Konwersja (conversion) – to pojęcie powszechne wykorzystywane przez naukę. W kontekście działań związanych z marketingiem online łączy się ona z celami osiąganymi dzięki stronom internetowym. Konwersja strony WWW jest pożądana z punktu widzenia właściciela strony, gdyż łączy się z konkretnymi działaniami użytkowników sieci.
Najczęściej spotykane cele konwersji:
- dokonanie zakupu lub skorzystanie z usługi;
- jak najdłuższa wizyta na danej stronie;
- pozostawienie przez odwiedzającego danych kontaktowych;
- wypełnienie formularza;
- złożenie akcesu do newslettera;
- kliknięcie w reklamę umieszczoną na stronie;
- ściągnięcie pliku;
- obejrzenie dostępnego na stronie filmu.
Cel konwersji strony powinien być określony przejrzyście. Dzięki temu można tak zarządzać zawartością, aby wyniki były zgodne z oczekiwaniami przy założonym budżecie. W handlu online można określić jako cel konwersji zakupy produktów za określoną kwotę, zaś w przypadku twórców darmowego oprogramowania liczbę ściągnięć aplikacji.
Przy zakupach online wskaźnik konwersji jest informacją pokazująca efektywność danej strony czy sklepu. To informacja pokazująca, jaki procent potencjalnych klientów zdecydował się na zakupy, czyli wykonał działanie zgodne z oczekiwaniami właściciela strony.
Do zmierzenia konwersji przydatny jest wzór, w którym dzieli się pożądane na danej stronie czynności przez liczbę unikalnych odwiedzin na stronie, mnożąc wynik przez 100%.