Optymalizacja kanału YouTube

Michelle Phan instruująca w kwestii robienia makijażu, PewDiePie - pokazujący jak przejść gry wideo czy, z polskiego podwórka, straszący Sylwester Wardęga i bawiący Polaków Abstrachuje - oto współczesne gwiazdy medialne, osiągające popularność dzięki serwisowi YouTube. Według najnowszych badań Gemius/PIB w maju 2017 r. - trzeciej najpopularniejszej domeny odwiedzanej przez internautów.

YouTube w liczbach

Liczby, jakie podaje oficjalne centrum prasowe YouTube faktycznie robią wrażenie. Korzysta z niego miliard użytkowników, co jest jedną trzecią wszystkich internautów na świecie i przekracza już w tej chwili liczbę widowni jakiejkolwiek telewizji kablowej w Stanach Zjednoczonych. Gwiazdy YouTube'a na świecie nie liczą może jeszcze swoich majątków w dziesiątkach milionów dolarów, ale PeDiePie zarabiający na swojej pasji - grach wideo, osiągnął już zarobki w wysokości 12 milionów dolarów (jego kanał obserwuje 40 milionów użytkowników). Powszechność używania YouTube zawdzięcza inwestycji w wersje językowe obejmujące obecnie 76 języków, czyli 95% użytkowników Internetu. Nic więc dziwnego, że na stronie YouTube co minutę publikowanych jest około 400 godzin nowych materiałów filmowych, a najpoważniejsi gracze medialni na rynku traktują tę drogę kontaktu z odbiorcami na równi, jeśli nie lepiej, jak tradycyjne kanały.

Co można znaleźć na YouTube?

Jak wskazują choćby przykłady wymienionych gwiazd YouTube'a, popularność w Internecie krąży dziwnymi ścieżkami i na tym kanale możemy znaleźć wszystkie rodzaje filmów: od instrukcji przejścia gier wideo, przez tutoriale makijażowe, dziwaczne filmiki z psem - pająkiem, które przyniosły sławę Sylwestrowi Wardędze, po satyrycznie komentujące rzeczywistość filmy spod znaku Abstrachuje. Wielkie wytwórnie filmowe używają YouTube'a do promocji wrzucając tutaj wszelkie materiały z planu, ciekawe wywiady z twórcami czy zabawne sytuacje nagrane przy okazji realizacji zdjęć. Na YouTube możemy znaleźć "wszystko", a marzeniem każdej osoby czy firmy publikującej film jest osiągnięcie przez niego statusu viralowego - udostępnianego w serwisach społecznościowych, osadzanego na blogach i szeroko komentowanego.

Optymalizacja kanału YouTube

Dbając o właściwe pozycjonowanie i budowanie marki w sieci, warto wykorzystać także ten kanał kontaktu z odbiorcami, jakim staje się YouTube. Profesjonalnie stworzony i wypełniony kanał firmowy może być kolejnym elementem dobrze pomyślanego i długofalowego marketingu internetowego, a nawet zyskać uznanie wśród internautów pomysłowymi produkcjami, które oczywiście mogą napędzić zainteresowanie produktami oferowanymi przez firmę.

Dbając o optymalizację firmowego kanału YouTube warto pomyśleć o takich elementach:

  • grafika kanału - czyli zamieszczone ciekawe i efektowne zdjęcie promocyjne na górze kanału (np. z linkami do strony i profili społecznościowych) umieszczonymi w środku, aby poprawnie wyświetlały się na urządzeniach mobilnych; warto też pomyśleć o odpowiednim wyborze miniaturek kanału - to one jako pierwsze rzucą się w oczy użytkownikom i zachęcą go do odtworzenia filmów;

  • atrakcyjny i przyciągający uwagę tytuł filmu - z punktu widzenia SEO najlepiej użyć w nim słów kluczowych, choć algorytmy Google i YouTube'a różnią się sposobami analizy i nie wszystkie tzw. mocne frazy z Google będą odpowiednie dla YouTube'a;

  • równie atrakcyjny i informacyjny opis filmu - tu też można użyć słów kluczowych, choć przede wszystkim trzeba pamiętać o liczbie znaków wyświetlanych przez wyszukiwarki Google - 150 znaków ze spacjami i YouTube'a - 120 zzs; w tej liczbie trzeba zawrzeć esencję opisu filmu przyciągającą użytkowników; w całym opisie liczącym 5 tysięcy znaków można zawrzeć też np. link przekierowujący na naszą stronę albo do materiału związanego z opublikowanym filmem, zwiększając w ten sposób ruch na naszych stronach;

  • słowa kluczowe i tagi - w tym miejscu warto nie tylko wpisać słowa związane z treścią filmu, ale też spróbować zastanowić się, czego szuka użytkownik, biorąc pod uwagę przymiotniki, np. śmieszne filmy z kotami - choć może nie używajmy tego typu tagów, jeśli publikujemy reklamę, w której żaden kot nawet nie machnie ogonem przed kamerą;

  • stworzenie przejrzystej strony powitalnej kanału - planując działania na YouTube, warto zamieścić na początku playlisty wideo powitalne zachęcające użytkowników do odwiedzania kanału; jeśli publikujemy materiały o różnym charakterze - pogrupujmy je w odpowiednio tematycznie posegregowane playlisty z opisami i tytułami zoptymalizowanymi zgodnie z zasadami SEO - ułatwi to użytkownikom znalezienie interesujących filmów; (linki do playlist dobrze jest zamieścić w opisie filmów - zwiększamy w ten sposób szansę na dotarcie użytkowników do kolejnych materiałów i podniesienie wyników wyświetlania);

  • regularność i interaktywność - kanał YouTube ma większą szansę na popularność, jeśli będziemy szanować naszych widzów publikując materiały regularnie, a przy tym dbając o interakcje - odpowiadanie na komentarze, nawet te mniej przychylne są zawsze w cenie. 

Praca nad kanałem YouTube, podobnie jak w przypadku pozycjonowania, przynosi efekty tylko dzięki swojej regularności i trzymaniu wysokiego poziomu. Popularność przynoszą więc szczególnie dopracowane lub ciekawe filmy dobrej jakości (preferowana jest jakość HD, którą warto zaznaczyć w tytule filmu) z dopracowaną ścieżką dźwiękową i odpowiednio dobraną miniaturką. Umiejętne zachęcanie do subskrypcji, regularność i powiązanie promocji filmów z mediami społecznościowymi, a także analizowanie efektów naszych starań i wyciąganie z nich wniosków - mogą stworzyć ceniony kanał YouTube będący kolejnym narzędziem współczesnego marketingu w sieci.