Google AI Overviews – Czym jest nowa funkcja wyszukiwarki?

Google AI Overviews – Czym jest nowa funkcja wyszukiwarki?

Czy widziałeś już nową funkcję wyszukiwarki Google, czyli AI Overviews? Jeśli jesteś jej stałym użytkownikiem to zapewne zauważyłeś już pewne zmiany, które zaszły w wynikach wyszukiwania. Dotychczas na samej górze widoczne były reklamy Google Ads. Tuż pod nimi plasowały się wyniki bezpłatne, czyli wszystkie strony, które wypozycjonowały się w wyszukiwarce. To już jednak nieaktualny obraz, gdyż Google starając się iść z duchem czasu uruchomiło zupełnie nową innowacyjną funkcję, związaną bezpośrednio ze sztuczną inteligencją. 

Czym jest “Przegląd od AI” w wyszukiwarce Google?

Google AI Overviews (w Polsce pod nazwą “przegląd od AI”) to nowa funkcja w dobrze znanej nam wyszukiwarce. Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję do generowania zwięzłych odpowiedzi  na zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarkę. Użytkownicy Google’a mogą szybko uzyskać kluczowe informacje bez konieczności przeglądania wielu stron internetowych. 

Jak działa Google AI Overview?

Po wpisaniu w wyszukiwarkę swojego zapytania już po chwili naszym oczom ukazuje się tekst pojawiający się pod szyldem “Przegląd od AI”. Oznaczony i wyboldowany fragment tekstu to najważniejsze informacje, które algorytmy sztucznej inteligencji uznały za najbardziej pasujące pod kątem naszego pytania. Cała treść w Google AI Overviews to podsumowanie tematu wokół wpisanego hasła, które powstaje po przeanalizowaniu informacji z wielu różnych źródeł (innych stron internetowych). Dodatkowo tuż pod tą sekcją lub obok (w zależności, czy korzystamy z wyszukiwarki w wersji desktop, czy mobile) mogą pojawiać się również odnośniki do innych stron, będące uzupełnieniem tych informacji.

zrzut ekranu google overview

Przegląd od AI wyświetlany w wyszukiwarce na komputerze / laptopie

Przegląd od AI wyswietlany w wyszukiwarce na smartfonie

Przegląd od AI wyświetlany w wyszukiwarce na smartfonie

Czy można zmienić ustawienia jeśli chodzi o prezentowanie wyników w Google? Użytkownicy, którzy chcieliby wyłączyć treści pokazywane w wyszukiwarce przez AI, niestety nie mogą na chwilę obecną tego zrobić. Być może w przyszłości będzie dostępna taka opcja, pozostaje nam cierpliwie czekać. Warto jednak być otwartym na nowe rozwiązania i przetestować nową funkcję – być może przypadnie nam do gustu. Jeśli nie chcemy czytać tego co proponuje nam sztuczna inteligencja możemy przescrollować niżej do wyników organicznych.

Kiedy wprowadzono Google AI Overview w Polsce?

Początkowo, w ubiegłym roku 2024 kiedy Google AI Overviews ujrzało światło dzienne, było dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Jednak kilka miesięcy później na jesień Google ogłosiło rozszerzenie dostępności tej funkcji na ponad 100 krajów, uwzględniając w tym również Polskę. W chwili obecnej od marca 2025 oficjalnie możemy już korzystać z przeglądu od AI w wyszukiwarce Google. Przez ostatnie tygodnie Google testowo pokazywało tę opcję dla wybranych użytkowników, przygotowując się do oficjalnego startu w Polsce, dlatego część z użytkowników może być już obeznana z tematem. 

Jaki to będzie miało wpływ na pozycjonowanie?

Wprowadzenie AI Overviews może mieć istotny wpływ na zachowania użytkowników w Internecie, kreując tym samym nowe trendy. Ponieważ użytkownicy otrzymują odpowiedzi bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania na samej górze, może to prowadzić do zmniejszenia liczby kliknięć w tradycyjne linki organiczne. Spadki ruchu mogą odczuć przede wszystkim strony dostarczające treści informacyjne, gdzie użytkownicy mogą zadowolić się podsumowaniem wygenerowanym przez AI. 

Z drugiej jednak strony w sekcji Google AI Overviews pojawiają się również odnośniki do innych stron internetowych, które algorytmy uznały za cenne jako właśnie uzupełnienie treści zaproponowanej przez AI. Być może z czasem będziemy musieli dostosować swoje dotychczasowe strategie SEO, by zwiększyć prawdopodobieństwo pojawienia się również w tym miejscu. Na razie jednak nie do końca znany jest nam mechanizm wyświetlania się tamtejszych odnośników – póki co musimy bacznie obserwować wszelkie informacje publikowane przez Google. Na pewno jednak trzeba dbać o merytorykę tekstów, jeśli chcemy zwiększyć swoje szanse na pojawienie się w przeglądzie od AI. 

Zalety nowej funkcji od Google

Użytkownicy Google’a mogą tak naprawdę skorzystać na pojawieniu się nowej funkcji w wyszukiwarce. Przede wszystkim w szybki sposób mogą uzyskać odpowiedzi na zadanie przez nich pytania, nie odwiedzając bezpośrednio strony internetowe i szukając pojedynczych informacji w długich tekstach. Czasem zdarza się, że artykuły są naprawdę rozbudowane, a my potrzebujemy jednej krótkiej odpowiedzi. Robiąc to ręcznie musimy czytać od deski do deski dany tekst (lub sugerując się nagłówkami), a i tak nie mamy gwarancji, że znajdziemy to co właśnie nas interesuje. Wtedy sprawa się komplikuje i musimy tracić na to więcej czasu niż byśmy chcieli. Jak widać na poniższym przykładzie AI Overviews korzysta z przejrzystej formy, często wyświetlając informacje w podpunktach, co jest znaczącym ułatwieniem.

Google AI Overviews może się zatem przydać jeśli będziemy chcieli poznać znaczenie jakiegoś pojęcia, które wcześniej nie było nam znane, czy w celu konkretnej odpowiedzi na trapiące nas pytania np. gdy będziemy chcieli znać objawy grypy, gdy zaatakuje nas infekcja sezonowa 😉 

Jesteśmy również ciekawi, w jakim kierunku będzie rozwijać się wyszukiwarka jeśli chodzi o sztuczną inteligencję. Na razie pozostaje nam testować obecną wersję AIO i czekać cierpliwie na kolejne ulepszenia.

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. pozycjonowania