Sklep Prestashop – dlaczego warto go wybrać?

Sklep Prestashop – dlaczego warto go wybrać?

Rynek handlu internetowego daje nam dziś w zasadzie nieograniczone możliwości. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm, zarówno tych małych, średnich, jak i dużych, decyduje się na prowadzenie działalności w sieci. Zanim jednak przystąpimy do sprzedawania w Internecie, kluczowym wyborem jest odpowiednia platforma e-commerce będąca fundamentem, na którym powstanie cały sklep internetowy. 

Wśród dostępnych opcji wyróżniają się rozwiązania typu SaaS (Software as a Service), czyli te płatne abonamentowe, jak i platformy typu open source, które są udostępniane bezpłatnie. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych w grupie tych drugich jest sklep PrestaShop – elastyczne i wszechstronne narzędzie dla przedsiębiorstw z wielu rozmaitych branż.

Czym jest PrestaShop? – krótka historia słynnego e-commerce’a

PrestaShop to platforma e-commerce typu open source, której początki sięgają 2007 roku we Francji. Kilka lat później system ten zdobył uznanie na całym świecie, zyskując miliony użytkowników i setki tysięcy aktywnych sklepów. Wedle danych na rok 2023 prawie 1% z 10 milionów topowych stron to właśnie sklepy PrestaShop. Co daje znakomity wynik biorąc pod uwagę ogromną popularność WordPressa, a także fakt, iż nie każda strona internetowa pełni funkcję sprzedażową.

Rozwiązanie to bazuje na otwartym kodzie źródłowym (Open Source), co czyni je wyjątkowo elastycznym, a przede wszystkim powszechnie dostępnym dla wszystkich Internautów. PrastaShop ma również niezwykle liczną społeczność, która wspiera poradami i wskazówkami na grupach tematycznych, czy forach. Jest to też przede wszystkim platforma, która jest ciągle wspierana i aktualizowana na bieżąco. Jeśli zaś chodzi o back-end to podstawą są tutaj dwa języki programowania: PHP i JavaScript. 

Dlaczego warto zbudować sklep internetowy na PrestaShop? – zalety

Niewątpliwe powodem, dla którego mamy tak dużo sklepów internetowych w oparciu o silnik Prestashop są oczywiście liczne zalety tego rozwiązania. Warto przytoczyć kilka najważniejszych atutów.

Open source – otwarty kod źródłowy

Tak jak już wspominaliśmy na wstępie, system ten wyróżnia się otwartym kodem.  Sklepy PrestaShop mogą być, więc dowolnie modyfikowane przez programistów, co pozwala na pełne dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb. Brak ograniczeń w modyfikacji szablonów i kodu źródłowego powoduje, że możemy lepiej rozwijać swoją platformę zakupową. Wszystko tak naprawdę zależy od naszych umiejętności programistycznych.

Brak opłat abonamentowych i licencyjnych

Kolejną zaletą bezpośrednio związaną z tym, o czym powiedzieliśmy sobie wcześniej jest brak kosztów. Dotyczy to zarówno instalacji PrestaShop, jak i późniejszego korzystania. Jedyne opłaty, z jakimi możemy się spotkać w przypadku wyboru tego systemu to płatne moduły. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać wyłącznie z tych darmowych (jeśli potrzebujemy mało skomplikowanej witryny zakupowej). 

Przyjazny i intuicyjny panel administracyjny

Poruszanie się w panelu nie należy raczej tu do trudnych zadań, dlatego osoba bez wiedzy technicznej i umiejętności z pewnością poradzi sobie z bieżącą obsługą sklepu m.in. zarządzaniem zamówieniami, czy dodawaniem nowych produktów do oferty. Większość rzeczy możemy zmienić właśnie z poziomu panelu, nie musząc logować się na serwer.

