Michelle Phan instruująca, jak zrobić dobry makijaż, PewDiePie pokazujący jak przejść gry wideo, straszący Sylwester Wardęga i bawiący Polaków członkowie grupy Abstrachuje – oto współczesne gwiazdy medialne, osiągające popularność dzięki serwisowi YouTube, według najnowszych badań Gemius/PIB z maja 2017 r. – trzeciej najpopularniejszej domeny odwiedzanej przez internautów.
YouTube w liczbach
Liczby, jakie podaje oficjalne centrum prasowe YouTube, faktycznie robią wrażenie. Z Z serwisu korzysta miliard użytkowników, co stanowi jedną trzecią wszystkich internautów na świecie i przekracza już w tej chwili liczbę widowni jakiejkolwiek telewizji kablowej w Stanach Zjednoczonych. Gwiazdy YouTube’a na świecie nie liczą może jeszcze swoich majątków w dziesiątkach milionów dolarów, ale PewDiePie zarabiający na grach wideo, osiągnął już dochód w wysokości 12 milionów dolarów (jego kanał obserwuje 40 milionów użytkowników). Powszechność używania YouTube zawdzięcza inwestycji w wersje językowe obejmujące obecnie 76 języków, czyli 95% użytkowników Internetu. Nic więc dziwnego, że na stronie YouTube co minutę publikowanych jest około 400 godzin nowych materiałów filmowych, a najpoważniejsi gracze medialni na rynku traktują tę drogę kontaktu z odbiorcami podobnie, jeśli nie lepiej, jak tradycyjne kanały.
Co można znaleźć na YouTube?
Jak wskazują choćby przykłady wymienionych gwiazd YouTube’a, popularność w Internecie rozwija się dzięki podążaniu wykonawców różnymi ścieżkami i na tym kanale możemy znaleźć wszystkie rodzaje filmów: od instrukcji przejścia gier wideo, przez tutoriale makijażowe, dziwaczne filmiki z psem – pająkiem, które przyniosły sławę Sylwestrowi Wardędze, po satyrycznie komentujące rzeczywistość filmy spod znaku Abstrachuje. Wielkie wytwórnie filmowe używają YouTube’a do promocji, wrzucając tutaj wszelkie materiały z planu, ciekawe wywiady z twórcami czy zabawne sytuacje nagrane przy okazji realizacji zdjęć. Na YouTube możemy znaleźć „wszystko”, a marzeniem każdej osoby czy firmy publikującej film jest osiągnięcie przez niego statusu viralowego – udostępnianego w serwisach społecznościowych, osadzanego na blogach i szeroko komentowanego.
Optymalizacja kanału YouTube
Dbając o właściwe pozycjonowanie i budowanie marki w sieci, warto wykorzystać także ten kanał kontaktu z odbiorcami, jakim staje się YouTube. Profesjonalnie stworzony i wypełniony kanał firmowy może być kolejnym elementem dobrze przemyślanego i długofalowego marketingu internetowego, a nawet zyskać uznanie wśród internautów dzięki pomysłowym produkcjom, które mogą napędzić zainteresowanie produktami oferowanymi przez firmę.
Dbając o optymalizację firmowego kanału YouTube, warto pomyśleć o takich elementach, jak:
- grafika kanału – zamieszczone na górze ciekawe i efektowne zdjęcie promocyjne (np. z linkami do strony i profili społecznościowych), umieszczone w środku, aby poprawnie wyświetlały się na urządzeniach mobilnych, odpowiedni wybór miniaturek kanału (to one jako pierwsze rzucą się w oczy użytkownikom i zachęcą go do odtworzenia filmów);
- atrakcyjny i przyciągający uwagę tytuł filmu – z punktu widzenia SEO najlepiej użyć w nim słów kluczowych, choć algorytmy Google i YouTube’a różnią się sposobami analizy i nie wszystkie tzw. mocne frazy z Google będą odpowiednie dla YouTube’a;
- ciekawy i informacyjny opis filmu – tu też można użyć słów kluczowych, choć przede wszystkim trzeba pamiętać o liczbie znaków wyświetlanych przez wyszukiwarki Google – 150 znaków ze spacjami i YouTube’a – 120 zzs; w tej liczbie trzeba zawrzeć opis filmu przyciągający użytkowników (w całym opisie liczącym 5 tysięcy znaków można zawrzeć też np. link przekierowujący na naszą stronę albo do materiału związanego z opublikowanym filmem – zwiększy to ruch na naszych stronach);
- słowa kluczowe i tagi – w tym miejscu warto nie tylko wpisać słowa związane z treścią filmu, ale też spróbować zastanowić się, czego szuka użytkownik, biorąc pod uwagę przymiotniki, np. „śmieszne filmy z kotami” – choć może nie używajmy tego typu tagów, jeśli publikujemy reklamę, w której żaden kot nawet nie machnie ogonem przed kamerą;
- stworzenie przejrzystej strony powitalnej kanału – planując działania na YouTube, warto zamieścić na początku playlisty wideo powitalne zachęcające użytkowników do odwiedzania kanału; jeśli publikujemy materiały o różnym charakterze – pogrupujmy je w tematycznie posegregowane playlisty z opisami i tytułami zoptymalizowanymi zgodnie z zasadami SEO – ułatwi to użytkownikom znalezienie interesujących filmów; (linki do playlist dobrze jest zamieścić w opisie filmów – zwiększamy w ten sposób szansę na dotarcie użytkowników do kolejnych materiałów i podniesienie wyników wyświetlania);
- regularność i interaktywność – kanał YouTube ma większą szansę na popularność, jeśli będziemy szanować naszych widzów, publikując materiały regularnie, a przy tym dbać o interakcję – odpowiedzi na komentarze, nawet te mniej przychylne, są zawsze w cenie.
Praca nad kanałem YouTube, podobnie jak w przypadku pozycjonowania, przynosi efekty tylko dzięki swojej regularności i utrzymywaniu wysokiego poziomu. Popularność przynoszą więc szczególnie dopracowane lub ciekawe filmy dobrej jakości (preferowana jest jakość HD, którą warto zaznaczyć w tytule filmu) z dopracowaną ścieżką dźwiękową i odpowiednio dobraną miniaturką. Umiejętne zachęcanie do subskrypcji, regularność i powiązanie promocji filmów z mediami społecznościowymi, a także analizowanie efektów naszych starań i wyciąganie z nich wniosków mogą stworzyć ceniony kanał YouTube, będący kolejnym narzędziem współczesnego marketingu w sieci.