki asortymentu, który nie sprzedał się w Black Friday,
- zaoferować dodatkowe rabaty dla klientów, którzy zdecydowali się na zakupy w ramach Czarnego Piątku,
- aktywizować klientów niezdecydowanych, którzy nie zdążyli kupić wcześniej,
- wprowadzić promocje na produkty cyfrowe, czy subskrypcje.
Cyber Monday często kojarzy się z promocjami na elektronikę, sprzęt gamingowy, komputerowy, jednak nie są to jedyne branże, które mogą z tej okazji skorzystać. Warto jednak zaplanować na ten dzień nieco inną strategię promocyjną lub asortymentową niż w Czarny Piątek, aby utrzymać zainteresowanie klientów i wprowadzić “efekt nowości”.
Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?
Przygotowania do Black Friday i Cyber Monday nie mogą ograniczać się wyłącznie do uruchomienia rabatów. Nasz sklep internetowy musi być w tym czasie niezawodny, szybki i gotowy na dużą ilość zamówień, która może przekroczyć dotychczasowy rekordowy pułap nawet kilkukrotnie.
Co jest ważne?
- Wydajne działanie sklepu internetowego – upewnijmy się, że infrastruktura serwerowa jest gotowa na wzmożony ruch w sklepie. Jeśli nie – jest to ostatni moment na zwiększenie pamięci i mocy hostingu (nawet tymczasowo).
- Przyspieszenie działania strony – poza parametrami samego serwera sprawdźmy, czy wszystkie skrypty, grafiki i inne elementy na stronie ładują się szybko i poprawnie.
- Przeprowadzenie testowych zamówień – wykonaj kilka testowych zamówień celem sprawdzenia, czy wszystkie kroki począwszy od dodania produktu do finalizacji transakcji działają. W ten sposób unikniemy problemów np. z systemem płatności, czy modułem dostaw.
- Sprawdzenie stanów magazynowych – upewnijmy się, że stany magazynowe widoczne na stronie pokrywają się ze stanami faktycznymi, tak by nie okazało się, że klient “zakupi” produkt, którego brakuje w magazynie.
- Zapewnienie sprawnej obsługi klienta – dotyczy to zarówno wyczerpującej informacji na stronie, jak i zapewnienia sprawnej komunikacji z firmą – mailowej, telefonicznej, czy w postaci czatu na stronie.
Skuteczny marketing na Black Friday i Cyber Monday
Działający prawidłowo sklep to fundament, więc jeśli o to zadbaliśmy – czas na przygotowanie promocji i działań marketingowych. W przypadku Black Friday i Cyber Monday najlepiej sprawdzają się działania krótkoterminowe, które praktycznie od razu generują ruch i konwersje. Działania długofalowe, takie jak pozycjonowanie, choć są zawsze istotne w kontekście budowania widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce, w kontekście Black Friday nie grają pierwszych skrzypiec – nie ma tu przecież efektu natychmiastowego. Niemniej jednak dbajmy o naszą widoczność w wynikach organicznych niezależnie od pory roku.
Kampanie Google Ads
Reklamy płatne to jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klientów w okresie Black Friday. Warto przygotować np. tematyczne kampanie remarketingowe, przypominające użytkownikom o produktach, które oglądali wcześniej. Należy pamiętać, by kontrolować budżet w tym czasie, ponieważ ceny CPC mogą być znacznie wyższe niż w inne dni.
Facebook Ads i Instagram Ads
Reklama w social mediach pozwala nam precyzyjnie dotrzeć do pożądanej grupy docelowej. Warto wykorzystać formaty graficzne i video prezentując produkty objęte promocją. Kluczowy jest tu również retargeting, czyli ponowne dotarcie do osób, które odwiedziły nasz sklep, ale nie dokonały zakupu.
Mailing z kuponami i rabatami dla stałych klientów
Przygotujmy atrakcyjny z punktu widzenia klientów mailing. Wiadomości powinny informować o nadchodzących promocjach, czy specjalnych ofertach z okazji nadchodzących dni Black Friday, czy Cyber Monday. Warto szczególnie nagrodzić lojalnych klientów, którym można dać np. większy rabat lub dostęp do promocji o dzień wcześniej niż wszystkim użytkownikom.
Newsletter dla nowych klientów
Zadbajmy też o nowych klientów – warto aby każda nowa osoba zapisująca się do newslettera na stronie internetowej otrzymała rabat powitalny zachęcający ją do pierwszego zakupu w naszym sklepie.
Okienko Pop-up
Informacje o promocjach zawsze muszą być dobrze widoczne i czytelne. Wciąż popularnym sposobem jest tworzenie tzw. pop-upa, czyli okienka, najczęściej z grafiką. Można w tym miejscu zamieścić grafikę informującą o zbliżającym się Black Friday, czy Black Week.
Banery na stronie internetowej
Grafiki promocyjne mogą się pojawiać również w formie statycznych banerów np. na samej górze strony internetowej, tuż pod menu. Jest to dobre miejsce w zasięgu wzroku użytkownika. Można pokusić się też o licznik czasu do końca promocji w banerze. Zazwyczaj presja czasu jest silnym motywatorem do podjęcia szybkiej decyzji zakupowej.
Święta handlu, czyli popularne Black Friday i Cyber Monday to nie tylko zwykłe dni w kalendarzu naszego biznesu, to prawdziwy maraton, na który musimy się odpowiednio przygotować. Aby w pełni wykorzystać nasz potencjał, musimy działać z wyprzedzeniem – zadbać o techniczne przygotowanie sklepu na obciążenia, zoptymalizować naszą logistykę i na końcu stworzyć przemyślaną strategię marketingową. Kluczowe jest też oczywiście utrzymanie jakości obsługi, bowiem od tego zależeć może, czy jednorazowy klient może przeobrazi się w stałego klienta.
Paweł Maciejewski
Specjalista ds. pozycjonowania