Duże możliwości personalizacji

Sklep internetowy na PrestaShop można łatwo dostosować do swoich potrzeb i charakterystyki danej branży. Umożliwia to nam przede wszystkim szeroki wybór szablonów, a także setki (a właściwie i tysiące)  przeróżnych modułów, zarówno bezpłatnych, jak i płatnych z bardziej rozbudowanymi funkcjami. Moduły te mogą być odpowiedzialne za np. obsługę płatności, czy dostaw, optymalizację pod kątem SEO, czy śledzenie analityki. Widać, więc, że ich tematyka oraz przeznaczenie jest zróżnicowane i dopasowane do tego co chcemy w tym sklepie mieć. Doświadczeni programiści mogą tworzyć również własne moduły, a potem udostępniać je innym użytkownikom.

Liczna społeczność użytkowników

Społeczność PrestaShop to ogromna wartość dodana. Na licznych forach, grupach na Facebooku czy dedykowanych portalach znajdziemy tysiące wątków z poradami, rozwiązaniami problemów i inspiracjami. Dzięki temu użytkownicy nie są pozostawieni sami sobie i mogą liczyć na wsparcie innych osób. Jest to zbawienne zwłaszcza w przypadku małych firm, które nie mogą na samym starcie pozwolić sobie na zatrudnienie kilku wyspecjalizowanych pracowników.

Wydajność i ciągły rozwój

Sklep internetowy na PrestaShop działa sprawnie nawet przy dużej liczbie produktów i odwiedzających. Jeśli chodzi o wydajność jest zdecydowanie lepszą alternatywą niż WordPress z modułem zakupowym – WooCommerce. Twórcy systemu regularnie dbają o aktualizacje, poprawki bezpieczeństwa, poprawiając także wydajność i zgodność z nowymi technologiami (np. pod kątem języka PHP). To sprawia, że platforma nie starzeje się i nadąża za potrzebami rynku e-commerce.

System SEO-Friendly

Pozycjonowanie sklepu PrestaShop zazwyczaj przebiega bez większych przeszkód. Platforma daje duże możliwości optymalizacji pod kątem SEO. Opcja edytowania adresów URL, meta title, meta description, opisów, czy nagłówków H1 – to tylko niektóre z możliwości optymalizacji sklepu w tym zakresie.

Czy sklep Prestashop ma jakieś wady?

Oczywiście jak wszystko także i rozwiązanie to ma “dwie strony medalu”. Było już wiele o superlatywach, czas więc powiedzieć sobie szczerze o słabych stronach.

Zacznijmy, więc od tego, że pierwsza instalacja PrestaShop na serwerze może być dla technicznego laika twardym orzechem do zgryzienia. Tutaj w przeciwieństwie do gotowego oprogramowania w chmurze (jak właśnie wspomniany na początku SaaS) musimy zainstalować sklep samodzielnie na własnym hostingu. Wymaga to od nas pojęcia w tematach hostingu, ale również i baz danych, by taki system prawidłowo na serwerze zainstalować. Dla osób, które wcześniej miały już styczność z instalowaniem np. WordPressa i sobie z tym poradziły dobra wiadomość – tu wygląda to całkiem podobnie. 

Drugą sprawą jest to, że jeśli zależy nam na tym, by nasz sklep internetowy był rozbudowany to niestety musimy wykazać się umiejętnościami programistycznymi albo korzystać z uproszczonych modułów, które mogą być jednak płatne. Osoba, która więc chce na własną rękę modyfikować szablon, czy zainstalowane moduły musi mieć wiedzę z zakresu programowania w PHP i JavaScript. Wciąż jednak bardziej opłacalne może być skorzystanie z pomocy programisty, czy web developera niż zdecydowanie się na abonamentowe oprogramowanie e-commerce.

Werdykt ostateczny – czy warto więc wybrać Prestashop?

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to decyzja, która może przesądzić o sukcesie naszego sklepu internetowego. Sklep PrestaShop wydaje się być rozwiązaniem (prawie) idealnym zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i dla bardziej doświadczonych firm. Zdecydowanymi argumentami przemawiającymi na korzyść tego rozwiązania są przede wszystkim rzeczy takie jak brak opłat, duże możliwości modyfikacji i przyjemna obsługa panelu administracyjnego. Pomimo pewnych wyzwań, jakie niesie za sobą ten wybór (zalecana wiedza programistyczna w przypadku instalacji i modyfikacji szablonów) wciąż jest to jedna z najlepszych alternatyw wśród platform zakupowych. 

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. pozycjonowania