YouTube to zdecydowanie jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce. Prawdopodobnie każdy użytkownik Internetu wie czym jest ten serwis i na czym polega. Znacząca rozpoznawalność serwisu staje się atrakcyjnym miejscem dla reklamodawców i posiada ogromny potencjał reklamowy. Platforma ta, dzięki algorytmom Google Ads, pozwala dotrzeć w precyzyjny sposób do wielu zróżnicowanych odbiorców. Dobrze zrobione i odpowiednio skonfigurowane reklamy na YouTube potrafią angażować odbiorców i tym samym zrealizować założony cel marketingowy.
Typy reklam na YouTube
W kontekście reklam na YouTube, system Google Ads oferuje nam dwa podstawowe formaty. Z pewnością każdy z Was miał z nimi styczność. Pierwszy z nich to reklamy wideo, które dostępne są w różnych wariantach, o których dowiecie się więcej z dalszej części artykułu. Wśród nich możemy wyróżnić reklamy typu: TrueView In-Stream, TrueView Discovery, Bumper Ad oraz reklamy w banerze masthead.
Drugi format to reklamy graficzne, które występują w formie bannerów reklamowych, nakładek in-video oraz w kartach sponsorowanych.
Warto dodać, że tego typu reklamy można promować poza samym YouTube, między innymi w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerów Google.
Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia
Jest to rodzaj reklamy wideo, który jest odtwarzany przed filmami zamieszczonymi na YouTube, w trakcie ich trwania lub po zakończeniu danego filmu. Tego typu reklamę wyróżnia to, że użytkownik serwisu może ją pominąć po pięciu sekundach. Film reklamowy musi trwać co najmniej 12 sekund. Natomiast jeśli chodzi o jego maksymalną długość Google zaleca, aby nie trwał dłużej niż 3 minuty.
Koszt takiej reklamy w dużym stopniu zależy od wybranej strategii ustalania stawek. W przypadku formy rozliczenia za CPV płacimy za reklamę wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu (lub cały film, jeśli jest on krótszy niż 30 sekund) albo wejdzie z nim w inną interakcję. W przypadku innych dostępnych strategii ustalania stawek płacimy za wyświetlenia.
Do tego rodzaju reklam możemy dodawać funkcje interaktywne, takie jak: przyciski z wezwaniem do działania, rozszerzenia linków do podstron, pliki danych o produktach itp. Takie działanie ma za zadanie zachęcać użytkowników do częstszych interakcji z daną firmą i zachęca do odwiedzin docelowej strony internetowej. Tego typu reklama najlepiej się sprawdza w przypadku realizacji celów takich jak: wzrost zaangażowania użytkowników, wzrost liczby konwersji, czy też leadów.
Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia
Reklamy na YouTubie często są automatycznie pomijane przez użytkowników. Dlatego jeśli chcemy aby nasza wyświetliła się w całości warto zastanowić się nad reklamą In-stream niemożliwą do pominięcia. Tego typu reklamy na YouTube trwają maksymalnie 15 sekund i pojawiają się zarówno przed, po, jak i w trakcie filmów.
W przypadku tego typu reklamy płacimy za każde wyświetlenie reklamy, wynika to z strategii określania stawek, gdzie w tym przypadku jesteśmy ograniczeni wyłącznie do CPM.
Do tego rodzaju reklamy możemy dodać wezwanie do działania oraz nagłówek. CTA pojawia się w nagłówku i kieruje użytkowników na stronę wskazywaną przez końcowy adres URL. Tekst wezwania do działania powinien dokładnie odpowiadać rodzajowi strony, na którą chcemy przekierować użytkowników. Tego typu reklama najlepiej sprawdzą się w przypadku promocji marki i zwiększenia świadomości brandu. Wynika to z tego, że mamy pewność, że użytkownik zobaczy reklamę w całości.
Reklamy wideo In-Feed, TrueView Discovery
Reklamy TrueView Discovery to format reklamowy, który jest właściwie połączeniem dwóch form: reklamy display oraz reklamy wideo.Tego typu reklamy składają się z tekstu liczącego maksymalnie trzy linie oraz graficznej miniatury filmu. Rozmiary i wygląd reklamy mogą się zmieniać w zależności od miejsca wyświetlania. Jednak należy mieć na uwadze to, że Google wyświetla reklamy w taki sposób aby zawsze zachęcały użytkowników do kliknięcia umożliwiającego obejrzenie filmu.
