O łączeniu pozycjonowania i Google AdWords

O łączeniu pozycjonowania i Google AdWords

Współczesne funkcjonowanie na rynku sprzedażowym jest praktycznie niemożliwe bez zaistnienia w Internecie, a tym samym – w wyszukiwarce Google. W powszechnym przekonaniu, firmy szukające możliwości zapisania swojej marki w świadomości internautów mają dziś do wyboru dwa rozwiązania: pozycjonowanie lub reklamę AdWords. W rzeczywistości jednak te dwie usługi mogą się wzajemnie uzupełniać, przez co trudno zdecydować jednoznacznie, która z nich ma większą skuteczność w działaniach marketingowych na rzecz firmy. Rozważmy więc wszystkie argumenty za i przeciw.

AdWords w praktyce – jak to będzie wyglądać na stronie wyszukiwarki?

Najprostszy i najszybszy sposób to reklamy AdWordsPłatne zamieszczenie reklam na początku wyników wyszukiwania powoduje, że firma natychmiast może dotrzeć do klienta, który z wygody kliknie w jeden z pierwszych linków podsuniętych mu przez wyszukiwarkę. Widoczne na każdej podstronie wyszukiwarki płatne reklamy AdWords pojawiają się nad wynikami organicznymi, wizualnie mogą zajmować pierwsze 4 miejsca nad wynikami wyszukiwania oraz 3 pod wynikami wyszukiwania. Zakup reklamy umożliwia ponadto jej zamieszczenie nie tylko na stronach wyszukiwarki, ale także w sieciach partnerskich Google.

AdWords – jak przygotować reklamę?

Firmy, które chcą wykupić reklamy AdWords, mogą to zrobić we własnym zakresie, decydując przede wszystkim o tym, gdzie ma się ukazać oraz na jak długo. Reklama pojawi się praktycznie w 15 minut po jej wygenerowaniu. Niestety, równie szybko znika po zakończeniu budżetu kampanii. Budżet przeznaczony na reklamę może zostać skonfigurowany dzięki dostępnym automatycznym regułom. Pełną kontrolę nad wydatkami i skutecznością reklamy zapewnia możliwość wstrzymania kampanii w dowolnym momencie.

AdWords – dla kogo?

Wykupienie reklamy AdWords jest idealnym rozwiązaniem dla osób zarządzających firmami liczącymi na szybki wynik inwestycji ich budżetu reklamowego ze względu na błyskawiczne pojawienie się reklam na stronach wyszukiwarek. Ten sposób zaistnienia w świadomości internautów polecany jest także firmom działającym na rynkach lokalnych oraz wąsko wyspecjalizowanych, które chcą dotrzeć do mocno wyselekcjonowanej grupy odbiorców. 

Pozycjonowanie w praktyce – jak widać, jeśli nie widać

W zestawieniu z zakupem AdWords pozycjonowanie może w pierwszej chwili wydawać się mniej efektywne. Na rezultaty mądrze prowadzonego pozycjonowania strony trzeba poczekać bowiem około trzech miesięcy. Na proces pozycjonowania składają się przy tym kompleksowe działania, m.in.:

  • audyt strony
  • dobór odpowiednich dla niej słów kluczowych
  • optymalizacja serwisu – dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google
  • umieszczenie na stronie ciekawych i unikanych treści tematycznych
  • zdobycie naturalnych i wartościowych linków zewnętrznych do strony.

Pozycjonowanie – dla kogo?

Dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarki sprawi, że witryna na dłużej i solidniej zagości w wynikach wyszukiwarki Google. Dzieje się tak głównie przez podniesienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększenie liczby odwiedzin na stronie oraz liczby zapytań ofertowych. Pozycjonowanie jest więc idealną drogą marketingową dla firm, które stawiają na uzyskanie trwałych efektów w wyszukiwarkach. Ponadto w przypadku firm, które promują wartościowy content, zwiększają rozpoznawalność marki i silniej kreują jej pozytywny wizerunek. 

Różnice między AdWords a pozycjonowaniem:

  • trwałość efektów działania
  • wartość promowanego contentu
  • szybkość uzyskiwania spodziewanych efektów
  • elastyczność działań
  • ścisłe określenie budżetu.

Dla klientów zastanawiających się nad wyborem AdWords lub pozycjonowania najistotniejszą różnicą jest jednak przede wszystkim sposób rozliczania. Wybierając reklamę AdWords, reklamodawcy opłacają każde kliknięcie w ich reklamę. Cena zależy od konkurencji i procesu licytacji – wysokości opłat, jakie są w stanie zaproponować inne firmy dla osiągnięcia tych samych widocznych pozycji w wyszukiwarkach. 

W przypadku pozycjonowania sposób rozliczania jest już bardziej różnorodny:

  • rozliczanie za efekt, czyli osiągnięte pozycje na określone słowa kluczowe: dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadku pozycjonowania prostszych fraz
  • opłata za abonament: frazy kluczowe są dobierane w sposób bardziej dowolny i umożliwiają rozplanowanie działań z ustalonym z góry budżetem
  • rozliczanie za ruch na stronie w stosunku rok do roku lub od każdego nowego klienta, który wchodzi na daną stronę: duża swoboda w doborze słów kluczowych.

Synergia czy uzupełnianie – co dają AdWords i pozycjonowanie?

Interesującą pozycję w zakresie sposobów działania obu form reklamy ma samo Google. Należy podkreślić, że wyniki organiczne wyszukiwania i płatne reklamy są całkowicie odrębnymi kwestiami, obsługiwanymi przez zupełnie inne algorytmy. Mechanizm ich działania można zauważyć u przeciętnego użytkownika Internetu, który widząc wyświetlone na górze wyszukiwarki reklamy, przechodzi niżej do wyników organicznych. To one są, według opinii niektórych ekspertów SEM, pożywką przyciągającą dużą liczbę klientów, a reklamy wspomagają ten proces przyciągania. Zastosowanie obu tych form marketingu będzie więc dla firmy najbardziej skutecznym działaniem, zwiększającym szansę na kliknięcie w link prowadzący do strony i generującym na niej ruch.

Co daje połączenie AdWords i PPC?

Najlepsze efekty marketingowe uzyskamy, docierając do potencjalnych klientów przez stosowanie zarówno AdWords, jak i pozycjonowania. Oba działania łączy bowiem wspólny cel – zwiększenie ruchu na stronie i sprzedaży. Dzięki temu idealnie się uzupełniają, oferując klientom:

  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google
  • zaistnienie w wielu miejscach umożliwiające dotarcie do potencjalnych klientów przez zewnętrzne linki do serwisu: na portalach, blogach i forach branżowych: przez AdWords: nie tylko w wyszukiwarce, ale także w sieciach partnerskich (np. onet.pl., wp.pl, forbes.pl)
  • pozyskiwanie klientów „niezdecydowanych” przez przypominanie im reklamami AdWords o istnieniu firmy
  • świadome i efektywne zarządzanie słowami kluczowymi: te, które wymagają więcej czasu na pojawienie się w wynikach organicznych mogą być promowane przez usługę AdWords.

Oczywiście dyskusja na temat wyboru AdWords kontra pozycjonowanie pozostaje nierozstrzygnięta, a argumenty na rzecz jednej lub drugiej formy marketingu mogą się zmieniać zależnie od specyfiki branży. Warto jednak pamiętać, że nawet przy planowaniu budżetu firmy, która dopiero rozpoczyna działalność, należy przeznaczyć choćby niewielką część budżetu na działania marketingowe.