Reklamy tego typu wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w YouTube, na stronie głównej w telefonach komórkowych oraz obok powiązanych filmów. Kliknięcie reklamy powoduje przekierowanie użytkownika na stronę kanału lub filmu w YouTube w celu jego wyświetlenia.
W przypadku tego typu reklamy płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik postanowi obejrzeć reklamę i kliknie miniaturę promowanego filmu.
Reklamy wideo In-Feed mogą prezentować Twoją markę, produkt lub usługę trafiając z reklamą do osób, które przeglądają podobne treści. Tego typu reklamy pozwalają na docieranie w nienachalny sposób do docelowych odbiorców.
Reklamy Bumper Ad
Bumpery reklamowe to krótkie reklamy, których długość wynosi maksymalnie 6 sekund. Tego typu reklamy nie da się pominąć i jak w przypadku większości formatów reklam wideo można je odtwarzać przed filmem zamieszczonym na YouTube, w jego trakcie lub po nim.
Reklamy bumperowe objęte są wyłącznie strategią określania stawki CPM, dlatego płacimy za każde wyświetlenie reklamy.
Ze względu na krótką długość reklamy jest to jeden z trudniejszych formatów do przygotowania aby osiągnąć założone cele. Często jest on wykorzystywany do promowania większych akcji marketingowej, głównie dlatego, że jest to reklama czysto świadomościowa i zasięgowa.
Reklamy w banerze masthead
Reklamy w banerze masthead to specyficzny typ reklamy z tego względu, że nie jest on dostępny z panelu reklamowego Google Ads. Format ten można zarezerwować tylko i wyłącznie u przedstawiciela handlowego Google. Reklama w formie wideo w całości wyświetlana jest na górze aplikacji YouTube lub na stronie głównej YouTube. Format ten różni się w przypadku urządzeń. Można ją dowolnie dostosować do wyświetlania na komputerach, komórkach oraz telewizorach.
Na reklamy w banerze masthead decydują się zazwyczaj duże firmy dysponujące wysokim budżetem reklamowym. Format ten wykorzystywany jest najczęściej w celu zwiększenia świadomości na temat nowego produktu lub nowej usługi. Również dzięki niemu można dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców w krótkim czasie, takie rozwiązanie z kolei dobrze sprawdza się na przykład w przypadku wyprzedaży.
Reklamy graficzne na YouTube
Reklamy displayowe to standardowe reklamy banerowe, z którymi każdy z nas niejednokrotnie miał styczność na wielu stronach internetowych. W przypadku platformy YouTube reklamy graficzne wyświetlają się po prawej stronie filmu, nad listą proponowanych pozycji lub też w określonych przypadkach pod materiałem wideo.
Do reklam graficznych należą także nakładki reklamowe, czyli banery wyświetlane na oglądanym filmie. Widoczne są one w dolnych 20 procentach okna filmu i użytkownik w każdej chwili może zamknąć reklamę lub też przejść na stronę.
Kolejnym rodzajem graficznej reklamy, która dostępna jest na YouTube są karty sponsorowane. Wyświetlają one treści, które mogą być powiązane z Twoim filmem. Najczęściej w tym miejscu wyświetlane są produkty z Google Zakupy. Odbiorcy filmu widzą kartę przez kilka sekund i po kliknięciu mogą ją rozwinąć.
Zalety reklam w YouTube
Reklama na YouTube to przede wszystkim dobry sposób na dotarcie do dużej grupy odbiorców. Dzięki dobrze przeprowadzonej kampanii na YouTube, w łatwy sposób możemy osiągnąć wcześniej założone cele marketingowe. Wynika to z zaawansowanych możliwości kierowania reklam oraz wysokiej mierzalności wyników w systemie Google Ads.
Jak widać na YouTube jest dużo dostępnych rodzajów reklam, które mogą pomóc w realizacji określonego celu. Trudnością natomiast jest ich odpowiednie wykorzystanie w praktyce. Jeśli zastanawiasz się nad reklamą w YouTube, ale nie wiesz jak się do tego zabrać zapraszamy do kontaktu! 🙂
Bartłomiej Kobiałka
Google Ads Specialist